Kompleksin jäsentiedote 3/2022

Tämä on Kompleksi ry:n jäsentiedote 3/2022.

Tiedote sisältää

1 Ajankohtaista-osio

2 Touko- ja kesäkuun tulevat tapahtumat sekä SPOLin syksyn tapahtumat

AJANKOHTAISTA

Kauan odotettu vuosijuhlaviikko on vihdoin täällä! Ohjelmaa jatkuu läpi viikon. Tiistaina 10.5. päästään vuosijuhlatunnelmiin harjoittelemalla tansseja Uudella Ylioppilastalolla klo 17 alkaen. Keskiviikkona 11.5. on luvassa tutkimusryhmäekskursio klo 14-15.30, jonka jälkeen Mocusussa on kakkukahvit. Torstaina 12.5. luovuuden voi antaa kukkia Maalaus & viini -illassa klo 18 alkaen (ilmoittautuminen päättynyt). Perjantaina ehtii hieman hengähtämään, ennen Kompleksin 75-vuotisjuhlia lauantaina 14.5. Vuosijuhlien perään on vielä jatkot ja seuraavana aamuna silliaamiainen klo 10-18.

*

Tiedekunnassamme suositellaan yliopiston ohjeiden mukaisesti edelleen kasvomaskin käyttöä oman harkinnan mukaan ja tilanteissa, joissa useita henkilöitä on tilassa, jossa ei voida ylläpitää fyysistä etäisyyttä.

Haku Helsingin kaupungin kevään 2023 harjoittelupaikkoihin on auki ja jatkuu 19.5. asti. Lisätietoja Kari Lehden 5.5.2022 lähettämästä sähköpostista “Harjoitteluhaku Helsingin kaupungille”.

Syksyn kurssien ilmoittautumisajat alkavat lähtökohtaisesti 18.8. klo 12 ja päättyvät 5.9. (periodi 1) tai 24.10. (periodi 2) klo 23:59. Opetustarjontaan voi tutustua osoitteessa https://studies.helsinki.fi/ohjeet/artikkeli/opetustarjonta.

Tapausjäsennyksiin ja tapausseminaareihin ilmoittautuminen alkaa jo 1.8. klo 10 ja päättyy 11.8. klo 23:59. Kaikki tapausjäsennykset (PSYM-621 NEU, PSYM-622 LANU, PSYM-623 MT) järjestetään tulevana lukuvuonna ja jatkossa vain kerran vuodessa siten, että neuropsykologia sekä lapset ja nuoret ovat syksyllä ja mielenterveys keväällä.  Tapausseminaarit yhdistetään tämänhetkisen suunnitelman mukaan uudessa 2023 käyttöön otettavassa opetussuunnitelmassa yhdeksi seminaariksi. Tätä pilotoidaan jo syksystä 2022 alkaen siten, että tapausseminaareilla on edelleen eri koodit, mutta opiskelija voi valita kaikilta aloilta, mihin tapausesittelyihin osallistuu. Lisätietoa syksyn ilmoittautumisista löytyy Kari Lehden 2.5. lähettämästä sähköpostista “Syksyn ilmoittautumiset, erityisesti tapausjäsennykset ja tapausseminaarit”.

Opintovastaavat Salla ja Siiri kuulevat mielellään palautetta opinnoista ja opetuksesta! Lisäksi voit kysyä epäselviksi jääneistä asioista. Edunvalvontavastaavat Kaisa ja Alma vastaavat laajemmista koulutukseen ja opiskelijan etuihin sekä hyvinvointiin liittyvistä asioista. Lisäksi Kaisa, Jyri, Alma ja Iiris istuvat psykologian johtoryhmässä, kehittävät tutkinto-opetusta ja ratkovat opintojen ongelmakohtia. Meihin saa yhteyden parhaiten sähköpostitse (salla.skon@helsinki.fi / siiri.piha@helsinki.fi / kaisa.krabbe@helsinki.fi / alma.suutari@helsinki.fi). Opinnoista voi antaa palautetta myös opintovastaavien palautelomakkeella (tästä linkistä), jonka voi halutessaan täyttää nimettömästi!

*

Kompleksin Discordissa on jälleen tapahtumia ja toimintaa! Kahvittelu- ja lounashetket sekä leffaillat ovat palanneet, samoin yhteiset opiskelutuokiot. Uusi tapahtumasarja Kokemuskeskiviikko on myös lähtenyt käyntiin. Tapahtumassa opiskelijat pääsevät kuulemaan kokemusasiantuntijoiden puheenvuoroja ja keskustelemaan tärkeistä aiheista viikoittain. Kaikki tiedot tapahtumista ja tärkeät linkit löytyvät täältä: https://linktr.ee/kompleksi.discord

*

Kompleksin yhdenvertaisuuskyselyyn saatiin 30 vastausta. Kyselyn mukaan Kompleksin tapahtumissa on havaittu (seksuaalista) häirintää ja ulkopuolelle jättämistä enemmän kuin parina viime vuonna. Huolta herättävistä tuloksista on käyty puheenjohtajiston kanssa alustavaa keskustelua. Tutoreille ja muille hallitustoimijoille on pidetty info turvahenkilötoiminnasta ja Kompleksin turvallisemman tilan periaatteista. Yhdenvertaisuusvastaava haluaa muistuttaa, että mistä tahansa huolta herättävästä tilanteesta voi aina olla yhteydessä esimerkiksi puheenjohtajistoon tai yhdenvertaisuusvastaavaan sähköpostilla (anna.talkkari@helsinki.fi) tai yhteydenottolomakkeella https://forms.gle/VDw5ZbDDtTqKPAFZ8!

Kaikki vastanneet kokivat olonsa tervetulleiksi Kompleksin toimintaan. Kyselyn mukaan tasa-arvo toteutuu pääasiassa hyvin Kompleksissa eri ryhmien välillä ja toiminnan eri osa-alueilla. Kompleksissa ei painosteta alkoholinkäyttöön eikä holittomuus aiheuta ulkopuolisuuden tunnetta. Erityistä kiitosta yhdenvertaisuuden toteutumisesta saivat ekskursiot. Koronatilanteeseen liittyneet eriarvoisuuden kokemukset olivat laskussa, joten Kompleksi vaikuttaa olevan parantumassa koronasta yhdenvertaisuuden suhteen.

*

Kompleksi järjestää jälleen syksyllä kolmipäiväisen seminaarin (26.-28.10.2022), tällä kertaa teemalla Persoonallisuushäiriöt! Seminaarista saat uusimman tutkimuksen mukaista tietoa persoonallisuushäiriöistä, valmiuksia kohtaamiseen ja hoitamiseen psykologina, sekä monipuolisia näkökulmia persoonallisuushäiriöihin eri konteksteissa. Seminaarikurssille ilmoittautuminen tapahtuu normaalien kurssien tapaan. Lisää tietoa seminaarista ja sen tarkemmasta sisällöstä tulee lähempänä, seuraile siis tiedostusta!

TULEVAT TAPAHTUMAT

Lisätietoa tapahtumista löydät Kide.appin, Facebook-ryhmän ja sähköpostin kautta.

Toukokuu

10.5. Tanssiharjoitukset klo 17 | Uusi Ylioppilastalo | Tapahtuma

11.5. Tutkimusekskursio klo 14 | Biomedicum | Tapahtuma

11.5. Kokemuskeskiviikko klo 17 | Discord | LinkTree