ALUMNIEN VINKIT SINULLE OPISKELIJA, OLE HYVÄ

Kirjoittajat: Diana Selkälä, Mira Haapalainen, Tero Nurmi, Pinja Pettinen, Aino-Maria Mänki ja Emma Kaakko

Me, joukko maataloustieteiden kandiopiskelijoita, halusimme kaivaa esiin opintojen syövereistä ytimen, jonka ymmärtäminen auttaa välttämään kompastelun työelämän kynnyksellä. Yhteenvetoa varten haastattelimme kuutta alumnia, jotka työskentelevät eri puolilla Suomea maatalousalan asiantuntijatehtävissä, toimitusjohtajina, projektipäällikköinä sekä yrittäjinä. Koostimme haastatteluiden pohjalta blogikirjoituksen, joka ottaa kantaa siihen, miten opintovuodet voisi käyttää parhaiten hyödyksi työelämää ajatellen.

Opiskeluaikojen jossittelu on turhaa

Opiskelupaikan vastaanottamisen jälkeen eteesi vyöryy kasoittain uusia asioita ja päätöksentekoa vaativia valintoja. Kursseja, kokonaisuuksia sekä muuta toimintaa tuntuu olevan loputtomiin tarjolla. Älä kuitenkaan pelästy, sillä et ole uudessa tilanteessa yksin.

Selvitä itsellesi toimiva runko ja pidä siitä kiinni. Valitse niitä mielenkiintoisia kursseja ja kokonaisuuksia, jotka kiinnostavat itseäsi. Tutustu poikkitieteellisen tarjontaan rohkeasti, sillä et ikinä tiedä, mitä uusia kontakteja tai mullistavaa tietoa nurkan takana löytyykään. Samaa mantraa hyödynnetään myös työelämässä.

Unelmat voivat toteutua

Elämässä on uskallettava unelmoida ja haaveilla vapaasti. Tämä koskee myös opiskeluja ja työelämää. Jos sinulla on jokin haave, mikset uskaltaisi mennä sitä kohti?  Ihmiset, jotka tänä päivänä istuvat johtajien ja päälliköiden paikoilla, ovat joskus olleet asemassasi. He ovat vain päättäneet tehdä unelmistaan totta, tehneet töitä sen eteen ja onnistuneet.

Selkeä unelma jatkosta auttaa sinua valitsemaan oikeita kursseja, tekemään valintoja ja tutustumaan ihmisiin, jotka auttavat sinua tavoitteissasi. Tärkeää on, ettet myöskään pelkää epäonnistua, sillä jokainen uusi opittu asia hyödyttää sinua varmasti jossakin vaiheessa elämääsi. Jonain päivänä katsot taakse ja ymmärrät, miksi asiat tapahtuivat niin kuin ne tapahtuivat.

Kuva: Instagram-sovelluksen @instalaiffi-yhteisö. Kuvan käyttöön on saatu lupa.

Verkostoituminen on työllistymisen kulmakivi

Ystävyyssuhteiden luominen on äärimmäisen tärkeää riippumatta siitä, työllistytkö kasvintuotannon asiantuntijan tai toimitusjohtajan töihin. Verkostoitumisen avulla saat työelämässä uusia ovia auki ja pystyt saamaan tuoretta tietoa verkostojen avulla niin viimeisimmistä innovaatioista kuin eri työmahdollisuuksista.

Suhteet on kuitenkin luotava suurimmaksi osaksi toisaalla kuin luentosalissa. Tärkeimmät kontaktit niin työ- kuin yksityiselämään tulevat ainejärjestöjen toiminnasta ja lisäksi pitkälle venyneiden illanviettojen seurauksena. On myös muistettava, että yhä useammin työtehtävät ovat poikkitieteellisiä, minkä takia verkostoja on tärkeä rakentaa myös yli tiederajojen.

