Program för gruppmentorskap

(Obs! Information om ansökan finns på sidan Ansök till programmet)

I gruppmentorskap mentorerar alumnen en adeptsgrupp av 3–4 studenter under cirka 5 månader. Förutom mentorns stöd får adepterna också kamratstöd av varandra.

Universitetets karriärservice ansvarar för de gemensamma evenemangen och kommunikation. Alumnverksamheten deltar som en länk till alumner och mentorer.

Adepterna diskuterar vilka frågor de vill koncentrera sig på under mentorskapet. Gruppen ska fastställa innehållet i sina mål och aktiviteter tillsammans och fungera som ett team som ansvarar för mentorskapet tillsammans, även om adepterna skulle ha egna, olika mål för mentorskapet.

Helsingfors universitets modell för gruppmentorskap har utvecklats utgående från det minimentorskap som alumnerna i socialpsykologi och ämnesorganisationen Status vid Helsingfors från allra första början utvecklade. Gruppmentorskapet som utvecklats på basis av minimentorskapet har byggts upp som ett samarbete mellan fakulteterna och läroämnena vid Helsingfors universitet, karriärservice, universitetspedagogiska forskningsenheten, personalutbildningen och alumnverksamheten. Det första mentorskapsprogrammet som gick under namnet gruppmentorskap ägde rum under vårterminen 2012.

Mentorsgruppens verksamhet börjar

Gruppmentorskapet inleds genom ett gemensamt Kick-off-evenemang med alla grupper där både mentorer och adepter får information och stöd för att starta gruppernas verksamhet. Evenemanget fungerar också som det första mötet för mentorgrupperna, under vilket varje grupp bestämmer sina egna mötestider. Under programmet bör grupperna träffas ungefär en gång i månaden.

Utgångspunkten för mentorskap finns alltid i adepternas målsättning. Vid gruppmentorskap bestämmer varje adept sina mål redan i ansökningsskedet. Varför vill jag delta i mentorskap? Vad förväntar jag mig av det? Vem skulle jag vilja ha som min mentor? Tanken är att studentens svar på dessa frågor ska styra vilken mentorsgrupp hen söker sig till.

Varje grupp planerar och definierar sina gemensamma mål och innehåll för sin verksamhet självständigt. För att processen ska vara så givande som möjligt för alla är det viktigt att adepterna berättar öppet för varandra och sin mentor om sina mål redan från början. Gruppen fungerar som ett team som ansvarar för mentoreringen tillsammans, även om adepterna kan också ha sina egna, olika mål för processen.

Gruppens mål inskrivs i ett avtal om mentorskap

En gemensam syn på gruppens mål bör skrivas in i ett mentoreringsavtal (.docx) senast vid det första mötet efter Kick-off-evenemanget. Avtalet om mentorskap innehåller gruppens egen tidtabell och verksamhetens mål, innehåll och spelregler. Avtalet säkerställer att gruppens medlemmar har en gemensam syn på vad gruppen håller på med. Det är bra att återvända till de gemensamma målen under processens gång och vid behov justera dem med gemensamt beslut.

Mentorskapsgruppen verkar konfidentiellt. Det är inte tillåtet att berätta för utomstående om gruppens diskussioner utan att man gemensamt har kommit överens om detta. Mentorns eller adeptens samtycke krävs för att en synvinkel, fråga eller bekymmer som denne har presenterat ska kunna förmedlas utanför gruppen.

Planmässiga och dokumenterade möten

Det är viktigt att ämnena för gruppens alla möten har planerats på förhand. På så sätt kan mentorn och adepterna koncentrera sig på mötet, och den gemensamma tiden går inte åt till ”enbart småprat”. Mötena är fria till formen, men planmässigheten säkerställer att man hinner med att behandla gemensamt överenskomna saker under gruppmentorskapet.

Huvudansvaret för planeringen av vars och ens möten ligger hos adepterna. Temana för första mötet planeras vid Kick-off-evenemanget. Varje adept skriver, när han eller hon står på tur, en kort sammanställning av gruppens möte och överlämnar en mötespromemoria om mötets innehåll till gruppens övriga medlemmar och kontaktpersonen för gruppmentorskapsprogrammet vid fakulteten, institutionen eller fristående institution. Temat för följande möte bestäms i förväg antingen under det föregående mötet eller mellan mötena.

Tips inför mentorskapsmöten

Vi rekommenderar att grupperna utnyttjar uppgifterna och frågorna i Arbetsbok för mentorskap (pdf). Under gruppmentorskapet kan man bland annat behandla följande frågor:

1. Frågor med anknytning till planeringen av adepternas karriär:
Hurdana förväntningar eller önskemål med anknytning till arbetet har adepterna? Hurdana arbetsuppgifter intresserar? Hurdana arbetsmiljöer är trivsamma?

2. Övergång från studierna till arbetslivet
Vilka saker har styrt adepternas och mentorns studieval? Vad i universitetsstudierna intresserar en? Hur är det att övergå till arbetslivet? Hur kan man utnyttja det som man har lärt sig i studierna? Hurdana saker ska man studera i arbetet eller vid sidan av detta efter studierna?
Mentorn kan ta upp sin egen karriärberättelse när detta tema behandlas.

3. Möjligheter, utmaningar och utvecklingstrender i arbetslivet?Hur ser gruppmedlemmarna på arbetslivets utveckling för närvarande? Hurdana arbetsmöjligheter och framtidsutsikter finns inom ett område som intresserar adepterna? Hurdana nätverk lönar det sig för adepterna att försöka delta i? Hurdana kanaler och sätt för arbetssökning är effektiva? Hur kan man förbättra sin egen trivsel och ork i arbetet?

Gruppen söker svar tillsammans

Man måste komma ihåg att ingen har ”de rätta svaren” på alla möjliga frågor. Det viktigaste är att adepterna öppet berättar om saker som oroar dem och att adepterna och mentorn tillsammans funderar över dessa i ljuset av sin egen erfarenhet.

Gruppen kan om den vill använda t.ex. Karriärservicens tjänster eller karriäruppföljningsstudier eller gemensamt organisera studiebesök till intressanta arbetsplatser. Mentorn kan även handleda adepter att direkt kontakta personer i hens nätverk som kan ha svar på frågor som intresserar adepterna.

Avslutning av gruppmentorskapet

Gruppmentorskapet avslutas genom ett gemensamt tack- och avslutningsmöte där adepter och mentorer får utvärdera behållningen av programmet och diskutera sina erfarenheter. Adepterna och mentorerna har även möjlighet att lämna feedback på organisatörerna av programmet och bidra till programutvecklingen.

Adepterna kan om de vill fortsätta mötena sinsemellan och/eller med mentorn även efter att programmet har upphört, men beslutet om att fortsätta samarbetet måsta vara gemensamt. Någon skyldighet att hålla kontakt finns inte.

 

(Obs! Information om ansökan finns på sidan Ansök till programmet)

Lämna ett svar