Hae etvo-vapaaehtoiseksi HYYn kehitysyhteistyöhankkeeseen Sambiaan!

Helsingin yliopiston ylioppilaskunta (HYY) on tehnyt vuosia yhteistyötä sambialaisen naisjärjestö Eastern Province Women Development Associationin (EPWDA) kanssa. EPWDA on Sambian itäisessä maakunnassa toimivien seitsemän alueellisen naisjärjestön kattojärjestö. Sen jäseninä on yli 22 000 naista. EPWDAn tavoitteena on voimaannuttaa maaseudun naisia ja parantaa naisten asemaa yhteiskunnallisesti, taloudellisesti, kulttuurisesti, poliittisesti ja lainsäädännöllisesti.

HYY ja EPWDA hakevat Etelän vapaaehtoistyöohjelman (etvo) kautta vapaaehtoista vuodelle 2016. Vapaaehtoisen tulee sitoutua työhön vähintään kuudeksi kuukaudeksi, mielellään pidemmäksi aikaa. Vapaaehtoiselta edellytetään sujuvaa englanninkielen taitoa.

Tällä hetkellä käynnissä oleva hanke on jatkoa vuonna 2013 päättyneelle naisten ja tyttöjen seksuaali- ja lisääntymisterveysoikeuksia edistävälle hankkeelle ja päättyy vuoteen 2016. Jatkohanke keskittyy maaseudun naisten asemaa heikentäviin ongelmiin, joista suurimpia ovat tyttöjen tuleminen äideiksi nuorina sekä aikaiset avioliitot, jotka vaikuttavat tyttöjen koulunkäyntiin.

EPWDA on kouluttanut paikallisia miehiä ja naisia terveysasioista sekä yhteisöteatterista. Koulutetut vapaaehtoiset järjestävät kylissä ja kouluissa draamaesityksiä ja ryhmäkeskusteluja, joissa käsitellään seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä kysymyksiä sekä puhutaan aikaisten avioliittojen ja teiniraskauksien haitoista ja koulunkäynnin tärkeydestä. Lisäksi vapaaehtoisista on muodostettu kolme Safe Motherhood Action Group -ryhmää jotka pitävät ryhmäkeskusteluja nuorille tai tuleville äideille puolisoineen sekä avustavat raskauden takia koulusta pudonneita nuoria. Myös paikallisia kyläjohtajia koulutetaan vuoden 2015 aikana.

Vapaaehtoisen toimenkuva koostuu avustavista tehtävistä ja työskentelystä EPWDA:n hankekoordinaattorin kanssa. Tehtäviin kuuluu raportointia, hankkeen seurantaa ja arviointia, sidosryhmätapaamisten järjestämistä, radio-ohjelmien suunnittelua, sekä HYY:n avustamista hankkeesta tiedottamisessa. Koska kyseessä on viimeinen hankevuosi, kokemus erilaisista hanke- ja rahoitushakemusten kirjoittamisesta katsotaan eduksi. Työtehtäviä on kuitenkin mahdollista muokata vapaaehtoisen kiinnostuksen ja osaamisen mukaan.

Lisätietoa etvo-ohjelmasta ja vapaaehtoistyöpaikasta: http://www.etvo.fi/kohdemaat/afrikassa/sambia/epwda

Vuoden 2015 etvo-vapaaehtoisen blobi: http://hyysambiahankkeenblogi.wordpress.com

Lisätietoja: HYYn kehitysyhteistyökoordinaattori Ilona Kalliola epwda.hankekoordinaattori (ät) gmail.com. Haku päättyy 1.9.

***
Ansök om att bli Etvo-volontär för HUS utvecklingsbiståndsprojekt i Zambia! HUS och EPWDA söker en volontär för 2016 via Volontärprogrammet i syd (www.etvo.fi). Studentkåren vid Helsingfors universitet (HUS) har redan i flera år samarbetat med den zambiska kvinnoorganisationen Eastern Province Women Development Association (EPWDA). Volontären måste förbinda sig att jobba minst sex månader, helst längre. Av volontären krävs flytande kunskaper i finska och engelska.
***
Apply to work as a volunteer in HYY’s development co-operation project in Zambia! The Student Union of the University of Helsinki has co-operated with the Zambian NGO Eastern Province Women’s Development Association for years. HYY is looking for a volunteer to work in Zambia for 6-12 months in 2016, through the Etvo-program organized by Kepa (www.etvo.fi). Participating in the Etvo-program requires knowledge of Finnish and English.