Työelämään ei tarvitse mennä valmiina

Alallamme on karkeasti jaettuna kahta koulukuntaa: niitä, jotka pyrkivät työllistymään mihin tahansa omaa alaa läheltä liippaavaan työhön opintojen ohessa ja niihin, jotka pyrkivät pakertamaan tutkinnon kasaan määräajassa mahdollisimman hyvin arvosanoin. Kummassakin on varmasti hyvät puolensa lopputuloksen kannalta, mutta alalla pitkään työskennelleet alumnit ovat selvästi sitä mieltä, että työ opettaa tekijäänsä paremmin kuin kurssikirjat, eikä selkeää päämäärää tulevasta työpaikasta tarvitse olla heti pääsykokeiden jälkeen.

Laajasti eri aloille työllistyneiden alumniemme työhistoriasta huomaa, että asiantuntijatehtäviin voi edetä mitä moninaisimpia polkuja, niin kesätöiden, kuin harjoitteluidenkin kautta. Opiskeluaikana kartutettu työkokemus ja verkostoituminen ovat heidän urallaan ehdottomasti olleet ponnahduslautoja työelämään. Alalla on totuttu rekrytoimaan myös opintojensa kanssa vielä painiskelevia opiskelijoita. Kun oman alan perustiedot ovat kasassa, kannattaa siis rohkeasti pyrkiä työelämään oppimaan!  Tässä tosin saattaa olla syy siihen, miksi agronomin tutkinnon suorittaminen usein venyy odotettua pidemmäksi prosessiksi…

Työelämä voi yllättää

Tutkijaksi en rupea” ja “Se on vain yhden talven kestävä työpesti” ovat olleet alumniemme ajatuksia työelämästä. Kuinkas sitten kävikään… Työelämä on vienyt Lukelle tutkijaksi ja opetustehtäviin maatalousoppilaitokseen. Valintojaan ei kukaan ole katunut.

Työelämää kohtaan saattaa usein olla suuria suunnitelmia ja odotuksia. Vahva ajatus siitä, mitä haluaa ja ei halua tehdä. Todellisuus on kuitenkin osoittanut, että omista ajattelumalleista on hyvä joustaa. Menemällä avoimin mielin työelämään voi löytää sen itselleen oikean paikan. Omat kiinnostuksen kohteensa ja vahvuutensa on hyvä sisäistää, mutta ikinä ei tule olla liian ehdoton valintojensa suhteen. Maatalouden muuttuessa opintojen aikana alkuperäisitä haaveistaan on voinut joutua myös luopumaan.

Laajat opintokokonaisuudet ovat harhaa

Yliopistojen kurssitarjonta pursuilee yli äyräiden ja se tyydyttää mainiosti innostuneen opiskelijan tiedonjanon. Tiedonpaljoudesta voi hullaantua, mutta miten suunnitella opinnot niin, että ne palvelevat parhaiten työelämää. Mitään ehdotonta sääntöä tuskin on. Lienee sanomattakin selvää, että ylenpalttinen surffailu eri tieteenalojen välillä ei johda kuitenkaan ehjään kokonaisuuteen.

Alumneja haastateltaessa keskeinen teema oli keskittyä perusteellisesti oman alan opintoihin, sillä niistä kuitenkin on eniten hyötyä työelämässä. Toisaalta maatalousalan työt ovat monipuolisia, joten juuri tulevaisuuden työhön sopivan kombinaation kokoaminen ei välttämättä ole mutkatonta. Toisaalta yrittäjälle monipuolisuudesta voi olla hyötyäkin, sillä alansa huippuyrittäjä hallitsee koko maatalousyrityksensä kirjanpidosta maaperän kemiaan.

Loppukaneettina kolme merkittävää vinkkiä. Lue kursseja, joiden aiheet ruokkivat tiedonhaluasi. Pohdi työelämänhaaveitasi ja etsi niihin sopivia kursseja. Älä ahmi, vaan pyri kokonaisuuteen, joka on ehyt. Perusteltu.