Seppeleensitoja symboloi kevättä, nuoruutta ja uskoa tulevaisuuteen

“Olen ylpeä siitä, että saan edustaa maatalous-metsätieteellistä tiedekuntaa, opiskelijoita ja tutkijoita, jotka tekevät tärkeätä työtä ilmastomuutoksen eteen niin monella eri tasolla. Maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan merkityksellisyys on käsinkosketeltavaa globaalin ilmastokriisin äärellä.”

Yleinen seppeleensitoja osana promootiota on jo 1800-luvulla alkunsa saanut perinne. Yleiseksi seppeleensitojaksi valitaan perinteen mukaisesti tiedekunnan professorin lapsi. Alun perin yleisen seppeleensitojan tehtävä Helsingin yliopiston promootioissa oli sitoa kaikkien promovoitavien seppeleet, mutta tästä luovuttiin jo 1800-luvun loppupuolella. Nykyään yleinen seppeleensitoja neuvoo ja avustaa maistereiden seppeleensidontaa. Tämän kesän promootiossa yleisenä seppeleensitojana toimii maatalousekonomian professori John Sumeliuksen tytär Moira Mittler.

-Promootioperinne ei ollut minulle entuudestaan lainkaan tuttu juttu! Olen toki pienestä asti seurannut isäni osallistumista erilaisiin akateemisiin juhliin, erityisesti muistan hänen käyttäneen tohtorin silinterihattua. Eräänä keväisenä päivänä isä sitten soitti ja kertoi mahdollisuudesta toimia yleisenä seppeleensitojana, Moira kertoo.

-Äitini oli heti siinä käsityksessä, etten olisi kiinnostunut tämän kaltaisista perinteistä ja yllättyikin, kun päätin tarttua tilaisuuteen! Olen erittäin ylpeä siitä, että saan edustaa maatalous-metsätieteellistä tiedekuntaa, opiskelijoita ja tutkijoita, jotka tekevät tärkeätä työtä ilmastomuutoksen eteen niin monella eri tasolla, Moira painottaa.

Filosofiaa, taloustiedettä, vintagea ja Ykkösaamua

Edeltävien vuosien aikana Moira on ollut hyvin ehtiväinen. Kandidaatin tutkinnon hän on suorittanut Hankenilla, jonka jälkeen hän siirtyi opiskelemaan filosofiaa Helsingin yliopistoon. Isä-Jonten kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta Moira päätti, että voi yhdistää kiinnostuksen kohteensa, ja päätyi Kööpenhaminan kauppakorkeakouluun opiskelemaan poikkitieteellistä opintokokonaisuutta, jossa yhdistyivät filosofia ja taloustiede. Humanistiksi itseään kuvaileva Moira työskentelee tällä hetkellä liikkeenjohdon konsultoinnissa, mutta suhtautuu avoimin mielin tulevaisuuteen.

-Läpi opiskeluni kansainvälisyys on ollut keskeisessä roolissa. Kandiopinnoissani olin sekä vaihdossa että myöhemmin harjoittelussa Oslossa ja Kööpenhaminaan muutto maisterivaiheessa tuntui hyvältä jatkumolta pohjoismaalaiselle opintopolulleni. Jo lukioaikana olin myös vaihdossa Kanadan Québecissä ja lapsena asuimme perheemme kanssa ulkomailla. 11-vuotiaana osallistuin rauhaa edistävän nuorten organisaation CISV:n (Children’s International Summer Village) toimintaan ja vietin kuukauden Japanin Osakassa, Moira luettelee.

Opiskelujen ja työn ohella Moira kertoo olevansa aktiivinen jalkapallon pelaaja, ja nykyisin hän on jatkanut palloilu-uraansa höntsäfudisjoukkueessa. Lisäksi vapaa-ajallani hän rakastaa vintage- ja second hand -vaatteiden hamstraamista ja kuuntelee YLE Areenasta Ykkösaamua. Ja jäljelle jäävän ajan hän viettää kavereiden kanssa tai uusiin ihmisiin tutustuen.

-Kävellessäni Vanhan ylioppilastalon ohi mietin usein promootion tanssiaisia. En ole ikinä käynyt kyseisessä rakennuksessa, ja on hienoa päästä näkemään arvokas rakennus sisältä päin! Lisäksi odotan promootiolta juhlallista ilmapiiriä ja iloista porukkaa, sekä toivottavasta hyvää säätä. Tästä tulee varmasti isot ja onnistuneet juhlat! Vivat Academia! Moira riemuitsee.