Taas kaksi askelta eteenpäin – laitteita tuli

Maantieteen digiloikassa laitteet ovat melko suuressa roolissa, sillä ilman niitä on vaikea toteuttaa loikkaa, jonka sydän on melko tekninen. Siksi tänään olikin hieno päivä, sillä kaksikin teknistä osaa saapui täydentämään hanketta ja niitä päästiin asentamaan ja myös hieman testaamaan. Ihan ongelmitta tämä ei toki tule sujumaan, sillä tästä saatiin jo aiemmin esimakua, kun tutkimuksen arviointiryhmää varten koottiin kaksi VR-settiä, joilla esiteltiin laitoksen 3D-ympäristössä olevaa aineistoa. Silloin opimme sen, että yliopiston käyttämä Windows10 versio on VR-laitteiden suhteen puutteellinen. Käytössämme olevat laitteet tukevat ja hyödyntävät Windowsin omaa Mixed Reality Portalia, josta on tullut toimiva työkalu virtuaaliympräistöjen tutkimiseen, mutta täysin ongelmatonta se ei ole. Yliopiston Win10 versiosta on tarkoituksella poistettu – syytä tiedä en- juuri se osa, jolla voidaan käyttää tuota MRP:tä ja siellä virtuaalilaseja. Windows-ympäristössä voisi tuon MRP:n avulla vaikka käyttää tietokonetta, sillä sieltä löytyy virtuaalinen Desktop Windowsiin. Ja harmillisesti tuo MRP antaa asentaa kaikki laitteet ja tehdä niille tarvittavat alkutoimenpiteet, ja vasta viime metreillä se ilmoittaa, että ylläpitäjäsi on estänyt tämän kyseisen lisäosan käytön koneessasi. Mikään varsinainen lisäosa se ei ole, sillä MRP tuli Win10 koneisiin käyttöön syksyn päivityksessä, joka yliopiston koneillakin on – mutta ei sitä Mixed Reality Portalia toimivana.

Tätä ongelmaa ratkoimme siis jo tutkimuksen arviointitiimiä varten valmistautuessamme, joten samoilla opeilla mennään nytkin. Viimeksi se vaati asennuksia Windows-käyttöjärjestelmään admin-oikeuksin ja yllättävää kyllä, helpdesk oli kovin suotuisa auttamaan edellisellä kerralla kun asian kanssa painimme. Se oli todella miellyttävä yllätys. Säätöä on siis tiedossa tälläkin kertaa. Tosin viimeinen oljenkorsi on vielä katsomatta: kone jäi päivittämään Windowsia, kun lähdin kotiin. Josko sieltä tulisi tarvittavat palikat, niin ei tarvitsisi taas mennä vaikeimman kautta.

Mutta se mitä saimme, oli siis yksi tilatuista tehokkaista tietokoneista sekä kahdet virtuaalilasit, jotka ovat yhdet parhaimmista mitä markkinoilta saa. Suomesta niitä löytyy huonosti, mutta onneksi yhteistyökumpanimme geologian puolelta on tehnyt tätä hommaa jo hyvän tovin ja hankkii suuren osan elannostaankin VR-hommilla. Sitä kautta saimme ostettua Samsung Odyssey Plus-lasit, jotka ovat mainiot ja erinomaisen hyvät ja mukavat käyttää. Lisäksi niiden kanssa ei tarvita majakoita, jotka tunnistavat visiirin sijainnin ja sekin on pelkkää plussaa. Näillä edetään ja yritetään saada kokoonpano valmiiksi ennen ensi viikkoa, jolloin olisi tarkoitus kokeilla VR-aineistoja didaktiikan kurssilla. Silloin olisi mahdollisuus kokeilla miltä tuntuu kun vesi nousee ilmastonmuutoksen seurauksena ja peittää Helsingin. Samalla kun katselija/kokija itse seisoo tapahtumien keskipisteessä.