Några av våra Moodle användare har fått phishing e-post rörande deras Moodle användar-id eller konto.
Till e-posten vid universitetet kommer det regelbundet stora mängder nätfiske försök (phising), med det avses sådana meddelanden där avsändaren försöker få tillgång till användar-id eller lösenord. Denna information används sedan för informationsintrång.
- Administratörerna eller Helpdesk frågar aldrig efter information om ditt användar-id per e-post! Meddelanden som frågar efter lösenordsinformation är alltid bedragningsförsök.
- Vissa av phising-meddelandena innehåller med hjälp av vilken mottagaren ombeds logga in med sitt användar-id på en webbsida där användaren kan exempelvis kontrollera sina uppgifter eller göra förändringar. Ofta påstår dessa meddelanden att kontot kommer att stängas om man inte svarar på meddelandet eller fyller i den information som avkrävs i blanketten.
- Kontrollera till vilken adress länken leder: för kursorn ovan på länken (klicka inte på texten). I nedre kanten av sidan syns adressen som länken för till. Om adressen inte är trovärdig är meddelandet med största sannolikhet falsk.
- Ifall det finns ens en liten orsak att misstänka meddelandets äkthet, öppna inte länken, utan be om hjälp av Helpdesk. Om du har mottagit phisingmeddelande ta kontakt med Helpdesk helpdesk@helsinki.fi. Rapportera endast de phising-försök som försöker lura till sig lösenord.
- Universitetet skickar inte länkar som styr direkt till blanketter som frågar efter användar-id och lösenord.
- Upplåt aldrig ditt användar-id eller dina lösenord till någon annan!
Läs mer om phishing och datasäkerhet >>