Tukiverkoston toimintakertomus 2010

Taas on aika vuosittaisen, tukiverkoston toimintaa kokoavan merkinnän, joka jatkaa näköjään vuodesta 2008 aloittamaani tapaa. Tutkailin taas sekä blogia että wikiä muistin tueksi ja tekstin täydennykseksi.

Tukiverkoston toiminnasta säännöllisiä aamuklubeja taidetaan jo pitää itsestäänselvyytenä. Alkuperäisen idean mukaista tutustumiskierrosta jatkettiin tammikuussa Palmeniassa, maaliskuussa Terkossa ja elokuussa Aleksanteri-instituutissa. Saman tien aloitimme myös uuden, syventävän kierroksen; kävimme syyskuussa valtsikassa ja marraskuussa avoimessa yliopistossa. Näiden lisäksi keskustelimme helmikuussa eInfra-raportin herättämistä ajatuksista ja tutustuimme huhtikuussa Itä-Suomen yliopiston verkko-opetuksen tukeen AC:itse. Perinteinen kesähappening oli Heurekassa ja vuoden viimeinen klubi pikkujouluili Viikissä tuottaen tukiverkoston ensimmäisen yhteisen joulutervehdyksen. Oman paikkansa tapahtumavuoteen näytti vakiinnuttavan myös yhteisretki Verkkoja kokemaan Suomen Turkuun, korvaten lokakuun aamuklubin.

Vuoden kuluessa jatkoimme keskustelua tukiverkostosta verkostona erilaisista näkökulmista. Keväällä keräsimme Marjan ja Jeren kanssa tukiverkoston kontaktikartan ja pohdimme, mikä tekee verkostosta toimivan. Syksyllä jatkoimme verkostoaiheesta valtsikan aamuklubin tulevaisuudenmuistelussa ja saimme aikaan tukiverkoston vision. Verkosto-teemaa on tarkoitus jatkaa tulevanakin vuonna.

Tukiverkoston esittelyä hyvänä käytäntönä jatkettiin edellisvuoden malliin; meillä oli yhteisesityksiä sekä keväällä ITK:ssa että syksyllä avoimen yliopiston Yhteisöllisyys voimavarana -seminaarissa, ja tukiverkoston posteria oli syksyllä kova yritys ripustella näkyville sopivissa paikoissa. Tukiverkostoa ja OK-laisia osallistui vuoden mittaan muihinkin kotimaisiin seminaareihin ja tapahtumiin: keväällä oli ITK:n lisäksi Aalto-yliopiston ensimmäinen Tivi-o-Aalto ja (verkko-)opetuksen iltapäivä Kumpulassa, syksyllä Konfabulaari, jossa tukiverkoston yhteinen gadget-fabu sekä ReflekTori.

Tukiverkostolaiset toivoivat itselleen lisäosaamista, ja kuluneena vuonna sitä hankittiin ennenkokemattomin muodoin. Keväällä kokoontui englantia ja verkko-opetuksen kontekstia vahvistava Online study circle, jonka toiminnasta suuri kiitos Kristiinalle! Yliopistopedagogiikan opinnoista oli kiinnostunut useampikin tukiverkostolainen, joten tukiverkostolaisista muodostettiin oma ryhmänsä Kumpulan kampuksen Yliopistopedagogiikka I -kurssille. Ypeda tulee jatkumaan aiheena heti vuodenvaihteen jälkeen tammikuun aamuklubissa. Syventävää osaamista tukiverkostolle järjestettiin syksyllä E-lomakkeesta, ja videoviestintä jatkaa koulutusteemaa tulevana vuonna.

Vuoden mediatapahtumista tukiverkostoa kosketti tuhkapilvi, joka hankaloitti mm. väitöstilaisuuksia monessa tiedekunnassa. Videoviestintä ja sähköiset aineistot ovat teemoina olleet pinnalla kuluneen vuoden aikana.

Vuoden 2010 aikana järjestettyihin tukiverkoston omiin tapahtumiin on tullut yhteensä reilusti yli 150 osallistujaa. Blogiin on tähän mennessä kirjoitettu 36 merkintää tämä toimintakertomus mukaan lukien sekä 37 kommenttia. Tukiverkoston koordinaattorina olen kirjoittanut merkinnöistä suuren osan, mutta silti vain alle puolet, sillä merkintöjä on kanssani ollut kirjoittamassa yhteensä 14 tukiverkostolaista ja OK:laista, joista ilahduttavasti kuusi kirjoittajaa kirjoitti ensimmäiset merkintänsä tähän blogiin. Viime vuoteen verrattuna aktiivisuutta on ollut suunnilleen saman verran; merkintöjä hieman vähemmän, kirjoittajia hieman enemmän. Toivomisen varaa tulevalle vuodelle olisi vielä aamuklubien kertomusten saamisessa blogiin asti ;)

Vuodessa 2010 näkyi myös työnkierto erilaisten vapaiden ja sitä kautta sijaistuksien kierrätyksenä sekä OK:ssa että tiedekunnissa, samoin työn poistumana, kun määräaikaisuus on päättynyt tai tehtävä siirretty tietotekniikkapalveluihin. Vuoden päättyessä päätoimisia tukihenkilöitä on tiedekunnissa 11 ja sivutoimisesti tai otona heidän lisäkseen tiedekunnissa ja erillislaitoksilla vaihteleva määrä tukea. Kahdesta tiedekunnasta puuttuu verkko-opetuksen tuki, yhdessä aloittaa vuodenvaihteessa verkko-opetukseen keskittyvä pedagoginen yliopistonlehtori ja kahden tiedekunnan sijaisuus on haussa. Tukiverkoston postituslistalla on 25 nimeä.