Erään lempivaatteen tarina + ekologinen menovinkki!

Uuden vaatteen tarpeessa ei aina kannata lähteä ostoksille perinteiseen vaatekauppaan. Aikaisempi blogipostaus pureutuu tekstiiliteollisuuden ongelmiin, ja esittelee ekologisempia vaihtoehtoja pikamuodin kuluttamiselle. Ekologisuus ei kuitenkaan ole ainoa asia, jonka takia omassa pukeutumisessa kannattaa suosia second handia. Second hand tarjoaa esimerkiksi mahdollisuuden tehdä uniikkeja löytöjä ja säästää rahaa.

Toisinaan käytettyihin vaatteisiin liittyy myös kiinnostavia tarinoita. Tanelin lempivaate on sininen paita, jolla on pitkä historia. Tanelille paita päätynyt japanilaiselta vaihto-opiskelijalta Watarulta.

“Me hengailtiin Watarun kanssa aika paljon, kun se oli täällä vaihdossa”, kertoo Taneli. “Sitten touko-kesäkuussa sen piti saada tavaroita myytyä pois ennen lähtöä Japaniin”, hän jatkaa.

Siivouspäivänä kaverukset menivät Dallapénpuistoon, ja asettivat myytävät tavarat matolle. Yksi vaate kiinnitti Tanelin huomion. Vaate oli sininen paita, jonka Wataru oli saanut kaveriltaan 15-vuotiaana.

“Hei, toi on aika nätti toi paita”, Taneli sanoi Watarulle. “Sä voit saada sen”, vastasi Wataru. Taneli ihmetteli, raaskiiko Wataru todella luopua ystävältään saamasta paidasta, mutta niin vain vaate vaihtoi omistajaa.

“Ehkä sit joskus mäki annan tän eteenpäin”, Taneli pohtii.

Tanelin paidan tarina ei ehkä ole kaikkein perinteisin, mutta juuri siksi se on erityinen. Aina rahan ei tarvitse vaihtaa omistajaa, vaikka vaate vaihtaisikin. Ympäristövaliokunnan vaatteidenvaihtotapahtuma järjestetään Uudella Ylioppilastalolla viikon päästä 16.4.2019 klo 12–15. Voit tuoda tapahtumaan omia vanhoja vaatteitasi ja/tai tehdä löytöjä muiden tuomien vaatteiden joukosta. Tapahtuma päättää Kirppisappron, ja voit noutaa tapahtumasta haalarimerkin täytettyä appropassia vastaan.

Muista myös Vaatevallankumousviikko, joka järjestetään 22.–28.4. Huhtikuussa tulee kuluneeksi kuusi vuotta siitä, kun Rana Plaza -ompelutehdas romahti Bangladeshissa tuhoisin seurauksin. Turmassa kuoli yli tuhat tehtaan työntekijää ja 2500 ihmistä loukkaantui. Vaatevallankumousviikolla vaadimme vaateteollisuutta kantamaan vastuunsa ympäristöstä ja ihmisoikeuksien toteutumisesta. Osallistu vaatevallankumoukseen jakamalla sosiaalisessa mediassa kuva valitsemastasi vaatteesta ja kysymällä #whomademyclothes eli kuka minun vaatteeni on tehnyt. Merkitse kuvaan myös vaateketju, josta olet vaatteen ostanut. Tutustu kampanjan taustoihin, kampanjamateriaaleihin ja muihin tapoihin osallistua tapahtuman nettisivuilla.