MAATALOUSALA OSANA RATKAISUA ILMASTONMUUTOKSEN HAASTEISSA

Kirjoittajat: Mikael Karhula, Joni Vihavainen, Esa-Matti Välimaa, Jaakko Ilkka ja Suvi Kaskela

Maatalousala osana ratkaisua ilmastonmuutoksen haasteissa

Vaikka maatalouden haasteet nousevatkin usein keskustelussa esille, on maataloudella myös ratkaisevan tärkeä rooli tulevaisuuden kestävän ruoantuotannon ja ilmastonmuutoksen hillitsemisen suhteen. Maatalousalan monipuolinen koulutus tarjoaa työkaluja globaalien ongelmien ratkaisuun, ja meillä alan ammattilaisina on mahdollisuus osaltamme osallistua kestävän tulevaisuuden luomiseen.

Kuinka siis ottaa kaikki irti opiskeluista?

Vaikka Viikistä saakin hyvät valmiudet työelämään, jokaisessa työpaikassa joutuu opiskelemaan lisää; työelämän sanotaan olevan jatkuvaa oppimista. Maatalousopintojen lisäksi taloustieteiden, yrittäjyysopintojen ja oikeustieteiden opiskelusta on koettu olevan hyötyä työelämässä. Varsinkin talouden parissa työskentelevät kokivat oikeustieteen opiskelun tärkeäksi. Opiskeluiden tärkein puoli on ollut se, että niistä on saanut hyvän viitekehyksen ja ajatusmalleja haasteiden ratkaisemiseen. Ja koska verkostoituminen on tärkeää, kannattaa jo opiskeluaikana osallistua aktiivisesti esimerkiksi oman ainejärjestön tapahtumiin. Verkostoaan on hyvä kasvattaa työharjoitteluista ja kesätöistä saaduilla kontakteilla. Koulun kautta tapahtuva harrastustoiminta tuo varmasti myös lisää kontakteja. Kaikesta tästä voi olla arvaamattoman paljon hyötyä tulevaisuudessa.

Mieti urapolkuasi

Usein ensimmäinen työpaikka määrittää uran suunnan. Kannattaa siis jo opiskeluaikana tutustua potentiaalisiin työnantajiin ja pohtia, mitä haluaa valmistumisen jälkeen tehdä. Kun mietit tulevaa urapolkuasi jo opiskeluaikana, voit paremmin kerryttää tarvittavaa osaamista ja siirtymä työelämään sujuu vaivattomammin.