Ensimmäinen kurssikerta, jatkoa kotona

Ensimmäiseltä kurssikerralta jäi kotiin tehtäväksi harjoitella tunnilla opittua ja luoda oma koropleettikartta QGIS:siä hyödyntäen. Heti alkuun ilmeni hankaluuksia, kun ei voinutkaan enää kysyä apua suoraan kurssikaverilta tai opettajalta. Ensin en saanut juuri ladattua ja purettua tiedostoa auki, vaikka sen sijainti oli tiedossa. Ratkaisin ongelman lopulta kopioimalla tarvittavan T2 kansion pikakäyttövalikkoon, jota kautta sain sen avattua. Seuraava pulma syntyi vaihtaessani koordinaatiston ohjeiden mukaiseen EPSG:3035-muotoon. Karttani näkyi nyt vinosti. Päädyin hyödyntämään “rotation” ominaisuutta. Karttaa täytyi pyöräyttää 15 astetta, jotta se näytti sopivalta.

Itse kartan laatimisessa tuntuu, että ainoa minkä hallitsen on kartan visualisointi. Osaan myös asettaa legendan, mittakaavan sekä pohjoisnuolen. Kuvassa 1 pohjoisnuoli on tosin 15 astetta vinossa, kun joudin koko karttaa kääntämään sen verran.

Attribuuttitaulukon kanssa sekoilua en vielä ihan ole ymmärtänyt. Luulin osaavani ja aluksi kaikki sujuikin hyvin, mutta sitten huomasin että kartalla olevat arvot on oltava suhteutettuna eikä absoluuttisia arvoja saa käyttää. Valitsemassani syntyvyyden enemmyydessä oli myös negatiivisia arvoja. Yritin seurata word-ohjetta, mutta nyt en voi sanoa luottavani karttani tiedon oikeellisuuteen sataprosenttisesti. Tein kartan ensin absoluuttisilla arvoilla ja suhteellinen kartta näyttää lähes samalta, huomasin vain pieniä eroja.

Kuitenkin kun yritin myöhemmin tehdä toista karttaa, en saanut arvoja näkymään mitenkään oikein. Täytyy kokeilla puhtaalta pöydältä yrittämistä pienen tauon jälkeen. Tulen sitten päivittämään tänne josko onnistuin.

Kuva 1, Kuntien syntyneiden enemmyys suhteellisesti. Tiedot ovat vuodelta 2015.
Kuva 2, Kuvan 1 kartta absoluuttisilla arvoilla

Koropleettikarttojen (kuvat 1 ja 2) mukaan syntyneisyyden enemmyys eli syntyneet miinus kuolleet saa selkeitä positiivisia arvoja vain muutamissa kaupungeissa. Värivalintani johtuu arvojen luonteesta, eli siitä että osa arvoista ovat negatiivisia ja toiset positiivisia. Nolla-arvon lähellä olevat luvut saavat ääripäiden värien sinisen ja punaisen sekoiuksesta saatavan värin, liilan. Näin ääripäät korostuvat ja kartan helppolukuisuus kasvaa.

Edit:

Kuva 3, Alle 15 vuotiaiden suhteellinen osuus kuntien väestöstä.

Noniin, kaverin kanssa pohdiskelu todellakin auttaa. Pyysin Sini Koskelalta apua karttaongelmieni selvittelyyn. Voit käydä lukemassa hänen saman kurssikerran boginsa täältä: Luento 1: paikkatieto ja QGIS – Kosini’s blog (helsinki.fi). Sini on pohtinut omassa blogissaan mm. kartan visualisointia sekä mainitsee muuttujien arvojen olevan valmiiksi suhteutettuja. Olin siis yrittänyt suhteuttaa kuvan 3 kartassa näkyvät jo valmiiksi suhteelliset arvot, jonka takia kartan arvot eivät olleet oikein. Kuvan 1 arvot on suhteutettu, sillä kuten kuvaa 2 katsoessa huomaa, olivat kyseisen muuttujan arvot absoluuttisia arvoja. Tämä hämäsi, sillä oletin jostakin syystä sitten muidenkin arvojen olevan absoluuttisia enkä sen tarkemmin niitä miettinyt. Kartan koordinaatistonkin käyttö selkeni. QGIS siis asettaa karttatiedostoa ladatessa valmiiksi sopivan koordinaatistojärjestelmän, eikä sitä pääsääntöisesti tarvitse muuttaa. Kurssikerran ohjeet uudestaan luettuani hoksasin, että EPSG:3035-koordinaatistoa tulee käyttää silloin, kun esitetään KOKO Eurooppaa koskevaa dataa. Eli minun puolelta oli nyt tapahtunut ajatusvirhe, kun kuvittelin että kyseistä koordinaatistoa tulisi myös käyttää jos esitettävä maa on Euroopassa.

Kuvan 3 kartasta on tulkittavissa, että alle 15 vuotiasta väestöä on suhteellisesti huomattavasti enemmän Suomen länsipuolella kuin itäpuolella. Erityisesti Oulun seutu ja siitä hieman etelämpään on alueita, joissa jopa 21-30% väestöstä on alle 15 vuotiaita.

 

Viittaukset:

Koskela Sini, “Luento 1, paikkatieto ja QGIS” Luento 1: paikkatieto ja QGIS – Kosini’s blog (helsinki.fi)

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *