HYYn ja HYY Ravintoloiden Sambia-päivänä ruokailtiin jälleen kehitysyhteistyön hyväksi

Keskiviikkona 6.4.2016 järjestetty HYYn ja HYY Ravintoloiden Sambia-päivä tuotti loistavan summan kehitysyhteistyön hyväksi. Jokaisesta ostetusta naudanlihapadasta maissipuurolla tai pähkinäisestä kasviscouscousista HYY Ravintolat lahjoitti 0,10 € HYYn kehitysyhteistyöhankkeelle. Tänä keväänä Sambia-aterian valitsi UniCafessa 4171 ruokailijaa, mikä tarkoittaa 417,10 € euron lahjoitusta Itä-Sambian tyttöjen ja naisten hyväksi. Sambia-päivän ohella järjestetyissä kahvituksissa, esittelypisteillä ja kassoilla suoritettu lipaskeräys sekä tilisiirtolahjoitukset tuottivat yhteensä 315,74 €. Yhteensä lahjoituksia kertyi täten 732,84 € euroa.

HYY mukana kehitysyhteistyössä Sambiassa jo 15 vuotta

HYY on tukenut Itä-Sambiassa toimivan Eastern Province Women Development Association eli EPWDA:n  työtä jo kolmen hankkeen ajan vuodesta 2001 lähtien. Nykyinen vuonna 2014 käynnistynyt hanke on keskittynyt alaikäisten laittomien avioliittojen ja teiniraskauksien ehkäisemiseen sekä raskaudenaikaisen terveydenhuollon parantamiseen kuin myös tyttöjen kouluunpaluun tukemiseen lapsen syntymän jälkeen. Hankkeen päämääriä on lähestytty hankkeen vapaaehtoisten järjestämien ryhmäkeskustelujen ja opetusdraamojen keinoin sekä raskaudenehkäisyyn ja tyttöjen oikeuksiin keskittyvää opetusmateriaalia kokoamalla ja jakamalla. Kuluva vuosi on HYYn ja EPWDA:n yhteistyön viimeinen, mutta työ alueella jatkuu yhä. Hanke on tavoittanut vuosittain tuhansia ihmisiä mukaan lukien suuren määrän miehiä ja useita kyläpäälliköitä, joilla on suuri rooli ihmisten asenteiden muuttamisessa. Se on pitkä prosessi, mutta pitkäjänteisellä työllä mahdollista saavuttaa.

Sambia-päivän keräys uudistui

HYYn ja HYY Ravintoloiden yhteistyössä toteuttamaa kehitysyhteistyöateriaa on tarjottu UniCafeissa jo vuodesta 1979 lähtien, yli 30 vuoden ajan. Kevään 2016 Sambia-päivä toi mukanaan uusia muotoja viime vuosien rahankeruukampanjaan. Aikaisemmin mahdollinen korttilahjoitus lounaan oston yhteydessä korvattiin lipaskeräyksillä, joihin liittyvät kahvitukset tulivat uutena lisänä Sambia-viikon tapahtumakalenteriin. Uutta muotoaan hakenut kampanja tuotti erittäin hyvän tuloksen, ja etenkin lipaskeräyksen kannattavuus ilahdutti järjestäjiä suuresti.

Helsingin yliopiston ylioppilaskunta ja HYY Ravintolat kiittävät kaikkia Sambia-hankkeen tukemiseen osallistuneita!

Lisätietoa:
HYYn kehitysyhteistyökoordinaattori Marketta Vuola, p. 050 543 8450