Projektityö: Kosteikot ja hulevesien hallinta Lahden Karistossa

Noin neljä kilometriä Lahden keskustasta ja Kymijärven välittömässä läheisyydessä sijaitsevan Kariston asuinaluetta alettiin rakentaa vuonna 2003, ja kokonaisasukasmäärän on arvioitu saavuttavan 6000-10000 asukkaan rajan vuoteen 2025 mennessä. Pääasiassa omakotitaloista, rivitaloista ja pienkerrostaloista muodostuneella asuinalueelta löytyy myös erilaisia palveluita kuten koulu, palvelukeskus sekä päivittäistavarakauppa.

Hulevesien arvellaan lisääntyvän tulevaisuudessa ilmastonmuutoksen seurauksena, ja Kariston kaavoituksen keskeisenä lähtökohtana onkin ollut hulevesien hallinta luonnonmukaisia ratkaisuja kuten viivytysaltaita ja kosteikkoja hyödyntäen.

Maastoretkellä 11.4. vierailimme mm. Kariston alueella ja näimme kuinka kosteikoita on käytetty hulevesien hallinnassa Kariston alueella. Kiinnostuimme kukin tahoillamme aiheesta ja halusimme tutkia minkälainen vaikutus kosteikoilla on ollut Kariston alueen hulevesien määrän ja laadun hallinnassa.

Ryhmämme jäsenet ovat ympäristöekologian opiskelija Vili, ympäristöalalla harjoittelua tekevä Ida ja ympäristösuunnittelua opiskeleva Emmi. Suvi toimii ryhmämme tuutorina, ja hän auttaa meitä käytännön järjestelyissä sekä ryhmätyön ohjaamisessa tarpeen mukaan.

Koska asumme kaikki eri paikkakunnilla, olemme pääsääntöisesti yhteydessä verkkopalavereiden kautta. Ensimmäinen palaverimme pidettiin 22.4., jolloin keskityimme rajaamaan aihealuetta sekä suunnittelemaan projektin aikataulua. Lopulliseksi aiheeksi muodostui Kariston alueen kosteikoiden vaikutus hulevesien laadun ja määrän hallintaan. Haluamme selvittää, miten tehokkaasti kosteikot ovat edesauttaneet hulevesien hallintaa Karistossa, minkälaista kasvistoa hulevesien hallinnassa tulisi käyttää sekä minkälaisia mahdollisia ongelmakohtia kosteikoiden käyttöön voi liittyä.

Jatkamme projektia aiheeseen tutustumisella sekä tiedonkeruulla, ja seuraavassa palaverissa käymme läpi tuloksia. Haluamme lisäksi olla yhteydessä hulevesiasiantuntijoihin. Jatkamme projektia viikoittaisten verkkopalavereiden, yhteisen foorumin sekä blogikirjoitusten muodossa.

Tietoa kirjoittajasta