Kevään Sambia-päivä menestys UniCafe- ravintoloissa!

Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan (HYY) ja UniCafe- ravintoloiden yhteistyössä järjestämä Sambia-päivä keskiviikkona 6.4.2011 saavutti suuren suosion opiskelijoiden keskuudessa. Sambia- päivä toi esille HYYn uutta, vuoden 2011 alusta alkaen käynnissä ollutta kehitysyhteistyöhanketta, joka tukee naisten ja tyttöjen lisääntymis- ja seksuaalioikeuksien toteutumista Itä-Sambiassa.

Sambia-hanketta tukevan kehitysyhteistyöaterian, pinaattisen pähkinä-kasvislasagnen, valitsi päivän aikana yhteensä 2848 lounasasiakasta. Jokaisesta myydystä Sambia-ateriasta UniCafe on lahjoittanut 10 senttiä HYYn hankkeelle, yhteensä 284,80 euroa. Asiakkailla oli myös tuttuun tapaan mahdollisuus lahjoittaa vapaavalintainen rahasumma ostostensa yhteydessä. Lahjoituksista kertyi yhteensä 917 euroa, joiden ansiosta Sambia-päivän tuotot nousivat tänä vuonna suuremmiksi kuin koskaan aiemmin. Päivän aikana UniCafen ja asiakkaiden tekemistä lahjoituksista kertyi yhteensä 1201,80 euroa, mikä on noin 200 euroa enemmän kuin viime syksyn Sambia-päivänä, ja jopa noin 400 euroa enemmän kuin viime vuoden kevään Sambia-päivänä.

HYYn ja UniCafen yhteistyössä toteuttamaa kehitysyhteistyöateriaa on tarjottu UniCafe- ravintoloissa jo yli 30 vuoden aikana, vuodesta 1979 lähtien. Ensi syksynä Sambia-ateriaa on mahdollista nauttia useampanakin päivänä, kun HYY ja UniCafe jatkavat menestyksekästä yhteistyötään osana Suomen Ylioppilaskuntien Liiton valtakunnallista kehitysyhteistyöviikkoa.

HYY ja UniCafe kiittävät lämpimästi kaikkia Sambia-päivään osallistuneita ja kehitysyhteistyötä tukeneita!