Työharjoittelusta kokemuksia opettajanuraa varten

”Olen saanut tehdä paljon. Parasta harjoittelussani on ollut monipuolisuus, läheinen yhteistyö kaikkien saksan opettajien kanssa ja se, että mielipidettäni ja ideoitani on alusta asti kuunneltu ja pidetty tärkeänä”, kertoo Kielikeskuksessa työharjoittelijana toiminut Rike Fröhlich.

Berliiniläinen Rike Fröhlich oli Erasmus+ –apurahan turvin Kielikeskuksessa työharjoittelussa saksan kielen yksikössä keväällä 2016.

Kielikeskus ja Helsingin yliopisto olivat hänelle tuttuja jo entuudestaan. Hän vietti edellisen syyslukukauden Helsingissä vaihto-opiskelijana ja toimi aktiivisesti Kielikeskuksen kurssiassistenttina saksan kielen opetuksessa. Rike piti vaihtokokemuksistaan niin paljon, että päätti jatkaa opiskeluaan harjoittelulla.

Viihdyin Helsingissä ja Kielikeskuksessa kurssiassistenttina saksan opetuksessa niin älyttömän hyvin, että oli heti alusta asti selvää, kun haen Erasmus+–apurahaa työharjoittelua varten, että kysyn ensiksi harjoittelupaikkaa Kielikeskuksesta”, toteaa Rike.

Työharjoittelunsa aikana Rike avusti saksan opettajia opetukseen liittyvissä tehtävissä. Hän osallistui harjoittelussaan saksan kursseille ja toimi tukena saksaa opiskeleville. Kurssit olivat keskenään sangen erilaisia ja eri taitotasoille suunnattuja. ”On ollut mahtavaa olla monessa mukana ja nähdä erilaisia opetustyylejä”, Rike kiittelee.

KIELTEN OPETUKSESTA TUKEA TAIDEKASVATUKSEEN

Rike opiskelee kotiyliopistossaan Berliinissä kuvaamataidon opettajaksi. Omiin opintoihinsa ja tulevaan ammattiinsa hän sai harjoittelustaan paljon tukea. Rike lupasi viedä mukanaan monta työharjoittelusta saamaansa kokemusta. ”Olen oppinut olemaan kärsivällinen, se oli ehkä suurin asia opettajan ammatin näkökulmasta. Oli myös hienoa nähdä, kuinka tärkeää on olla kiinnostunut ja välittää oikeasti siitä mitä tekee, se motivoi hyvään työhön ja kaikkeen muuhunkin hyvään elämässä.”

Rike piti erittäin myönteisenä sitä, että kollegat jatkuvasti vaihtoivat ajatuksiaan ja hyviä opetuskäytänteitään keskenään. Saksan kielen yksikkö toimii Riken mielestä hienosti tiiminä, jokaisen työpanokseen luotetaan ja sitä arvostetaan: ”Minua ei kohdeltu kertaakaan opiskelijana tai vasta-aloittelijana vaan tasavertaisena työtoverina. Oli hienoa saada itse vaikuttaa omaan työnkuvaan.”

Rike kehuu saksan yksikköä vuolaasti. Hänen mukaansa opettajista näkee, että he oikeasti nauttivat siitä, mitä tekevät. Oppitunneilla on hänen mukaansa hyvä tunnelma, ja opettajat jäävät aina tuntien jälkeen luokkaan vastaamaan kysymyksiin ja olemaan läsnä. Hänestä opettajat ja opiskelijat ovat Kielikeskuksessa samalla tasolla ja heidän välillään vallitsee molemminpuolinen arvostus. Opiskelijat uskaltavat puhua ja tehdä virheitä. Harjoittelu Kielikeskuksessa vahvisti entisestään tulevan kuvataidepedagogin päätöstä tulla opettajaksi.

STEREOTYPIA SUOMALAISISTA MENI RIKKI

Helsingissä viihtymisestä kysyttäessä Rike toteaa, ettei ole aiemmin kokenut niin paljon lämpöä kuin Suomessa. Stereotypioihin vetäytyvistä suomalaisista Rike toteaa välittömästi, etteivät ne pidä alkuunkaan paikkaansa. ”Olen kokenut niin paljon ystävällisyyttä täällä ollessani. Ihmiset toimivat yhdessä eivätkä toisiaan vastaan. Olen aina ollut tervetullut joka paikkaan, ja niin moni on täällä Kielikeskuksessakin kiittänyt minua työpanoksestani.”

Helsinkiin Rike lupaa palata ehdottomasti takaisin. ”Berliini ei ole kaukana Helsingistä, edullisia lentoja on usein, ja moni ystäväni on tarjonnut minulle yöpymispaikan. Olen saanut täällä monia hyviä ystäviä!”, toteaa Rike iloisesti.

Teksti ja kuva: Nina Sulonen