Oppimispäiväkirjat

pe 18.3.

Tavattiin nyt perjantaina workshopissa. Mietittiin alustavaa työnjakoa:

Meta (kiinnostuneet: Eemi, Susanna, Juuso, Mariam):

– Blogin perustaminen: Eemi
– Viikkoraportti moodleen: Mariam (ekat kaks viikkoa)
– Ryhmäalueen luonti Yammeriin: TEHTY (?)
– Ryhmämuistikirja + projektisuunnitelma & työnjako ryhmämuistikirjaan OneNote:en: Susanna
– Ryhmäkirjasto Zoteroon (edellyttää, että kaikki rekisteröityneitä Zoteroon): Susanna

Tilasto (kiinnostuneet: Mariam, Olga):

– Mietittiin, että otetaanko kvantitatiivista lähestymistapaa ollenkaan mukaan.Kuulemma myös mahdollista jättää kvantitatiivisuus ja tilasto-ohjelmat kokonaan pois ja tehdä kurssi kvalitatiivisella aineistolla.

– Tutkimusongelman läpikäyminen, alustavat haut ja muuttujien miettiminen ym.: Mariam

– Muistiinpanot OneNoteen:  Mariam

Kirjallisuus (kiinnostuneet: Juuso, Susanna, Eemi):

– Esitys tutkimusongelmasta (yhdessä tilastoihmisen kanssa): Kaikki yhdessä

– Zotero tietokannan muodostaminen aineistosta (+ kommentit & avainsanat/tagit), väh 20 tutkimusta: Juuso, Eemi,
– “oppimisselostus” OneNoteen (?): Kaikki omasta osuudestaan
– Käsitekartta peruskäsitteistä OneNoteen (?): Juuso

 

Mahdollisia aiheita:

https://services.fsd.uta.fi/catalogue/index

Mihin löytyisi matskua edellisen linkin takaa:

  • Päihdekuntoutus/-hoito-aiheet: Valittiin tää alustavasti kvanti linjalla, jos Olgalle ei natsaa niin kvali; FSD:stä löytyy kymmenkunta aineistoa aiheesta
  • Sateenkaari/seksuaalivähemmistö-aiheet
  • Uskonnollinen monimuotoisuus / uskominen

 

pe 1.4.

Ehdotus tutkimuskysymykseksi: ”Löytyykö korrelaatiota päihteiden käyttäjän muutosvalmiuden ja käyttäjän välisessä vuorovaikutuksessa muiden jonkin päihteen käyttäjien kanssa?” –> Eli onko käyttäjä, joka ei seurustele/ole tekemisissä paljon muiden päihteidenkäyttäjien kanssa muutosvalmiimpi kuin käyttäjä, joka on?

Kommentti: Muutosvalmiutta voisi määritellä mahdollisesti omaa päättelyä käyttäen ja tehden siitä esimerkiksi uusi variaabeli spss-ohjelmalla aineistoa hyödyntyäen. Sitten voisi määritellä lukumäärän kyselylomakkeen vastauksista siitä kuinka monia on nähnyt. Sen jälkeen voidaan hyödyntää muita tutkimuksia, joista voisimme saada tarkempaa ja ehkä siis laadullisempaa tutkimustulosta näiden sosiaalisten vuorovaikutusten luonteesta. Sitten jos mahdollista yhdistämme aineistot keskenään saadaksemme riittävän datan sekä kvanti-että laadullisuuspuolesta. Poimimme yhdestä tutkimuksesta vain kvanti-osuuden ja täydennämme sitä toisella tutkimuksella, jonka otos on joko suurin piirtein samansuuruinen tai erisuuruinen. Koska emme tee varsinaista tutkimusta, niin näiden kahden tutkimusten yhdistäminen tuskin haittaa, vaikka tieteellisessä merkityksessä se ei välttämättä olisi kovinkaan validi askel.

Lähdetään alustavasti liikkeelle tällä tutkimuskysymyksellä. Essi tutkii onko tämä hyvä tilastokysymys vai pitäisikö koettaa jotain muuta.

Etsittiin pitkälti Tampereen yliopiston aineistoista kvali-aineistoja. Löytyi 7 lupaavaa artikkelia, joista ainakin kuudesta koko teksti.

 

ma 4.4.

