Kuinka joukkovoima siirretään valittamisesta haravanvarteen?

Lumien lähdön jälkeen Lahden aikuiskoulutuskeskuksen piha-alue ei juuri houkutellut talossa asioivia ja työskenteleviä. Aiemmin edustavan piha-alueen hoitaminen oli kai jäänyt jonnekin kiinteistön omistaja- ja henkilöstövaihdoksien jalkoihin. Lehtokotilot, voikukat ja horsmat olivat ottaneet vallan istutusalueista.

Tilanne ei parantunut kahvipöytävalituksella eikä käytäväkeskustelulla. Toukokuussa me talossa työskentelevät palmenialaiset kysyimme kiinteistön omistajalta, sopiiko omatoimiset pihatalkoot. Sopihan se, työvälineitä ja virvokkeitakin luvattiin.  Johtajan kanssa sovittiin, että henkilökunta voi käyttää yhden iltapäivän tyky-toiminnan nimissä pihan rapsuttamiseen.

Oma työympäristö ja arkkitehtuurisesti arvokas rakennus koettiin niin tärkeiksi, että parisenkymmentä yliopistolaista vaihtoi näppäimistön ja istumisen pihatöihin. Parissa tunnissa ison talon toinen pääsisäänkäyntialue oli siivottu. Tuloksena hikinen porukka, siisti piha ja valtava kasa rikkaruohoja*.

Mutta eihän voikukkien kitkeminen varsinaisesti kuulunut talon henkilökunnalle. Joskus vain on niin, ettei parhaaseen lopputulokseen päästä etsimällä vastuullisia ja syyllisiä. Talkoopäivän jälkeen kiinteistön omistajan taholta tuli kiitosviesti, jossa luvattiin hoitaa loput piha-alueet kuntoon ja ottaa asiaksi pihan ylläpitäminen. Tämä oli paras palkinto siivousryhmälle.

Loppujen lopuksi yhteinen parituntinen pihatöiden parissa oli oikeasti virkistävää ja voimaannuttavaa. ”Green carea” pienoiskoossa. Paljon kuluttavampaa olisi ollut jatkaa valittamista ja ärsyyntyä repsottavasta pihasta aina ohi kulkiessaan.

Rikkaruoholöydöksien perusteella talon oma kasviasiantuntija Antti Hovi laati vielä listan pihan kasveista. Yksi harvinaisuuskin löytyi.

* Rikkaruohojen sijasta olisi kuulemma poliittisesti korrektia puhua viljelykasvien seuralais-, kumppanus- tai luonnonkasveista.

Kirkkokatu 16 luonnonkasveja – rikkakasveja 2013
Suunnittelija Antti Hovi, Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia
Pohjois- ja itäpuolella pihaa:
valkovuokko (ei Heinolasta koilliseen)
maitohorsma (”rentun ruusu”)
voikukka (tulee hyvää viiniä)
vaahteran taimia (vaahterasiirappia vain Kanadassa)
amerikanhorsma (uustulokas)
hiirenporras (”naissaniainen” eli pitsimäinen, lehtokorvissa, saniaislehdoissa)
rönsyleinikki
orvontädyke (kestää tallausta)
ahomansikka
ukkomansikka (vanha viljelykarkulainen)
lehtohorsma (metsissä ym.)

Lähinnä talon itäpuolella:
kivikkoalvejuuri (”miessaniainen” eli roteva, rinnelehdoissa)
pelto-ohdake (peltorikka)
vuorijalavan taimia (luonnonvaraisena uhanalainen)
puistolemmikki (myös koristekasvi, viljelykarkulainen)
ruotsinpitkäpalko (parempi nimi olisi: suomenpitkäpalko)
juolavehnä
linnunkaali
nurmilauha (tuoreilla niityillä)
kyläkellukka (pidetty harvinaisena Lahdessa; juurakko vatsalääkkeenä)

One thought on “Kuinka joukkovoima siirretään valittamisesta haravanvarteen?

1. tarhuri

Itselläni oli enne viher-rakennus firma lopetin sen kun ei olisi saanut tuo minun työ mitään maksaa. Tosin se alkoi myös käymään terveyden päälle minulla on loppu elämän iho ongelmat…. Valittamiseen on useinkin syytä joskus sitä kannattaa kuunnella joskus valittaminen on huomionhakuisuutta, lähinnä hyvintoimeentulevilla joten he eivät osaa ottaa vakavasti oikeaa valitusta kun eivät sitä ehkäpä tunnista.

Comments are closed.