Sambia-päivä innosti UniCafen asiakkaat tukemaan Itä-Sambian naisia ja tyttöjä

Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan ja HYY Ravintolat Oy:n yhteistyössä 8.4.2015 järjestämä Sambia-päivä keräsi tuottoja yli 435 euron edestä Itä-Sambian naisille.

Sambia-päivän tuotto käytetään ylioppilaskunnan kehitysyhteistyöhankkeeseen, joka tukee tyttöjen ja naisten lisääntymisterveyden ja elämänlaadun parantamista Itä-Sambiassa. Hanke pureutuu erityisesti teiniraskauksien, aikaisten avioliittojen ja koulupudokkuuden ehkäisemiseen sekä raskaana olevien nuorten auttamiseen.

Sambia-päivän ateriavaihtoehtoja oli viime syksyn tapaan kaksi: pähkinäinen kasviscouscous ja sambialainen lihapata. HYY Ravintolat lahjoitti 10 senttiä ostettua ateriaa kohden ylioppilaskunnan Sambia-hankkeelle. UniCafen asiakkailla oli lisäksi mahdollisuus lahjoittaa kassalla vapaavalintainen summa.

Myynti ei aivan yltänyt viime syksyn huippulukemiin, mutta kaikkiaan HYY Ravintoloissa myytiin pähkinäistä kasviscouscousia 1 703 annosta ja sambialaista lihapataa 2 083 annosta. Yhteensä nämä Sambia-ateriat tuottivat hankkeelle 378,60 euroa. Lahjoituksia Sambia-hankkeelle kertyi lisäksi noin 56,60 euroa. Kaiken kaikkiaan Sambia-päivä keräsi reilut 435 euroa sambialaisten naisten ja tyttöjen hyväksi.

HYY on tukenut Itä-Sambiassa toimivan Eastern Province Women Development Association eli EPWDA:n työtä jo kolmen hankkeen ajan. HYYn ja HYY Ravintoloiden yhteistyössä toteuttamaa kehitysyhteistyöateriaa on tarjottu UniCafeissa jo vuodesta 1979 lähtien, yli 30 vuoden ajan. Menestyksekästä yhteistyötä on tarkoitus jatkaa vastaisuudessakin.

HYY ja HYY Ravintolat kiittävät lämpimästi kaikkia Sambia-päivään osallistuneita ja Sambia-hanketta tukeneita!

Lisätietoja:

HYY Ravintolat Oy:n toimitusjohtaja Arja Kosonen, p. 040 765 2325