Varoitus: Moodle-aiheisia kalasteluviestejä – älä luovuta tunnuksiasi muiden käyttöön!

Helsingin yliopiston käyttäjistä osa on saanut myös Moodlea koskevia kalasteluviestejä, esimerkiksi otsikolla “vanhenemisilmoitus”. Kyse on epäluotettavien tahojen lähettämistä urkintaviesteistä, jolla yritetään saada selville käyttäjätunnuksia ja salasanoja, yleensä tietomurtoja varten. Älä koskaan anna sähköpostitse tunnustietojasi tai täytä epämääräisiä verkkolomakkeita!!!

  • HY:n Moodle-ylläpito ei koskaan kysele käyttövaltuustietoja sähköpostitse! Viestit, joissa kysellään salasanoja, ovat aina huijausta.
  • Osa urkintaviesteistä sisältää linkin, jonka kautta käyttäjää pyydetään kirjautumaan käyttäjätunnuksellaan ja salasanallaan verkkosivulle, missä hän voi esim. tarkistaa tietonsa tai tehdä niihin muutoksia. Usein viestissä väitetään käyttäjätilin vanhenevan ja tilin sulkeutuvan, jollei viestiin vastata tai anneta lomakkeella pyydettyjä tietoja. Myös viestin teksti saattaa olla puutteellisella suomen kielellä kirjoitettua.
  • Tarkista mihin osoitteeseen linkki johtaa: Vie kursori linkin päälle (älä kuitenkaan klikkaa tekstiä). Sivun alareunassa näkyy osoite, johon linkki vie. Jos linkin osoite ei ole uskottava, viesti on todennäköisesti väärennös.
  • Jos on pienintäkään syytä epäillä viestin aitoutta, älä avaa siinä olevia linkkejä, vaan kysy tarvittaessa toimintaohjeet Helpdeskistä helpdesk@helsinki.fi. Raportoi ne kalasteluyritykset, joissa urkitaan salasanoja.
  • Yliopisto ei lähetä suoria linkkejä lomakkeille, joissa kysytään käyttäjätietoja ja salasanoja.
  • Älä koskaan luovuta tunnuksiasi tai salasanojasi muiden käyttöön!

Lisätietoja kalasteluviesteistä ja tietoturva-asioista saat Helpdeskin ohjesivuilta.

 

Plagiaatintunnistus nyt mahdollista myös Moodlen keskustelualueella

Moodlen huoltokatkossa 10.2.2016 päivitettiin Urkund-lisäosa uuteen versioon 3.2.3. Päivityksen myötä Urkundin käyttöön Moodlessa tuli lisäominaisuuksena paljon toivottu ominaisuus, että Urkund-tarkistus on käytössä myös keskustelualueella. Jatkossa, kun opettaja lisää kurssialueelleen keskustelualueen, hän voi samalla valita käytetäänkö keskustelualueella Urkund-tarkistusta. Opettaja voi lisäksi valita, tarkistetaanko keskusteluissa kirjoitettu viesti vai keskusteluviestiin liitetty liitetiedosto vai molemmat. Raportin näkyvyysasetukset opiskelijoille säilyvät ennallaan.

Lisäksi uuden version myötä Moodlen plagiaatintunnistusasetuksissa voi määritellä toivotut tiedostomuodot. Jos siis opettaja haluaa esimerkiksi tiedostot ainoastaan doc/docx muodossa, ei Urkund-tarkistukseen lähetetä muita tiedostomuotoja.

Päivitetyt ohjeet tulevat myös Moodlen opettajan oppaaseen lähipäivinä.

Moodlen versio 2.9

Moodle päivitettiin uuteen versioon (2.9) 30.12.2015 

Päivitys toi mukanaan tärkeitä korjauksia ja muutaman, kokonaan uuden ominaisuuden.

  1. Kaikille käytäjille tulee uudenlainen, henkilökohtainen käyttäjävalikko, jonka avulla on entistä helpompaa hallinnoida omia asetuksia tai seurata omia arvosanoja.
  2. Opettajien käyttöliittymään tulee useita pieniä parannuksia ja uudistuksia.

Katso tarkempi kuvaus kaikista uusista ominaisuuksista.

Myös oheinen video esittelee tärkeimmät uudistukset lyhyesti:

 

Mihin Moodlea käytetään Helsingin yliopistossa?

