HYVÄT VERKOSTOT AVAIN TYÖELÄMÄÄN

Kirjoittajat: Antti Alanko, Eerika Aartoaho, Arttu Korhonen ja Reetta Runsas

Haastattelimme kahta maatalousekonomian ja kahta maatalousteknologian eli agroteknologian alumnia. Aiheenamme oli työllistyminen. Oli mielenkiintoista kuulla eri vuosina valmistuneiden kokemuksia ja vinkkejä aiheeseen liittyen. Kokosimme haastatteluista tekstin, jossa kerromme haastateltavien näkemyksien yhtäläisyyksiä ja eroja.

Työllistymisen tärkeimmäksi teemaksi nousi verkostoituminen. Jo opintojen aikana luotavat ihmissuhteet, niin koulussa, kesätöissä kuin ainejärjestötehtävissäkin, ovat auttaneet luomaan vahvoja verkostoja ja auttaneet työllistymisessä. Kontaktien ja verkostojen avulla voi onnistua saamaan ns. jalan oven väliin yrityksiin, joihin työllistyminen on todennäköistä tulevaisuudessa. Opintojen aikainen työskentely, projektit ja gradu ovat opettaneet itsenäistä ajattelua sekä lisänneet työllistymismahdollisuuksia. Tietyillä opinnoilla ei varsinaisesti koettu olevan merkitystä, vaikkakin haastateltavista osa mainitsi joitakin kursseja.

Myös ulkomailla suoritetut opinnot ja harjoittelut koettiin positiiviseksi asiaksi työllistymisen kannalta. Haastateltavamme olivat olleet opiskeluvaihdossa ja harjoittelussa ulkomailla, mutta jos ulkomailla suoritetut opinnot olivat jääneet vähäisiksi, se oli jäänyt harmittamaan jälkikäteen. Ulkomailla opiskelu ja harjoittelun suorittaminen auttavat kielitaidon paranemisen lisäksi avartamaan näkemyksiä ja kehittämään omaa ajattelua.

Allekirjoitamme väitteen verkostoitumisen tärkeydestä ja kesätöiden merkityksestä. Opintojen aikana käytävillä yritysvierailuilla ja excursioillakin tämä aihe korostuu ja verkostojen luomiseen kehotetaan panostamaan. Koskaan et voi tietää, minkä yrityksen tulevan toimitusjohtajan kanssa olet tekemässä ryhmätyötä esimerkiksi projektityökurssilla.