Julkaisut ja konferenssit

Julkaisut

A Review of the RILAE Advisor Education Program 2022 Graduation Symposium Hiney, G., 14 Oct 2022, (Accepted/In press) In: Relay journal.

Autonomie und Kooperation im selbstbestimmten Sprachenlernen. Das Kursmodell IDEAL Niedling, C. & Patenge, T., 25 Oct 2022, In: Fremdsprache Deutsch. 67, p. 28-32 5 p.

Bringing Real Life into Foreign Language Classrooms: Language Teachers Collaborating with L1-peer-assistants in Higher Education Kotkavuori, S., 2 Sep 2022, (Submitted) In: International Journal of Applied Linguistics.

Das deutsche Hörspiel in Finnland: Eine medienhistorische Untersuchung zum Einfluss führender Persönlichkeiten beim finnischen Rundfunk Yle auf die Adaption deutscher Hörspiele, Technik(en) und Stoffe Schirrmann, P., 27 Aug 2022, First ed. Helsinki: Unigrafia. 350 p.

Edistyneen suomenoppijan digitaaliset oppimateriaalit: nykytilanne ja uusia suuntia Kotilainen, L., Sundvall, E., Komppa, J.Niinivaara, J. & Udd, T., 2022, In: Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kieliverkoston verkkolehti. 13, 3

Exploring first-year university students’ learning journals: conceptions of second language self-concept and self-efficacy for academic writing Mendoza, L.Lehtonen, T.Lindblom-Ylänne, S. & Hyytinen, H., Jun 2022, In: System. 106, 12 p., 102759.

Helping a language learner gain self-confidence and awareness through advising Hiney, G., Jun 2022, In: Relay journal. 5 (1) 2022

Kieli meissä, kieli välillämme: Kielen omistajuus monikielisessä koululuokassa kehon ja tilan vuorovaikutuksena Lehtonen, H., Sep 2022, Katso kuule koulua : Kehollisuus, materiaalisuus ja tekstit koulun vuorovaikutuksessa. Heinonen, P. & Karvonen, U. (eds.). Vastapaino

“Kiveäkään ei jätetä kääntämättä”: Näin kirjoitamme Suomen mestareita Päivärinne, S.Udd, T., Gehring, S., Peltomäki, A-M. & Heinzmann, S., 15 Oct 2022, In: Suomenopettajat. 3, p. 54-57 4 p.

Life-story pedagogy for identity:Through linguistic and cultural recognition to participation and equity Kinossalo, M., Henna, J. & Intke-Hernandez, M., Sep 2022, In: Apples : Journal of Applied Language Studies. 2022, 16

Lönnrots Werk und Gottlunds Beitrag Niedling, C., 23 Dec 2022, In: Neuphilologische Mitteilungen. 123, 2, p. 119-135

L’intonation des énoncés interrogatifs dans la parole des apprenants finnophones du français Translated title of the contribution: Intonation of questions in the speech of Finnish-speaking learners of FrenchWiklund, M. & Riippa, A., 10 Oct 2022, In: Journal of French Language Studies. 32, 3, p. 383-411 29 p.

Mediation: Teachers’ Attitudes and Perceptions of Needs at European Universities in the Context of EU Language Policy Kossakowska-Pisarek, S., Siddall, R. & Świerk, M., 4 Jun 2022, In: Darnioji daugiakalbystė. 20, 1, p. 129-153 25 p.

Mikä on riittävän hyvää suomea? Intke-Hernandez, M., 14 Mar 2022, In: Kielikello. 2022, 1

Monenlaiset osallisuudet verkkoympäristössä Intke-Hernandez, M., 22 Feb 2022

Monikielinen lukutaito identiteettityön ja osallisuuden tukena Henna, J., Kinossalo, M. & Intke-Hernandez, M., 23 Mar 2022, In: Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kieliverkoston verkkolehti. 13, 2

 

Native peers as mediators and experts in language learning in higher education

Kotkavuori, S.Hahl, K. & Hilden, R., 25 May 2022, In: Language Learning in Higher Education. 12, 1, p. 327-349 23 p.

Ordering your thoughts: A short vignette Reinders, H. & Hiney, G., 2022, Cambridge University Press.

Representation and Mystery in Medieval and Early Modern Times Niedling, C., 2022, In: Neuphilologische Mitteilungen. 123, 1, p. 253-257 5 p.

Rezension: Darstellung und Geheimnis in Mittelalter und Früher Neuzeit (2021, ISBN 978-3-447-11548-3)

Niedling, C., May 2022, In: Neuphilologische Mitteilungen. p. 253-257

SKOR2 expressing gabaergic neurons in the periaqueductal gray and mesencephalic reticular formation may be involved in the regulation of REM sleep Lelkes, Z., Kirjavainen, A., Singh, P., Lahti, L., Kilpinen, S.Stenberg, T.Achim, K. & Partanen, J., Oct 2022, In: Journal of Sleep Research. 31, 2 p.

Suomen mestari 2, uudistettu painos: Suomen kielen oppikirja aikuisille Päivärinne, S.Udd, T., Gehring, S., Peltomäki, A-M. & Heinzmann, S., 2022, Kustannuosakeyhtiö Otava. 320 p.

Tieteellinen kirjoittaminen oppimisprosessina Nurmi, L., 2022, 6 p. Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys.

