Ryhmä 14: ”Myday – mikä ihmeen käyttöteoria?”

Herään, ja noin kymmenen torkutuksen jälkeen nousen myös ylös. Kiireellä heitän vaatteet niskaan ja onnistun saamaan jopa parilliset sukat jalkoihini. Eikun kohti Siltavuorenpengertä. Vatsa tietenkin kurnii, aamuinen torkutus vaati taas veronsa: aamupala jäi syömättä. Mikäpä tämän aamun kruunaisi paremmin kuin Skypesessio nimikkotutkijani Katriina Maarasen kanssa, jonka tutkimuksesta en ymmärtänyt hölkäsen pöläystäkään, koska se on englanniksi: “An idealistic view of teaching: teacher studentspersonal practical theories. 

Haastattelu alkaa puolentunnin päästä. Tässähän on vielä hyvin aikaa kerrata tutkimusta, jotta en vaikuttaisi Maarasen silmissä täysin idiootilta. Helppo homma! (Not really).  

Käyttöteoria, mikä se siis on? Käyttöteoria -käsitteellä on kuulemma pitkä historia, ja sen määritelmä on muovautunut ajan saatossa eri teoreetikkojen tutkimuksissa.  Katriina Maaranen on määritellyt käyttöteorian tutkimuksissaan opiskelijoiden omiksi näkemyksiksi ja uskomuksiksi siitä, mikä on tärkeää opettamisessa ja koulutyössä. Myös minä tulevana luokanopettajana olen saanut tehtäväkseni kirjoittaa oman käyttöteoriani… Ei hitto! Senhän on oltava valmis huomiseksi. Kaipa sen ehtii illallakin tehdä!   

Nyt täysi fokus tulevaan haastatteluun.  

Pitää saada haastattelukysymykset valmiiksi. Hah! Tässä olisi hyvä: miksi tutkimus on kirjoitettu ENGLANNIKSI?! Tämä taitaa olla sittenkin tyhmä kysymys, ja ehkä hieman hyökkäävä. Onneksi ohjeistuksesta löytyy muutama ohjaava kysymys, joiden avulla saan ajatukseni kulkemaan.  

15 kysymystä, eiköhän siinä ole tarpeeksi, ja aina voi kysyä lisää, jos kysyttävää ilmaantuu. Enää ei voi mikään mennä pieleen. Skypesessio alkaa ja saan vastauksia kysymyksiini, kirjaan niitä ylös ja huomaan kuinka jännitykseni katoaa. Tunnelma rentoutuu ja rohkenen kysyä lisäkysymyksiä valmiiksi kirjattujen lisäksi. Mutta mitä ihmettä nyt tapahtuu? Maarasen kasvot katoavat koneeni ruudulta ja minun oma naamani näkyy isolla smart board-ruudulla. Näky ei ole kaunis, huonot yöunet ja aamulla unohtunut hiusten harjaus kostautuvat. Suurennetulla ruudulla, pääni kokoiset silmäpussini ja joka suuntaan sojottavat hiukseni saavat minut näyttämään hullulta tiedemieheltä, jos siis poistetaan tiedemiehestä tiede -osuus. Smart board-ruutu on aseteltu huoneeseen vielä juuri sillä tavalla, että jokainen Minerva-torilla opiskeleva näkee lasiseinän läpi, kuinka minä pällistelen omaa pärstääni isolta ruudulta. Voi tätä häpeää!  

Ei auta kuin vain jatkaa… en kehtaa keskeyttää puhelua tämän vuoksi, vaikka osa keskittymisestäni onkin kadonnut suurten sierainteni mustiin aukkoihin. 

Isolta ruudulta löysin myös pelastukseni. Naamani yläpuolella, ruudun yläkulmassa oli pienen pieni ruutu, jossa oli Maarasen kasvot. Keskitin kaiken voimani niiden tuijottamiseen ja sain ajatukseni takaisin haastatteluun. Huh! Muistiinpanoja kertyi taas ja sain pääpointit ylös. Huomasin haastattelun tarjonneen minulle jopa uusia oivalluksia ja uutta ymmärrystä tutkimuksesta.  