Moodlea käytetään nykyisin laajasti Helsingin yliopistossa, erityisesti perusopetuksen kursseilla. Aktiivista käyttöä on myös Avoimessa yliopistossa ja Koulutus- ja kehittämispalveluiden (ent. Palmenia) kursseilla. Opiskelijoille avoimia Moodle-alueita on HY:n Moodlessa tällä haavaa reilut 9700. Kaiken kaikkiaan kursseja on Moodlessa lähes 14 000, joista siis noin 4000 on vasta joko rakenteilla olevia tai jo vanhentuneita, opiskelijoilta suljettuja kursseja. Kurssien määrä vaihtelee kuukausittain kun uusia kursseja luodaan jatkuvasti ja vanhoja, kokonaan käytöstä poistuneita kursseja poistetaan.

Tarkastelimme hieman tarkemmin kuuden edellisvuoden ajalta olevia käyttötilastoja (v. 2009-2015), jotta näkisimme, mitä aktiviteetteja tai aineistoja opettajat kursseillaan sitten oikein käyttävät.

Ihan jokaisella Moodle-kurssilla tietysti jaetaan opiskelijoille kurssiin liittyviä materiaaleja. Moodlessa aineistojen kautta voidaan jakaa opiskelijoille melkeinpä minkä tahansa muotoisia opetusmateriaaleja (tekstiä, ääntä, kuvaa, videoita). 81% kursseista aineistoja jaetaan tiedostona esimerkiksi PDF, PowerPoint tai Word -muodoissa. Tiedostojen ohella suosittuja aineistomuotoja ovat verkko-osoitteet (53%), alasivut eli kurssialueen sisäiset sivut (41%) ja erilaiset ohjetekstit (36%). Usein onkin tiedostojen sijaan järkevää jakaa aineistot linkitettyinä Moodleen, varsinaisen tiedoston sijaitessa toisaalla. Esimerkiksi videot voivat olla tallennettuina yliopiston omassa UniTubessa tai jossain muussa videopalvelussa (YouTube, Vimeo) ja tieteelliset artikkelit kirjastojen artikkelitietokannassa, josta ne on vain linkitetty kurssin Moodle-alueelle.

Vähemmän käytettyjä Moodlen aineistomuodoista ovat useita tiedostoja sisältävät materiaalikansiot (27%), monisivuiset aineistokokonaisuudet eli kirjat (1%) sekä IMS-sisältöpaketit (alle 1%). Kirja on aineistotyyppinä ollut meillä käytössä vasta Moodlen versiosta 2.6 (v. 2014 kesäkuusta), joten sen käyttö tulee varmasti ajan kanssa lisääntymään.

Aineistojen jakaminen ei suinkaan ole Moodle-kursseilla ainoa toiminto. Keskustelu-foorumi löytyy 98% kursseista (Uutiset-palsta on poistettu laskuista, koska se on jokaisella kurssilla automaattisesti, mutta sitä ei voi oikeasti hyödyntää kurssilaisten keskinäiseen keskusteluun). Keskustelualueella voidaan Moodlessa tietysti käydä keskustelua kurssin aiheista eli lähettää opettajan ja opiskelijoiden toimesta viestejä, jotka yleensä näkyvät koko kurssille (keskustelualuepostauksia tehty 762 445). Tyypillisesti keskustelualuetta käytetään keskustelun ohella myös tehtävien palauttamiseen viestien liitteinä (139 624 viestien liitteenä palautettua tiedostoa). Esimerkiksi seminaaritöiden jakamiseen kurssilaisten kesken käytetäänkin yleensä aina keskustelualuetta, jotta työt näkyvät kaikille kurssin opiskelijoille.

Vain opettajalle näkyviä tehtäviä kerätään Moodlessa Tehtävä-työkalulla. Tehtävä-työkalua on hyödynnetty 50% kaikista Moodle-kursseista (tehtävänpalautuksia tiedostoina tehty 420 961). Tyypillinen käyttötapa tehtävälle onkin erilaisten oppimistehtävien palautusten esim. essee-tehtävien kerääminen tiedostoina. Tehtävässä voidaan tiedostojen lisäksi kerätä opiskelijoiden palautukset teksteinä eli ns. verkkotekstinä (tehtävänpalautuksia verkkoteksteinä tehty 51 114).

Keskustelualueen ja Tehtävän ohella seuraavaksi eniten käytetty aktiviteetti on Moodlessa Palaute, jota on 15% kursseista hyödynnetty erilaisten kyselyjen tekemiseen, muun muassa palautteen keruseen.