Writing a master’s thesis: Associations between the grade, self-efficacy for thesis writing, approaches to writing, and experiences of the thesis as a teaching and learning environment Mendoza, L.Lindblom-Ylanne, S.Lehtonen, T. & Hyytinen, H., 19 Oct 2022, In: Journal of Writing Research. 14, 2, p. 257-286 30 p.

“We just want the language tone”: When requests to use minority languages lead to interactional breakdown in multilingual classrooms Lehtonen, H. & Spindler Møller, J., 25 May 2022, In: International Journal of the Sociology of Language. 2022, 275, p. 65-88 24 p.

Konferenssit ja muut suulliset esitykset

DiGiPESU – Kohti kokonaisvaltaista digipedagogiikkaa Janne Niinivaara (Speaker) & Heini Lehtonen (Speaker)

Opiskelijoiden kokemuksia vuorovaikutuksesta asynkronisella verkkokurssilla Maiju Ranta (Speaker)

Sense of belonging and language learning in online contexts

Minna Intke-Hernandez (Speaker)

Ungenutztes Potenzial nutzen. Muttersprachliche Kursassistent:innen im universitären DaF-Unterricht in Finnland: Die Assistent:innenprogramme der Sprachenzentren Helsinki und Tampere Christian Niedling (Speaker) & Claudia Rehwagen (Speaker)

Strategiaa vai pedagogiikkaa? — Jaettu digipedagoginen johtaminen Janne Niinivaara (Speaker)

”Se ei tarkoita, ettenkö olisi kiinnostunut” – Yliopisto-opiskelijoiden käsitykset ja kokemukset vuorovaikutuksesta verkko-opiskelussa Janne Niinivaara (Puhuja)

Advising and Practitioner Research Fergal Bradley (Speaker)

Kieli ja osallisuus – Kieliasiantuntijoiden paneeli / Paneldiskussion med språkexperter / Panel with language professionals (in Finnish) Minna Intke-Hernandez (Speaker), Jenni Viinikka (Speaker) & Leealaura Leskelä (Speaker)

Kielitaito muutoksessa Minna Intke-Hernandez (Speaker)

Research participants as coresearchers Minna Intke-Hernandez (Speaker)

Vaasan Kielikeskuspäivät 2022 Lasse Ehrnrooth (Speaker: Presenter) & Taija Votkin (Speaker: Presenter)

Developing digipedagogy – a Finnish view on digital language learning Janne Niinivaara (Speaker)

Kielellinen ja kulttuurinen tunnustaminen monikielisten oppijoiden osallisuuden lisääjänä Minna Intke-Hernandez (Speaker), Maiju Kinossalo (Speaker) & Henna Jousmäki (Speaker)

Wellbeing in language and communication studies: Language belongs to everyone – Inclusive language use Edie Furniss (Speaker: Presenter)

Migrant mothers striving for social justice Minna Intke-Hernandez (Speaker)

‘Deutsche Virtuelle Grammatik’ and ‘Schlauberger’ Grammar: Multilingual Materials Christian Niedling (Speaker) & Claudia Rehwagen (Speaker)

Osallisuuden kokemukset kielten verkko- ja etäopetuksessa Minna Intke-Hernandez (Speaker)

Grammatiken på nivå B1 och B2 i Gemensam europeisk referensram för språk (Europarådet 2001, 2018) Marianne Inkinen-Järvi (Speaker)

Finnland I: Die gesellschaftspolitische Situation Finnlands; Finnland II: Bildungspolitische Tendenzen und Überblick über die Bildungslandschaft Christian Niedling (Speaker)

7 Jun 2022

Phosphoros oder: Die Morgenröte des Kalevala Christian Niedling (Speaker)

Osallisuuden kokemus ja kehollisuus kielten verkko- ja etäopetuksessa Minna Intke-Hernandez (Speaker)

Cercles 2022 conference Heini Lehtonen (Speaker: Presenter) & Janne Niinivaara (Speaker: Presenter)

Svenskans beskrivning 38 Marianne Inkinen-Järvi (Speaker: Presenter)

Svenskans beskrivning 38 Marianne Inkinen-Järvi (Speaker: Presenter)

Toistetaan yhdessä -hankkeen ohjausryhmä (External organisation) Minna Intke-Hernandez (Board member)

“The moment I submit my thesis” – “How did I get here?” Tuula Lehtonen (Speaker)

Osallistavat menetelmät kielentutkimuksessa

Heini Lehtonen (Speaker), Janne Saarikivi (Speaker) & Heidi Niemelä (Speaker)

Kielitaidon merkitys kotoutumisessa Minna Intke-Hernandez (Speaker)

Language Centre Mini-conference Tuula Lehtonen (Speaker)

Kielibuusti: näpit digiin

Johanna Komppa (Speaker: Presenter), Lari Kotilainen (Speaker: Chair), Janne Niinivaara (Speaker: Presenter), Elzbieta Marianna Sundvall (Speaker: Presenter), Marjo Kumpulainen (Speaker: Presenter), Lasse Ehrnrooth (Speaker: Presenter), Taija Votkin (Speaker: Presenter) & Aija Elg (Speaker: Presenter)

Lönnrots Wer und Gottlunds Beitrag Christian Niedling (Speaker)

Tiedot perustuvat Helsingin yliopiston tutkimusportaalissa huhtikuussa 2022 mennessä julkaistuihin tietoihin.