1 opintopiste = 26,7 h – 5 op:n kurssi = 133,5 h
Kontaktiopetuksen lisäksi opiskelijoille on hyvä varata aikaa lähiopetuksen etukäteisvalmistautumiseen ja jälkityöskentelyyn 1-2 h/lähiopetustunti.
Lukemiseen ja kirjoittamiseen voi varata aikaa esimerkiksi seuraavien suuntaa-antavien kaavojen mukaan:
Lukeminen: Teksti- ja tehtävätyyppi | Tehtävän vaatima aika |
Helppo teksti, yleiskatsaus | 13–15 sivua tunnissa |
Vaativa teksti, yleiskatsaus | 10–12 sivua tunnissa |
Helppo teksti, syväoppiminen | 7-9 sivua tunnissa |
Vaativa teksti, syväoppiminen | 6-7 sivua tunnissa |
Lukeminen: Teksti- ja tehtävätyyppi | Tehtävän vaatima aika |
Helppo kirjoitelma, vähäinen muokkaamisen taso (esim. harjoitteluraportti) | 7 sivua/ 10 tuntia |
Vaativa kirjoitelma, vähäinen muokkaamisen taso (esim. yleiskatsaus, referaatti) | 4 sivua / 10 tuntia |
Helppo teksti, korkea muokkaamisen taso (esim. oppimispäiväkirja) | 4 sivua / 10 tuntia |
Vaativa teksti, korkea muokkaamisen taso (esim. tieteellinen katsaus, tutkimusraportti) | 2 sivua / 10 tuntia |
Tenttiin valmistautumiseen voi varata aikaa:
TENTTIIN VALMISTAUTUMINEN | |
luennoilla käsiteltävä aineisto helppoa | noin 0,5-0,8 x kontaktiopetustunnit |
luennoilla käsiteltävä aineisto keskitasoa | noin 0,8-1 x kontaktiopetustunnit |
luennoilla käsiteltävä aineisto vaikeaa | noin 1-2 x kontaktiopetustunnit |
Lisää ajankäytön suunnittelusta voi lukea esim. Verkko-opetuksen mitoituskehikosta ja Karjalainen, Alha, Jutila (2006) Give time to think – Determining student workload in higher education tai soveltamalla OPINTOPISTELASKURIA.