Tämä myday on tositapahtumiin perustuva tarina, jossa koostuu ryhmämme tuntemuksia ja ajatuksia tutkimuksesta, liioitellussa muodossa. Nimikkotutkijamme ensimmäinen meille jakama tutkimus oli: An idealistic view of teaching: teacher studentspersonal practical theories. Tutkimuksen tekijät ovat Katriina Maaranen, Harri Pitkäniemi, Katariina Stenberg ja Liisa Karlsson. Tutkimus julkaistiin vuonna 2015. Tutkimuksen keskeisenä käsitteenä on käyttöteoria, jonka pohjalta tutkitaan suomalaisten opettajaopiskelijoiden käsityksiä siitä, mikä on tärkeää opettajuudessa ja koulutyössä. 

Tutustuttuamme tutkimukseen, pystyimme pohtimaan myös omien käyttöteorioidemme pohjalta sitä, millaisia opettajia me haluaisimme olla. Tulimme siihen tulokseen, että haluamme opettajina olla empaattisia, kannustavia, reiluja ja oikeudenmukaisia. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, ja tästä ehkä voikin jo huomata, että meidän käsityksemme opettajuudesta ovat idealistisia. Sama ilmiö tuli esille myös tutkimuksessa. Olemme samaa mieltä Maarasen kanssa siitä, että tämä on hyvä asia. Haastattelun aikana Maaranen sai meidät myös pohtimaan sitä, ovatko idealistiset näkemykset pelkästään hyvä asia. Voivatko idealistiset tavoitteet johtaa uupumukseen? Pitäisikö aloittaville opettajille tarjota enemmän tukea työelämässä? 

Tutkijatapaaminen herätti ryhmässämme erilaisia tuntemuksia. Oli kokonaisuudessaan mielenkiintoista kuulla Maarasen näkemyksiä ja saada vielä selkeyttä tutkimuksen ymmärtämiseen. “Hävettää myöntää, mutta mulle aukes tän tutkimuksen koko tavoite vasta tutkijatapaamisen aikana”, sanoi yksi ryhmämme jäsenistä. Meitä kiinnosti tietää, onko tutkimuksesta ollut jotain käytännön hyötyä, sillä opiskelijoiden opettajakäsitykset olivat niin idealistisia. Meidän voi olla vaikea hahmottaa sitä, millaista työelämässä oikeasti on. Maaranen painotti, että opiskeluaikana on tärkeää tuoda esiin reaalimaailmaa ja käytäntöä opetusharjoittelun avulla, etteivät opettajat luovuta tai uuvu kohdatessaan työelämän. Myös meidän olisi hyvä muistaa, ettei opettaminen ole pelkkää teoriaa. 

Smart board sulkeutuu ja tutkijatapaaminen päättyy. 

Sallamari Horttanainen, Anniina Pitkäranta, Susanna Heinonen, Anni Suhonen, Kaisa Laaksonen, Ida Mikkonen

Kuvan on taiteillut Kaisa Laaksonen

10 vastausta artikkeliin “Ryhmä 14: ”Myday – mikä ihmeen käyttöteoria?””

  1. Olipas tekstinne miellyttävää luettavaa! Persoonallinen ja koukuttava alku herätti heti mielenkiintoni ja pienet humoristiset letkautukset edesauttoivat keskittymistä. Jäin kuitenkin kaipaamaan lisätietoja itse tutkimuksesta, esimerkiksi millaisia menetelmiä siinä oli käytetty. Muuten tekstinne oli hyvin tasapainoitettu informaation ja pohdintojen välillä ja olitte nostaneet esiin tärkeitä kysymyksiä, joista meidän muidenkin on hyvä ottaa koppia. Plussaa vielä itse piirretystä hienosta kuvituksesta 🙂

  2. Olipas tekstinne miellyttävää luettavaa! Persoonallinen ja koukuttava alku herätti heti mielenkiintoni ja pienet humoristiset letkautukset edesauttoivat keskittymistä. Jäin kuitenkin kaipaamaan lisätietoja itse tutkimuksesta, esimerkiksi millaisia menetelmiä siinä oli käytetty. Muuten tekstinne oli hyvin tasapainoitettu informaation ja pohdintojen välillä ja olitte nostaneet esiin tärkeitä kysymyksiä, joista meidän muidenkin on hyvä ottaa koppia. Plussaa vielä itse piirretystä hienosta kuvituksesta 🙂

    Petra / Ryhmä 15

  3. Ihan huikee teksti, tosi koukuttava ja hauska! Voin samaistua moniin asioihin 😀 Ja olen samaa mieltä, että opiskeluaikana pitäisi olla mahdollisimman paljon harjoittelua ja käytäntöä!

