Varoitus: Moodle-aiheisia kalasteluviestejä – älä luovuta tunnuksiasi muiden käyttöön!

Helsingin yliopiston käyttäjistä osa on saanut myös Moodlea koskevia kalasteluviestejä, esimerkiksi otsikolla “vanhenemisilmoitus”. Kyse on epäluotettavien tahojen lähettämistä urkintaviesteistä, jolla yritetään saada selville käyttäjätunnuksia ja salasanoja, yleensä tietomurtoja varten. Älä koskaan anna sähköpostitse tunnustietojasi tai täytä epämääräisiä verkkolomakkeita!!!

• HY:n Moodle-ylläpito ei koskaan kysele käyttövaltuustietoja sähköpostitse! Viestit, joissa kysellään salasanoja, ovat aina huijausta.
  • Osa urkintaviesteistä sisältää linkin, jonka kautta käyttäjää pyydetään kirjautumaan käyttäjätunnuksellaan ja salasanallaan verkkosivulle, missä hän voi esim. tarkistaa tietonsa tai tehdä niihin muutoksia. Usein viestissä väitetään käyttäjätilin vanhenevan ja tilin sulkeutuvan, jollei viestiin vastata tai anneta lomakkeella pyydettyjä tietoja. Myös viestin teksti saattaa olla puutteellisella suomen kielellä kirjoitettua.
  • Tarkista mihin osoitteeseen linkki johtaa: Vie kursori linkin päälle (älä kuitenkaan klikkaa tekstiä). Sivun alareunassa näkyy osoite, johon linkki vie. Jos linkin osoite ei ole uskottava, viesti on todennäköisesti väärennös.
  • Jos on pienintäkään syytä epäillä viestin aitoutta, älä avaa siinä olevia linkkejä, vaan kysy tarvittaessa toimintaohjeet Helpdeskistä helpdesk@helsinki.fi. Raportoi ne kalasteluyritykset, joissa urkitaan salasanoja.
  • Yliopisto ei lähetä suoria linkkejä lomakkeille, joissa kysytään käyttäjätietoja ja salasanoja.
  • Älä koskaan luovuta tunnuksiasi tai salasanojasi muiden käyttöön!

Lisätietoja kalasteluviesteistä ja tietoturva-asioista saat Helpdeskin ohjesivuilta.