”Maailmaan lisää tieteen ja teknologian osaajia! Lapset tulee tutustuttaa luonnontieteisiin jo varhaislapsuudessa.”

Aloitimme ryhmätyöskentelymme ensin tutustumalla toisiimme ja lööppiin. Aiheemme oli mielenkiintoinen ja herätti paljon keskustelua. Lööpin väite ja tehtävänanto saivat meidät kuitenkin myös hämmentymään, joten lähdimme yhdessä pohtimaan ratkaisuja näihin. Emme kuitenkaan päätyneet lopulliseen ratkaisuun, mutta sen sijaan löysimme monia eri näkökulmia lähestyä asiaa.

Loimme yhteiseksi työtilaksi PowerPoint- ryhmän, josta jokainen pääsee muokkaamaan tiedostoja, sekä Whatsapp-ryhmän vapaata keskustelua varten. Valitsimme sihteerin, ja jakauduimme pienempiin ryhmiin, joissa pohdimme asioita eri näkökulmasta. Lopuksi sovimme, että tutustumme lähteeseen syvemmin omalla ajallamme ja paneudumme asiaan ensi kerralla.

 

Tietoa kirjoittajasta

4 kommenttia artikkeliin ””Maailmaan lisää tieteen ja teknologian osaajia! Lapset tulee tutustuttaa luonnontieteisiin jo varhaislapsuudessa.””

  1. Hienoa että aiheenne sai kaikkien ajatukset liikkeelle. On paljon mukavampi työskennellä ryhmässä, jossa jokainen jäsen on kiinnostunut aiheesta. Löysitte monta eri näkökulmaa lähestyä aihetta. Vastasiko osa näkökulmista toisiaan? Syntyikö uusia ajatuksia aiheesta näkökulmien esittelyn jälkeen?
    Jenni/ Pedagoginen johtajuus

    1. Moi Jenni! Kyllä, ollaan ehdottomasti samaa mieltä siitä, että jokaisen kiinnostus aihetta kohtaan takaa hyvän ryhmähengen ja tehokkaan työskentelyn. Vaikka kaikilta löytyi erilaisia näkökulmia, se enemmänkin rikasti työtämme kuin teki siitä hankalaa. Kun jaoimme pohdintojamme ja mielipiteitämme, tuli jokaiselle täysin uusia perspektiivejä nähdä asian kanta, mutta toisaalta ne täydensivät sopivasti omia aikaisempia tarkasteluja. On ollut upeaa jakaa ajatuksia aiheesta ja oppia uutta yhdessä!

      Johanna/ Tiede ja teknologia

  2. Mahtavaa, että olette valinneet noin ajankohtaisen aiheen!
    Uudessa Vasussa painotetaan lähiympäristöön tutustumista ja retkeilyä. On mielenkiintoista saada lisää tietoa miten tiede, teknologia ja ympäristökasvatus linkittyvät toisiinsa uudessa Vasussa ja tutkimuksessanne.
    Kuulemme tästä aiheesta mielellämme lisää.

    Anni & Pauliina / Pedagoginen johtajuus

    1. Moikka Anni & Pauliina! Aihe on todellakin ajankohtainen juuri nyt, ja sen tutkiminen on ollut todella mielenkiintoista! Lapsia ohjataan uudessa Vasussa yhä enemmän tutkimaan ja toimimaan luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Siihen liittyy matemaattinen ajattelu sekä ympäristö- ja teknologiakasvatus. Matemaattinen ajattelu kehittyy kun lapsia ohjataan kiinnittämään huomiota päivittäisissä tilanteissa ilmenevään matematiikkaan. Ympäristökasvatusta toteutetaan esimerkiksi retkillä ja ympäristöä tutkimalla ja teknologiakasvatusta kannustamalla tutkivaan ja kokeilevaan työtapaan sekä havainnoimalla ympäristön teknologiaa. Ollaan myös itse innoissamme siitä mitä kaikkea tulemme vielä saamaan selville aiheesta, kiva kun tekin ootte!

      Johanna/ Tiede ja teknologia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *