Hae vapaaehtoiseksi HYYn kehitysyhteistyöhankkeisiin vuodelle 2015

HYY hakee vapaaehtoisia kehitysyhteistyövaliokunnan osana toimivaan hankeryhmään, joka pyörittää ylioppilaskunnan Sambia- ja Indonesia-hankkeita sekä suunnittelee ylioppilaskunnan uusia kehitysyhteistyöhankkeita. Toimijoiden tehtävänä on yhdessä kehitysyhteistyökoordinaattorin kanssa hallinnoida ja suunnitella HYYn kehitysyhteistyövarojen käyttöä ja tiedottaa toiminnasta. HYY:llä on tällä hetkellä hankkeet Sambiassa ja Indonesiassa, ja uusia hankkeita on suunnitteilla Aasiaan ja Afrikkaan.

SAMBIA: HYY on tukenut Eastern Province Women Development Association EPWDA:n naisten ja tyttöjen oikeusneuvontahanketta vuosina 2007–2010 ja seksuaalioikeuksien hanketta 2011–2013. Vuosien 2014–2016 Tyttöjen ja naisten lisääntymisterveyden ja elämänlaadun parantamisen hanke pureutuu lisääntymis- ja äitiysterveyden ongelmiin. Tavoitteena on teiniraskauksien ja aikaisten avioliittojen ehkäiseminen sekä raskaana olevien nuorten auttaminen seksuaalikasvatusdraaman ja keskusteluryhmien avulla. Lisäksi vanhempia ja kylien johtajia koulutetaan aikaisten avioliittojen lainvastaisuudesta, haitallisuudesta ja tyttöjen koulunkäynnin tärkeydestä.

INDONESIA: Vuosina 2013-2015 toteutettava Sulawesin viljelijöiden kestävät elinkeinot -hanke edistää kestävää maataloutta. Hanke pyrkii vaikuttamaan Sulawesin maatalouspolitiikkaan, tarjoamaan viljelijöille parempia viljelymenetelmiä, uusia jatkojalostusmenetelmiä sekä opettamaan viljelijöitä toimimaan yhteisöllisesti. Hankkeen tavoitteena on luonnonvarojen käytön ja elinkeinojen kannalta riittävän omavaraiset kylät, jotka tarjoavat asukkaille kestävän elinkeinon. Hanke toimii Sulawesin saaren kolmessa kylässä ja maakuntatasolla keskitytään maatalouspoliittiseen vaikuttamistyöhön sekä koulutukseen.

UUDET HANKKEET: HYY on alkanut suunnitella uutta hanketta Bangladesh Resource Centre for Indigenous Knowledge -järjestön kanssa. BARCIK:n toiminta keskittyy ilmastonmuutokseen sopeutumiseen ja sen ehkäisemiseen ihmislähtöisen ongelmanratkaisun ja tutkimuksen kautta. Vuonna 2015 etsitään myös uutta hankekumppania Afrikkaan aloittamaan yhteistä hanketta Sambia-hankkeen jälkeen.

Tarkemmat kuvaukset nykyisistä hankkeista kehitysyhteistyövaliokunnan sivuilla: https://blogs.helsinki.fi/kehy-valiokunta

MITÄ TOIMINTA KÄSITTÄÄ?

Vapaaehtoisten tehtäviin kuuluu nykyisten hankkeiden hallinnossa avustaminen (hankkeiden etenemisen seuranta ja raportointi), tiedottaminen ja tapahtumien järjestäminen. Hankeryhmässä toimivat vapaaehtoiset kokoontuvat HYYn kehitysyhteistyökoordinaattorin johdolla noin kerran kuussa lukukausien aikana. Lisäksi eri toimijat kokoontuvat tarvittaessa pienemmissä ryhmissä, pitävät yhteyttä sähköpostitse ja hoitavat tehtäviä myös itsenäisesti, sekä osallistuvat aktiivisesti muuhun HYYn kehitysyhteistyövaliokunnan toimintaan.

Alustavasti merkittävimpiä tehtäviä kevätkaudella ovat esimerkiksi Indonesian ja Sambian vuosiraportointi, Bangladesh-hankkeen suunnittelu ja Afrikkaan tulevan uuden hankkeen alustava suunnittelu (teemasta päättäminen, hakemusten lukeminen, esikarsinta ja tiivistäminen kokouksessa käsiteltäviksi). Syyskauden tehtäviin kuuluu hankeseurantamatkat Sambiaan ja Indonesiaan, yhteydenpito järjestöihin ja raportoinnin seuraaminen. Muutamalla hankeryhmäläisellä voi olla mahdollisuus vierailla hankkeissa paikan päällä.

MITÄ VAPAAEHTOISELTA ODOTETAAN?

Ryhmäläisten odotetaan tutustuvan huolella englanninkielisiin hankedokumentteihin, hakemuksiin ja raportteihin. Hakijan tulee sitoutua toimintaan koko vuodeksi ja olla valmis toimimaan osana eri alojen opiskelijoista koostuvaa tiimiä. Valitut toimivat pääasiassa joko Sambian, Indonesian, Bangladeshin tai uuden Afrikka-hankkeen parissa, mutta kaikkia näitä käsitellään koko ryhmän kesken. Vapaaehtoiset toimivat tehtävissään vuoden kerrallaan ja osa voi halutessaan jatkaa myös toiselle kaudelle.

Vapaaehtoiselle on hyödyksi:

• aiempi kehitysyhteistyökokemus
  • hankkeiden aihealueiden tuntemus (Indonesia & Bangladesh: maatalous- ja ympäristökysymyksiä, Sambia: seksuaali- ja lisääntymisterveysasiat)
  • kehitysmaakokemus
  • hyvät kirjoitus- ja viestintätaidot
  • HYYn kehitysyhteistyötoiminnan tunteminen ja motivaatio osallistua toimintaan kokonaisuudessaan

Tärkeintä on kuitenkin innokkuus, mahdollisuus osallistua säännöllisesti kokouksiin ja motivaatio toimia tehtävässä koko vuoden ajan. Hankeryhmäläisten toivotaan lisäksi itsenäisesti hankkivan lisäosaamista esimerkiksi Kepan hankekoulutuksista ja HYY voi kustantaa joitakin koulutuksia.

HAKEMINEN

Kiinnostuneita pyydetään lähettämään korkeintaan sivun pituinen hakemus. Ilmoita oletko ensisijaisesti kiinnostunut Sambiasta, Indonesiasta vai Bangladeshista ja kerro aiemmasta kokemuksestasi, motivaatiostasi ja miten olet paikalla Suomessa vuonna 2015.

Haku on avoin kaikille HYYn jäsenille ja kiinnostuneita pyydetään lähettämään hakemuksensa 23.11.2014 mennessä osoitteeseen ilona.kalliola (at) hyy.fi. Valinnoista tiedotetaan 24.11.2014. Muihin HYYn kehitysyhteistyövaliokunnan tehtäviin valitaan toimijat valiokunnan valintakokouksessa 25.11.2014 klo 18.00 (Sparre, Mannerheimintie 5 A 2krs).

Lisätietoja antaa HYYn kehitysyhteistyökoordinaattori Ilona Kalliola (ilona.kalliola (at) hyy.fi)