Kolmannessa tapaamisessa päästiin konkreettisesti tutkimuksen kirjoittamiseen. Essi oli tehnyt lupaavia tilastoja ja Susanna oli tutustunut Zoteroon tallennettuihin kvali-aineistoihin, joista valikoitui viisi tutkimuskäyttöön (osa “yleiskirjallisuudeksi”, osa nimenomaan tähän tilastoaineistoon liittyväksi kirjallisuudeksi). Essi teki uusia tilastohakuja ja Juuso alkoi kirjoittaa kvaliaineiston pohjalta tekstiä. Päätettiin tehdä yhteinen alusta GoogleDocsiin, Juuso liitti linkin OneNoten “Tutkimus” välilehdelle (Google drive/ docs). Eemi muokkasi blogia ja yhdessä katsottiin sinne tehtyjä valikkoja ja Eemin sinne keskitetysti kokoamia oppimispäiväkirjoja.

Seuraava tapaaminen pe 8.4. klo 12 työpajan yhteydessä. Sitä ennen Juuso täydentää “yleisartikkeleihin” liittyvää tekstiä ja Essi/Susanna kirjoittavat tähän tilastoaineistoon liittyvää tekstiä.

 

pe 8.4.

Homma on hyvällä mallilla. Olemme kirjoittaneet raakaversiota Google Docsiin, ja tänään teimme raakaversiolle raakaversion. Juuso ja Susanna ovat saaneet kirjoitettua jo useita sivuja, ja Juuso on löytänyt lisää lähdemateriaalia Zoteroon. Essi on huolehtinut SPSS –puolesta, ja Eemi työstää blogia. Tänään myös Mariam liittyi jälleen joukkoomme: emme ensin saaneet häntä lisätyksi Yammeriin, mutta lopulta saimme teksniset ongelmat ratkaistua.

Zoteroa emme ole saaneet kunnolla toimimaan Google Docsin kanssa, mutta päätimme siirtää lopullisen version sitten Docsista Word Onlineen, jossa on Zotero-plugin.

Tapaamme seuraavan kerran maanantaina raakaversion viimeistelyä varten. Mariam lupautui editoimaan tutkimustekstistä koherentin kokonaisuuden maanantain palautusta varten.

 

ma 11.4.

Raakaversio palautettu! Tänään muokkailimme sitä selkeämmäksi ja pohdimme, miten seuraavaksi etenisimme tutkimuksessamme. Kaikki kävi kätevästi Google Docsin kautta, minkä jälkeen Juuso siirsi kaiken Wordiin.

Koska nyt on vertaisarviointiviikko, emme ajatelleet kokoontua perjntaina, vaan vasta viikon päästä maanantaina (18.4.).

 

ma 18.4.

Kävimme läpi kahta saamaamme vertaisarviota, niiden perusteella työmme on hyvällä mallilla ja saimme pari hyvää vinkkiä jatkoa ajatellen.

Juuso lisäsi vielä taustakirjallisuustekstiä, Mariam ja Susanna pähkäilivät graafeja ja laittoivat niistä Essille viestiä. Eemi lupasi tehdä tutkimuksesta tiivistelmäsivun, Mariam oikolukea ja editoida tekstin ennen seuraavaa tapaamista.

Seuraava (ja viimeinen) tapaaminen pe 22.4., jolloin pyrimme jättämään valmiin tutkimuksen. Silloin lisäämme viimeistään graafit, siirrämme lopullisen version wordiin ja lisäämme sinne Zoteron avulla viitteet ja lähdeluettelon. Plagiaatintunnistus pitänee myös tehdä.

 

pe 22.4.

Loppusuoralla ollaan, tänään olemme listanneet mitä viikonlopun aikana täytyy vielä tehdä ennen lopullisen version palauttamista maanantaina. Laitoimme raakaversion Urkundiin, ja odottelemme tarkistuksen valmistumista.

Blogipäiväkirjojen viimeistely on kaikkien vastuualuetta, ja Eemi tekee tutkimuksen tiivistelmän ja palauttaa työn maanantaina. Jatkamme keskustelua Yammerissa viikonlopun aikana varmistaen, että kaikki on kunnossa.

 

Täältä löydät vielä ryhmäläisten yksittäiset oppimispäiväkirjat.

Susanna

Essi

Juuso

Eemi

Mariam