Gratistalla pysyvät langat käsissä

Vuoden 2022 promootion gratistana toimii vuonna 2015 valmistunut Tiiti Kämäri. Gratistan tehtävä on kantaa kokonaisvastuu juhlista ja johtaa käytännön järjestelyistä vastaavaa promovenditoimikuntaa. Tiiti on opiskellut Viikissä kasvintuotantotietitä ja erikoistunut agroekologiaan. Nykyään hän toimii Hämeen ammattikorkeakoulussa lehtorina opettaen kansainvälisessä luonnonvara-alan Bachelor-tutkinnossa Mustialan kampuksella. Lisäksi hänellä on yhdessä miehensä kanssa luomuviljelytila.

Kuva: Sami Laitinen

-Kun aloitin opintoni Viikissä, tavoitteeni oli opiskella melko ripeällä tahdilla. Opiskelijariennoissa käyminen jäi vähäiseksi omalta osaltani, mutta hyviä muistoja on opiskeluvuosiltani silti jäänyt runsaasti, Tiiti kertoo.

-Graduni käsitteli ravinteiden ja eritoten fosforin kiertoa luomumaataloudessa, ja aihe oli minulle hyvin kiinnostava. Muistan elävästi, kun graduseminaarissa esittelin työtäni professori Juha Heleniukselle sekä opponentille ja muille opiskelijakollegoille ja onnistuin saamaan kuulijat lumottua aiheella – vuonna 2014 ravinteiden kierto ei ollut vielä niin yleisesti tuttu aihe kuin nyt kahdeksan vuotta myöhemmin, Tiiti muistelee

-Vaikka olin hermoillut seminaaria etukäteen, muistan olleeni tilanteessa lopulta rennosti ja itsevarmasti. Olin erittäin ylpeä työstäni ja kuulijat olivat selvästi kiinnostuneita aiheesta. Se oli ikään kuin käänteen tekevä heti, ymmärsin että valmistuttuani haluan työskennellä opettajana! Ja neljä vuotta tuon hetken jälkeen aloitin urani lehtorina, Tiiti jatkaa.

Historiaa ja juhlatunnelmaa

-Gratistan tehtävä on arvokas ja tärkeä osa onnistunutta promootiota. Tänä vuonna promoottorina toimiva professori Juha Helenius pyysi minua gratistaksi maaliskuussa 2020 muotoilemalla pyynnön näin: “Mä tiedän, että sulla Tiiti varmasti pysyy langat käsissä, joten lähtisitkö mukaan promootiotoimikuntaan joka järjestelee 2021 vuodelle promootiota” – se oli pyyntö josta on vaikea kieltäytyä, Tiiti kertoo.

-Olen itse Juhan vanha opiskelija, ja olemme myös työskennelleet yhdessä, joten tiesin että yhteistyö promoottorin sekä promootiotoimikunnan kanssa sujuu hienosti, Tiiti jatkaa.

Promoottoriksi valikoituu tiedekunnan virkaiältään vanhin professori, tämä on yksi promootiojuhlaan liittyvistä vanhoista akateemisista perinteistä. Promoottorin tehtävä itse promootiossa on vihkiä promovoitavat maisterit ja tohtorit promootioaktissa sekä toimia koko promootion esihenkilönä.

Lue lisää promootion terminologiasta täältä >

Kesäkuun juhlista Tiiti odottaa etenkin taianomaista tunnelmaa, joka kumpuaa akateemisista perinteistä sekä historiasta, sekä lämpimiä jälleennäkemisiä vuosien jälkeen.

-Koko promootioperinne oli minulle aluksi melko tuntematon. Aloitin tutustumalla promootiosanastoon, -historiaan ja -perinteisiin yhden viikonlopun aikana, ja mitä enemmän tutkin kokonaisuutta, sitä haltioituneempi olin – tämä on ainutlaatuinen perinne, jota en missään tapauksessa halua jättää välistä! Tiiti muistelee vuoden 2020 promootion alkuvaiheita.

Toisille odotus on ollut hieman pidempi kuin toisille nimittäin juhlaan kutsutut riemumaisterit ja -tohtorit ovat valmistuneet jo yli viisikymmentä vuotta sitten, Tiiti naurahtaa.

Maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan promootiohistoriaan voi tutustua täällä >