Viikko 6: Hasardit

Kurssikerta 6 alkoi reippaalla aamukävelyllä talvisissa maisemissa. Ulkona kerättiin dataa kaupunkialueista ja niiden koetusta viihtyvyydestä, käytettävyydestä ja turvallisuudesta. Tämän jälkeen luotiin kartta tästä itse kerätystä datasta (jota en muistanut tallentaa, joten sitä ei tässä nyt ole :D). Joka tapauksessa luotua karttaa tarkastelemalla oli selkeää, että Kumpulan kampuksen lähimaastossa turvattomuutta koettiin eniten isojen teiden lähistössä.

Itsenäiset tehtävät

Kurssikerran itsenäiset tehtävät keskittyivät erilaisiin hasardeihin. Tunnilla ehdin tehdä kaksi karttaa, jotka kuvaavat tulivuorten purkautumista eri aikaväleillä. Ensimmäiseen karttaan olen valikoinut vuosiksi 1900-1963, ja toiseen purkaukset vuodesta 1964 eteenpäin. Jos karttoja vertailtaisiin esimerkiksi peruskoulun maantiedon tunnilla, keskeisintä olisi varmasti huomata selkeät kuviot purkausten sijainneissa, ja osata yhdistää ne mannerlaattojen saumakohtiin. Kartoilta on havaittavissa myös Tyynenmeren tulirengas, joka on tulivuorista puhuttaessa keskeistä tunnistaa.

Kuva 1: Tulivuoren purkaukset vuosina 1900-1963
Kuva 2: Tulivuoren purkaukset vuoden 1964 jälkeen

Kotona päädyin tekemään vielä maanjäristyksiä kymmenen vuoden ajalta kuvaavan kartan. Kartassa on eroteltu 6.0-8.4 magnitudin sekä yli 8.5 magnitudin järistykset erikseen. Kun tätä karttaa vertaillaan tulivuorikarttoihin, huomataan yhteneväisyyksiä purkausten ja järistysten sijainneilla.

Suomen suurin maanjäristys (1882) on ollut Helsingin yliopiston Seismologian instituutin mukaan magnitudiltaan vain 5.0, joten se ei olisi päässyt mukaan karttaan, vaikka se olisi tapahtunutkin sopivalla aikavälillä . Vaikka maanjäristykset eivät ole suomalaisessa elämässä kovin oleellisia, kartta antaa näkökulmaa siihen, kuinka voimakkaatkin, eli yli 6.0 magnitudin järistykset ovat ympäri maailmaa jatkuvasti läsnä oleva uhka.

Kuva 3: Maanjäristyksiä vuosien 2002-2012 välillä

Viikon itsenäistehtävät olivat mukavan simppeleitä, ja lopputuloksetkin olivat selkeitä. Vierustoverini Lankinenkin (2023) sanoo blogissaan, että kartathan ovat ihan kuin maantiedon oppikirjoissa. Oli myös mukava huomata, että aineistojen tuonti QGIS:iin ei tuota (enää) erityisesti ongelmia, etenkin kun seuraavan viikon tehtävässä aineistot olisi tarkoitus valita itse.

-Rebekka

Lähteet:

Lankinen, S. (1.3.2023). Harjoitus 6. Noudettu osoitteesta Sainilan’s blog: sainilan’s blog (helsinki.fi). (Viitattu 2.3.2023).

Helsingin yliopisto – Seismologian instituutti: Perustietoa maanjäristyksistä. (Verkkojulkaisu). Saatavissa: Perustietoa maanjäristyksistä | Seismologian instituutti | Helsingin yliopisto (helsinki.fi). (Viitattu 2.3.2023).