Nuorten ilmastowebinaari – vihreä kaupunki

The online climate webinar called Green city was wrapped up last Thursday on 6.5.2021. Thank you for all the participants, both presenters and listeners.

Maksuton Vihreä kaupunki -webinaari järjestettiin torstaina 6.5.2021. Webinaariin osallistui nuoria ja opettajia lähes joka puolelta Suomea.

Tapahtuma järjestettiin kokonaisuudessaan verkossa ja väliaktivointeihin käytettiin menti-nimistä interaktiivista työkalua. Webinaarissa kolme puhujaa lähestyivät ilmastonmuutosta kaupunkisuunnittelun ja sopeutumisen näkökulmista. Puhujina olivat;

Leena Järvi, apulaisprofessori ilmakehätieteiden keskuksesta Helsingin yliopistosta – Puuston ilmastovaikutukset (pdf)

Riikka Äärelä, maisema-arkkitehti Helsingin kaupungilta – Hiilinielut ja varastot tiivistyvässä kaupungissa (pdf)

Susanna Kankaanpää, ympäristösuunnittelija ilmastonmuutoksen näkökulmasta Helsingin kaupungilta – Miten puusto auttaa sopeutumaan (pdf)

Jokaisen esityksen jälkeen kuulijoita aktivoitiin pienillä kysymyksillä. Näet kysymykset ja vastaukset alla. Saadut tiedot olivat monelle uutta ja vain tunnin mittainen tapahtuma sisälsi tiiviin paketin eri näkemyksiä ilmastonmuutoksen sekä hiilenkierron käsittelystä kaupungin näkökulmasta. Aiheet herättivät kysymyksiä ja keskustelua yleisössä ja toivon mukaan avarsivat myös nuorten tulevaisuuden kuvaa. Jokaisen puhujan polku on ollut erilainen ja oli kiinnostavaa kuulla miten kukin päätyi nykyisen ammattinsa pariin.

Suuri kiitos puhujille mielenkiintoa ja ajatuksia herättävistä esityksistä, ja jokaiselle kuuntelijalle aktiivisesta osallistumisesta.

Tiistaina 11.5. alkoi myös Ilmasto.nyt tutustumiskurssi. Kurssi toimii pohjustuksena ilmastonmuutoksen kannalta tärkeille teemoille ja tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden oppimiseen, sillä tämän kesän kurssi on ilmainen Avoimen yliopiston kautta. Ensimmäinen sessio sujui mukavasti ja oppilaat ovat päässeet aloittamaan kurssin parissa. Lisätietoa kurssista täällä: https://wiki.helsinki.fi/pages/viewpage.action?pageId=367946481

Ihanaa kesän alkua!

Janina Taurinen & Mikko Äijälä