TYÖELÄMÄN SYVÄÄN PÄÄTYYN – VIIKISTÄ KELLUKKEET

Kirjoittajat: Anton Koso, Henriikka Lemmelä, Laura Mustakallio, Mauri Yli-Liipola ja Tuomas Uusi-Laitila

Kuva: Kaboompics.com / Canva (free media)

Agronomikoulutus Viikissä avaa mahdollisuuksia monenlaisiin tehtäviin tulevaisuudessa. Koulun alumnit kertoivat koulutusta arvostettavan työelämässä, mutta ilmaisivat selkeästi, että valmistumiseenkin on tarpeen valmistautua. Moni kommentoi omia opintojaan toivoen mahdollisuutta opiskella enemmän taloustieteitä. Niiden ymmärtäminen on olennaista johtajaviroille, joissa myös toiminnan taloudellinen vastuu on toimitusjohtajalla. Omiin opintoihin laaja-alaisesti sisällytetyt opinnot auttaisivat parhaiten agronomia monipuolisten työelämämahdollisuuksien maailmassa. Verkostoitumisesta ei kuitenkaan tarvitse ottaa paineita. Opintojen ohessa pakostakin tutustuu muihin opiskelijoihin esimerkiksi ryhmätöiden merkeissä. Paras on, kun jokainen löytää oman määrän, miten paljon on hyvä verkostoitua. Työpaikan saaminen on kiinni osaamisesta ja omasta asenteesta eikä siitä, tunteeko haastattelijan jo entuudestaan. Verkostoituminen on prosessi, joka jatkuu myös työelämässä.

Kaikkia tietoja ja taitoja työelämään ei saa opinnoista, ja siitä ei pidä stressata. Työpaikkoja on miltei yhtä paljon kuin agronomeja, jolloin kaikkien taitojen hallitseminen on mahdotonta. Työ tekijäänsä opettaa, ja työ muotoutuu tekijänsä näköiseksi. Vaikka perehdytys työhön jäisi vähäiseksi, työyhteisö on usein hyvähenkinen. Työyhteisöstä saa tukea, kunhan muistaa pyytää apua. Toisaalta tyhjiin saappaisiin hyppäämisen voi kokea positiivisena, sillä silloin saa luoda jotain aivan uutta ja tehdä työtä itselle sopivalla tavalla. Haastateltavat alumnit painottivat, että agronomin koulutus antaa hyvän pohjan työelämään, ja loput opettaa itse työ.

Kuva: Skitterphoto / Canva (free media)