Yritys – näillä ohjeilla pääset tutkimusyhteistyön alkuun

Yliopistojen laaja-alaisesta tieteellisestä tutkimuksesta on hyötyä yrityksille uusien liiketoiminta-alueiden etsinnässä ja yritysten liiketoiminnan kasvattamisessa. Yliopistot ovat jatkuvasti mukana monenlaisissa yhteistyöprojekteissa. Yhteistyö tuottaa hyötyä molemmille osapuolille, sekä yrityksille että yliopistoille.

Mutta miten päästä yliopiston kanssa konkreettisesti liikkeelle tutkimusyhteistyön aloittamisessa? Nämä ohjeet auttavat yhteistyön alkuun erityisesti Helsingin yliopiston suhteen.

1. Haasteen kuvaus. Mieti ensin mitkä ovat yrityksesi liiketoiminnan kehittämisen alueita? Mihin teemaan tarkalleen haluat löytää ratkaisuja? Yliopiston tutkijoiden tarjoama osaaminen todennäköisesti auttaa parhaiten silloin, kun kyseessä ovat laaja-alaiset, monimutkaiset haasteet. Yrityksellä tulee olla myös kykyä resursoida yhteistyö. Näin yhteistyö hyödyttää parhaiten pk-yrityksiä sekä suuria yrityksiä, joilla on kantokykyä tutkimusyhteistyön käytännön tekemiseen ja haasteen ratkaisemiseen tähtääviin toimiin.

2. Kontaktointi. Tutkimusyhteistyön aloituksen ensimmäinen askel on tutkijan tai tutkimusryhmän kanssa käytävä keskustelu. Siinä yhteisesti keskustellaan tarkemmin yrityksen haasteen asettelu (co-creation), projektin eri osapuolien roolit sekä etsitään paras tapa edetä. Jos tiedät tutkijoita jo nimeltä, voit lähestyä heitä suoraan. Usein kuitenkin sopivien tutkijoiden löytäminen on vaikeaa yliopiston tuhansien tutkijoiden joukosta.

Yliopisto tarjoaa tukipalvelua yhteistyön käynnistämiseen.

Apua on tarjolla. Helsingin yliopiston tutkimuspalveluiden yritysyhteistyön tiimi ”matchaa” yrityksesi haasteen sopiviin tutkijoihin. Tukipalvelun yhteystiedot löydät täältä. (Saman linkin takaa löydät tarinoita jo tehdyistä tutkimusyhteistyöhankkeista).

3. Yhteistyön muodot ja hinta. Tutkimusyhteistyön hinta yritykselle riippuu siitä, minkälaista tutkimusta on sovittu tehtäväksi. Yhteistyö voi olla:

a) tilaustutkimus (jolloin yritys maksaa kokonaisuudessaan tutkimuksen, tällöin yritys omistaa kaikki oikeudet tutkimukseen),

b) yhteistutkimus (useampi yritys osallistuu yliopiston kanssa saman projektin kustannuksiin, tällöin tulokset jaetaan kaikkien kesken sen mukaisesti mitä asiasta sovitaan),

c) mittaus-, aineisto- ja analyysipalveluiden osto (yritys maksaa palveluiden tilaamisesta kunkin palvelun hinnaston mukaisesti),

d) akateeminen konsultaatio (yritys ostaa lyhytaikaista asiantuntija-apua).

Tutkimusyhteistyö on sekä yritystä että yliopistoa hyödyttävää yhteistyötä. Yritykset pääsevät muun muassa kiinni uusimpaan tutkimustietoon, kasvattamaan tuotekehitystoimintaansa ja käyttämään yliopiston huippuluokan tutkimusinfrastruktuuria. Yliopiston tutkijat puolestaan pääsevät verkottumaan elinkeinoelämän kanssa ja saavat tutkimukselleen vaikuttavuutta, kun tutkimustulokset otetaan hyötykäyttöön.