11% kursseista on puolestaan ollut käytössä Tentti-työkalu. Tentti-työkalulla voidaan teettää opiskelijoille niin itserviointitestejä kuin monivalinta- ja esseetenttejäkin. Opiskelija voi tehdä Moodle-tentin mistä tahansa esim. kotisohvalta omalla tietokoneella tai valvotuissa olosuhteissa yliopiston atk-tilassa tai vaikkapa luentosalissa omaa laitetta hyödyntäen. Ahkerasti opiskelijamme ovatkin Moodle-tenttejä tehneet – loppuun asti suoritettuja tenttejä on tehty Moodlessa 319 920 kertaa ja vastauksia yksittäisiin kysymyksiin saatu 4 229 594 kappaletta. Tenttien  tilastoissa näkyy erityisesti opiskelijoiden tvt-ajokortti, jonka lähtötasotestit ja näyttökokeet suoritetaan Moodlessa.

Yksittäisiä tenttikysymyksiä on Moodle-kursseilla luotu vuosien mittaan yhteensä 189 916. Tentissä käytetyimpiä kysymystyyppejä ovat olleet monivalinta (jossa voi valita vain yhden vastausvaihtoehdon), lyhytvastaus ja essee.

moodle_kysymystyypit

Moodlen aktiviteeteista vähiten käytettyjä ovat olleet Valinta (5%), MoodleWiki (4%), Sanasto (3%), Chat (3%), Oppitunti (1%), Työpaja (1%) ja Tietokanta (1%).

Ulkoinen työkalu eli UniTube-sarjaan tai videoon tehty linkitys on käytössä 1% Moodle-kursseista, mutta toiminto onkin ollut käytössä vasta vuoden 2014 lopusta alkaen eli alle vuoden. Plagiaatintunnistusjärjestelmä Urkundia on Moodlen kautta käytetty 2% kursseista, mutta niiden kautta on tarkastettavaksi lähetetty yli 14 000 yksittäistä tiedostoa (opinnäytettä tai muuta tehtävää). Lisäksi sekä Urkundia että UniTubea hyödynnetään paljon ilman Moodleakin.

Moodlen käyttö on Helsingin yliopistossa kasvanut koko ajan, vuoden 2009 muutamasta sadasta kurssialueesta nykyiseen, lähes 10 000 käytössä olevaan kurssiin. Kurssien määrän kasvaessa jatkuvasti, olemme ottaneet käyttöön myös automaattisen kurssien poistoprosessin niille kursseille, joissa ei enää ole käyty yli 18 kk. Moodlesta jo poistettujen kurssien sisältämät aineistot ja aktiviteetit eivät valitettavasti sisälly enää näihin tilastoihin, joita tässä merkinnässä olemme tarkastelleet.

Muutos YouTube-videoiden upotusasetuksiin Moodlessa

Moodlessa tehtiin syyskuun alussa pieni uudistus YouTube-videoiden linkitystä koskien. Monet opettajat ovat toivoneet niin sanottua videolinkkien automaattiupotusta Moodleen. Kun YouTube-videon esityslinkin kopioi nyt Moodleen kurssin etusivulle, aineistoon tai aktiviteettiin ja tekee videon url-osoitteesta linkin (tekstieditorin ketju-kuvakkeella), se näytetään suoraan Moodlessa upotusikkunassa. Opiskelijat voivat siis katsoa videon suoraan Moodlesta käsin ilman että heidän tarvitsee siirtyä ulkopuoliseen palveluun. Myös opettaja pääsee helpommalla, kun ei enää tarvitse lisätä videon upotuskoodia html-näkymässä, jotta videot saa upotettua.

Aina videoiden upotus ei ole toivottua, jos opettaja laatii opiskelijoilleen esimerkiksi pidemmän linkkilistan, jossa on videoaineistoja ja muitakin aineistoja listana. Tällöin halutaan yleensä lisätä vain verkkolinkki videoon, ei automaattiupotusta. Automaattiupotuksen saa pois päältä joko kurssikohtaisesti tai aineistokohtaisesti multimedia-suodattimia hallinnoimalla. Upotuksen pois käytöstä ottaminen on siis opettajan työkaluissa, opiskelija ei pysty itse tätä hallinnoimaan. Toinen vaihtoehto kiertää automaattiupotus on lisätä kurssin etusivulle uusi aineisto tyyppiä “verkko-osoite”. Verkko-osoitteella luotua YouTube-videon linkkiä ei upoteta automaattisesti!

Päivitetyt ohjeet videoiden upotukseen liittyen löytyvät opettajan oppaasta. Muista videopalveluista tulee edelleen kopioida videoiden upotuskoodi Moodleen eli toiminnallisuus on saatavissa Moodlessa vain YouTube-videoille. Helsingin yliopiston omassa UniTubessa oleville videoille on olemassa omat ohjeensa, kun UniTube-lataamoon lisättyjen videoiden halutaan näkyvän Moodle-kursseilla.

Ota yhteyttä ok-moodle (ÄT) helsinki.fi, mikäli sinulla on asiasta tarkempaa kysyttävää.