    -Aino/ryhmä9

  4. Pakko nostaa ensimmäisenä esiin, että kuva on hieno ja mahtavaa, että ootte panostaneet tähän taiteilulla! Teksti muutenkin oli luovaa taiteilua, joka oli tarinamaisessa päiväkirjamuodossa tuotu mielenkiintoseen ja samaistuttavaan muotoon. Sen lisäksi myös tutkimusteoriaa oli esitelty kivasti, vaikkei olisi haitannut, jos sitä olisi ollut enemmänkin. Tekstiä ihan upposi lukemaan, ja olisin ehdottomasti jaksanut lukea lisääkin!

    Aino / Ryhmä 12

  5. Heips!
    Aika luovasti ja hauskasti toteutettu blogiteksti, joka oli varsin mukaansatempaava! Pisti itseä kiinnostumaan ja tarkastelemaan myös omaa käyttöteoriaa ja kyseistä käsitettä laajemmin yleisestikin! Oli helppo samaistua blogitekstin monipuoliseen fiilisten kuvailuun, mutta jäin kaipaamaan enemmän sisältöä itse tutkimuksesta ja tutkimusaiheesta sekä mahdollisesti myös teidän lööpistä. Muuten tosi luovaa! Selkeä ja napakka ulkoasu sekä kokonaisuus! Hatunnosto erityisesti itse tehdystä kuvituksesta!

    T. Maini/Ryhmä 15

  6. Hauska, koukuttava ja mielenkiintoinen teksti! Alun kertomus johdattelee kiinnostavalla tavalla aiheeseen – ja vielä varmasti monen muunkin mielestä samaistuttavasti. Oman ryhmämme tutkimuksen tavoite/tarkoitus oli meillekin aluksi epäselvä. Kuva on ehdottomasti plussaa!

    On hyödyllistä lukea lisää käyttöteoriasta, olemmehan jokainen kirjoittaneet sellaisen tämän periodin aikana, mutta itselleni oli jäänyt hieman epäselväksi sen tarkoitus ja tausta. On siis kiva saada lisätietoa siitä. En ollut itse ajatellutkaan tuota näkökulmaa, että sen idealistisuus saattaa luoda aloitteleville opettajille paineita. Kuten sanoitte, meille voi olla vaikeaa hahmottaa sitä, millaista työelämässä oikeasti on. Sain tästä hyvän muistutuksen olla armollinen itselleni, jos asiat eivät tule heti sujumaan työelämässä kuvittelemallani tavalla.

    Kuten Petra kommentoi, olisin itsekin ehkä kaivannut vielä lisätietoa tutkimuksesta ja sen menetelmistä!

    Jade / Ryhmä 15

  7. Huippu teksti ja älyttömän koukuttava! Tykkäsin ideasta, jolla kuvailitte tuntemuksianne tutkimukseen perehtymisessä ja ainakin itse voin samaistua mainitsemaanne kommenttiin, jossa ryhmäläisenne myöntää ymmärtäneensä koko tutkimuksen tarkoituksen vasta tutkijatapaamisen jälkeen. Veikkaan, että tähän tekstiin voi samaistua vaikka kuinka moni meistä luokanopettajafukseista, koska kokemus tutkimuksesta on varmaan vielä aika vähäinen. Mahtavaa, että saitte tähän blogitekstiin juuri tämän lukijoita ja teitä yhdistävän näkökulman!

    Ryhmä 15 / Nette

  8. Todella koukuttava tapa kirjoittaa! Tekstiä lukiessa oli helppo pysyä ajatuksessa mukana. Tekstin näkökulma on hyvin samaistuttava ja pidin erityisesti humoristisesta mydaysta. Olisin kuitenkin kaivannut ehkä enemmän tietoa itse tutkimuksesta.
    Ryhmä 15 / Senja

  9. Erittäin hauska ja koukuttava teksti! Tosi mukava lukea ja tietyssä määrin myös samaistuttava. Niikuin aikaisemmin mainittu, itsekin olisi ollut kiva kuulla enemmän itse aiheesta ja tutkimuksesta. Tosi luova teksti, vaikka jäin kaipaamaan enemmän pohdintaa ja syvempää selostusta tutkimuksesta ja niistä asioista, mitä opitte.

  10. Aivan ihana kuvaus haastattelupäivästänne, tempasi loistavasti mukaan! Persoonallinen otteenne tehdä tämä blogiteksti oli piristävää. Tekstin lomassa esittämänne kysymykset herättelivät lukijana omia ajatuksia aiheeseen kivasti.

    Eerika / Ryhmä 11

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *