Moodlen versio 2.8

Moodle on päivitetty uuteen versioon ja samalla uusimme järjestelmän palvelimet, mikä parantaa entisestään Moodlen suorituskykyä ja toimintavarmuutta.

Päivitys tuo mukanaan myös pieniä uudistuksia:

* Moodlen ulkoasu on HY:n yliopiston uuden visuaalisen ilmeen mukainen ja tästä johtuen myöskään tiedekuntavärejä ei käytetä enää Moodlessa, vaan kaikilla kursseilla on yhtenäisempi väritys

* Käytettävyyttä on parannettu kaikkien käyttäjien osalta muun muassa käyttäjävalikon osalta sekä opettajan roolissa lisäksi arviointikirjassa ja tenttityökalussa

* Keskustelualueella voi nyt tilata koko keskustelualueen sijaan vain tiettyjä keskusteluaiheita (ketjuja) ja uutena arviointimenetelmänä on keskusteluille tullut “tykkääminen”

Kaikki uudistukset on esitelty kootusti aiemmassa uutisessamme. Olemassa olevat kurssit ja aiemmin käytössä olevat Moodlen toiminnot säilyvät ennallaan.

Kysymykset ja huomiot uudesta versiosta voit lähettää Moodlen ylläpitoon osoitteseen ok-moodle (ÄT) helsinki.fi.

 

 

Moodle-aiheinen MOOC opettajille jälleen tulossa (syksy 2015)

Oletko opettaja & tunnet kaipaavasi lisäoppia Moodlen käytössä? Haluatko opiskella verkossa & verkostoitua muiden Moodle-opettajien kanssa?

Syksyllä 2015 on jälleen loistava mahdollisuus harjoitella Moodlen käyttöä opettajana, oman opetuksesi tarpeiden mukaisesti, MOOC-kurssilla. MOOC on lyhenne sanoista massive open online course eli se tarkoittaa massiivista avointa verkkokurssia. Kurssin nimi on “Teaching with Moodle” ja se käynnistyy 9.8.2015.

Löydät kurssin tarkemmat tiedot ja ilmoittautumisen täältä:
https://learn.moodle.net/

Kurssille voivat osallistua kaikki Moodlesta kiinnostuneet opettajat mistä tahansa päin maailmaa. Kurssi sopii hyvin omatoimisen Moodleen perehtymisen tueksi Moodlea käyttäville tai käyttöä suunnitteleville opettajille! Kurssin kesto on 4 viikkoa ja se pidetään englanniksi. Viikottainen työmäärä tulee olemaan noin 3-4 tuntia. Suosittelemme MOOCia lämpimästi kaikille opetushenkilöstöön kuuluville, jotka haluavat parantaa Moodle-osaamistaan, verkostoitua toisten Moodle-opettajien kanssa, mutta eivät esim. pysty osallistumaan opetusteknologiakeskuksen organisoimiin koulutuksiin. MOOCiin osallistuminen on maksutonta.

MOOCin suunnittelusta ja organisoinnista vastaa Moodle HQ, ei Helsingin yliopisto. Ilmoittautumiset ainoastaan yllä olevan linkin kautta.

Mitä uutta Moodlen 2.8 versiossa?

Helsingin yliopiston Moodle päivitetään 2.8 -versioon kesäkuussa. Samassa yhteydessä uusitaan järjestelmän palvelimet, joten Moodlessa on tulossa tavallista pidempi, kahden päivän mittainen, käyttökatko. Kannattaa huomioida jo nyt opetuksen suunnittelussa, että Moodle ei ole lainkaan käytössä 17.-18.6.2015.

Screen Shot 2015-03-11 at 13.42.56

Moodlen uusimmassa versiossa on muutamia kokonaan uusia ominaisuuksia, ja parannuksiakin on tehty muun muassa arviointikirjaan! Katso tarkempi lista uudistuksista.

Keskeiset parannukset on esitelty myös tässä videossa:

Kysymykset ja kommentit voit lähettää Moodle-tukeen ok-moodle (ÄT) helsinki.fi

Opastusta Moodlen käyttöön – uusi kirja & MOOC!

Moodle-kirja

Mikäli kaipaat kattavaa ja perusteellista opettajan opasta Moodlen toimintojen harjoitteluun, suosittelemme suomenkielisen opettajan oppaan ohella uutta, ilmaista teosta “How to use Moodle 2.7”, joka on ladattavissa Moodlen viralliselta uutissivustolta pdf-muodossa. Englannin kielisessä kirjassa on peräti 365 sivua ja se sopii hyvin käytettäväksi HY:ssa tällä hetkellä käytössä olevan version kanssa. Voit tallentaa kirjan omalle työasemallesi myöhempää käyttöä varten.

Moodle-MOOC

Maailmanlaajuinen, opettajille suunnattu Moodle-aiheinen MOOC-kurssi (massive open online course) aiheella “Teaching with Moodle” käynnistyy 11.1.2015.

Kurssille ehtii vielä ilmoittautua  mukaan! Kurssi sopii hyvin omatoimisen Moodleen perehtymisen tueksi Moodlea käyttäville tai käyttöä suunnitteleville opettajille! Kurssin kesto on 4 viikkoa ja se pidetään englanniksi. Viikottainen työmäärä tulee olemaan noin 2-3 tuntia. Suosittelemme MOOCia lämpimästi kaikille opetushenkilöstöön kuuluville, jotka haluavat parantaa Moodle-osaamistaan, verkostoitua toisten Moodle-opettajien kanssa, mutta eivät esim. pysty osallistumaan opetusteknologiakeskuksen organisoimiin koulutuksiin. MOOCiin osallistuminen on täysin maksutonta. MOOCin suunnittelusta ja organisoinnista vastaa Moodle HQ.

Moodlen mobiilikäyttö – huomioitavaa opettajille ja opiskelijoille

Moodlen mobiilikäytöstä tulee säännöllisesti kyselyjä Moodlen ylläpitoon. Tässä koostetta nykytilanteesta:

Mobiilikäyttöä seurataan kirjautumistilastojen kautta. Tilastojen mukaan mobiilikäyttö yhteensä eli Moodleen kirjautumiset tietokonetta pienemmiltä päätelaitteilta on pikkuhiljaa kasvamassa. Tableteista iPad on Android-versioita suositumpi, puhelimista Android-versiot iPhonea suositumpia. Kokonaiskäytöstä mobiilipäätelaitteet ovat kuitenkin pieni osa verrattuna tietokoneiden käyttöön päätelaitteina.

Mobiilikäytöllä voidaan tarkoittaa kahdenalaista käyttöliittymää: selainta tai erillistä mobiilisovellusta.

  • Selainkäyttö: HY-Moodlea voi jo nyt käyttää selaimella myös mobiilisti, jolloin Moodle reagoi päätelaitteen kokoon tarvittaessa vähentämällä palstojen määrää ensin kolmesta kahteen ja sitten yhteen. Voit kokeilla tätä myös tietokoneella kaventamalla selainikkunaa. Opettajan kannattaakin katsoa, miltä rakennettu kurssialue näyttää kapeammalla näytöllä, jotta toteutusta voi tarvittaessa muokata opiskelijoille selkeämmäksi.
  • Mobiilisovellukset: Moodleen on tarjolla lukuisa määrä mobiilisovelluksia erilaisille mobiililaitteille. Huomattavinta näissä on, että suurimmasta osasta puuttuu käytön kannalta oleellisia ominaisuuksia, kuten shibboleth-kirjautuminen, joka tarvittaisiin, jotta sovelluksella edes olisi mahdollista päästä HY-Moodleen, puhumattakaan tarjotuista toiminnoista. Jos katsoo mobiilisovellusten saamia arvioita, ne eivät toistaiseksi ole olleet kovin mairittelevia. Moodle.orgin tarjoama mobiilisovellus Moodle Mobile on meillä testauksessa, mutta sen mahdollisesta käyttöönotosta voidaan päättää vasta testitulosten perusteella. Käyttäjille tarjottavien ominaisuuksien lisäksi on huomioitava myös tietoturva.

Mobiilikäytöllä voidaan myös tarkoittaa erilaisia käyttötarpeita: lukemis- ja seurantatyyppistä tarvetta tai kirjoittamis- ja osallistumistyyppistä tarvetta.

  • Lukeminen onnistuu kohtuullisen sujuvasti selaimella jo nyt. Opettajien kannattaa muistaa huomioida kasvava mobiilikäyttäjien määrä kurssialuetta suunnitellessan. Esimerkiksi tehtävien palautuspäivät ja muut tärkeät asiat, jotka opiskelijoille halutaan helposti tavoitettaviksi ja joihin opiskelijat monesti palaavat, kannattaa mieluummin laittaa kurssialueelle, alisivulle tai kalenteriin, joista opiskelijan on helppo käydä myös puhelimella tiedot tarkistamassa, kuin luentokalvoihin, joiden lataus mobiilisti kestää, voi maksaa ja on paljon hankalampaa opiskelijoille.
  • Lyhyiden keskusteluviestin kirjoittaminen onnistuu jo nyt. Sen sijaan esimerkiksi tentteihin ei välttämättä kannata vastata puhelimella, varsinkin jos tentin aikaraja on tiukka ja vastattavaa on paljon, sillä vastausten tuottaminen ja lähetys voivat pienellä päätelaitteella ja hitaalla tietoliikenneyhteydellä olla hitaampia ja epävarmempia kuin tietokoneella. Toisaalta taas, monivalintatenttiin vastaaminen onnistuu kosketusnäytöllä varsin näppärästi.
  • Mobiilisovellusten totuttu etu selainkäyttöön olisi uutisvirta, josta saa tilattua puhelimeen notifikaatioita. Uutisvirta sinänsä pitää käyttäjän tiedotettuna viimeisimmistä tapahtumista, ja esim. Moodlen tapauksessa tukisi vaikkapa kurssilla käytävää pienryhmäkeskustelua. Notifikaatiotoiminnallisuutta ei kuitenkaan aina ole olemassa eikä se välttämättä toimi halutusti. Ensimmäisten kokeilujen perusteella Moodle Mobilesta puuttuvat notifikaatiotoiminnallisuudet kokonaan ja uutisvirtaan nousee tietoa varsin vajavaisesti. Ensimmäisten kokeilujen perusteella mobiiliversio on niin keskeneräinen, ettei siitä ole selainkäyttöä enempää iloa.