Taina Sainio tutkii lasten stressiä varhaiskasvatuksessa ja käyttää osassa väitöskirjaansa Orientaatioprojektin aineistoa.
Anna-Liisa Kyhälä tutkii väitöskirjassaan lasten fyysisen aktiivisuuden ilmenemistä varhaiskasvatuksessa ja käyttää Orientaatioprojektin aineistoa.
Outi Arvola tutkii väitöskirjassaan Monikulttuuristen lasten kohtaamaa arkea varhaiskasvatuksessa käyttäen Orientaatioprojektin aineistoa.
Teemu Nikkola tutkii väitöskirjassaan lapsen luovuuden yhteyksiä lasten taitoihin, oppimisympäristoon ja toimintaan käyttäen Orientaatioprojektin aineistoa.
Jouni Veijalainen tutkii väitöskirjassaan lasten itsesäätelytaitoja, erityisesti lasten orientaatioiden näkökulmasta, käyttäen Orientaatioprojektin aineistoa.
Lastikka, Anna-Leena. (2019). Culturally and linguistically diverse children’s and families’ experiences of participation and inclusion in Finnish early childhood education and care. Lisensiaatintyö. Helsingin yliopisto, Kasvatustieteiden osasto. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102835162.
Sillman, M. (2019). Varhaiskasvatuksen prosessilaadun indikaattorit – Oppimisympäristön arviointilomakkeen kehittäminen ja reliabiliteetti Pro Gradu. Helsingin yliopisto; kasvatustieteiden osasto. http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-201909093420.
Terho, Outi. (2015).Mitä teet jos kaveri ei leikikään kanssasi? Lasten ajatuksia toiminnastaan torjuntatilanteessa. Pro gradu. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
Hiltunen, E. (2012). ”Sit mä vaan jatkan leikkiä” Tutkimus aikuisten ja lasten välisistä konfliktitilanteista päiväkodeissa ja syistä niiden takana. Pro Gradu. Helsingin yliopisto, Opettajankoulutuslaitos.