Pihalle mars! Ensi viikolla paljon ulkoilutapahtumia

Me emme malttaisi odottaa ensi viikkoa! Ensi viikolla on metsäretkipäivän lisäksi monta muuta luontoon ja ulkoiluun liittyvää tapahtumaa. Kokosimme tiedot viikon tapahtumista. Valitse mieluisin tai osallistu vaikka kaikkiin!

Luonto-liiton Kevätseuranta 12.5.–13.5.2018

Tulevana viikonloppuna voi ottaa varaslähdön ja osallistua kuudenteen kevätseurantaviikonloppuun. Tämän viikonlopun teemana on erityisesti siilit. Lapsille löytyy myös oma kevätseuranta, josta saa oivaa tekemistä  tulevaan metsäretkipäivään tai ulkoluokkapäivään!

Lisätietoja kevätseurannasta täällä.

Birdlife Suomen ja Luonto-Liiton Lasten lintuviikko 14.5.–20.5.

Ensi viikon tapahtumat aloittaa Lasten lintuviikko. Lintuviikon tarkoituksena on tutustuttaa lapset lintuihin ja lintuharrastukseen. Tapahtumaviikko on suunnattu niin perheille kuin päiväkotien ja koulujen lapsiryhmille.

Tapahtumaviikon aikana voi järjestää linturetken, jota varten sivuilta löytyy paljon maksutonta materiaalia. Lintuja ei tarvitse edes tunnistaa, vaan voi tutustua lintujen elämään: löytyykö lintujen pesiä? Kuuluuko lintujen ääniä? Viekö jossain emo poikasille syötävää? Jokainen retkeilijäryhmä  voi ilmoittaa linturetkensä havainnot 25.5.2018 mennessä täällä.

Lisätietoja tapahtumaviikosta täältä.

Kalastuspäivä 16.5.2018
Koululuokkien Kalabongauskisa 14.5.–20.5.

Keskiviikkona 16.5. vietetään valtakunnallista kalastuspäivää. Päivän tavoitteena on saada lapset ja nuoret kalaan sekä edistää monipuolista kalastusta ja kalan käyttöä.

Koululuokille on suunnattu oma Kalabongauskisa, joka kestää koko viikon. Kisan tarkoituksena on pyydystää mahdollisimman monta eri kalalajia koko luokan voimin. Luokan bongaamat kalat voi ilmoittaa 21.5.2018 klo 12 mennessä täällä. Eniten lajeja kerännyt luokka saa palkinnoksi kalastusvälineet jokaiselle oppilaalle kesäksi. Lisäksi kaikkien osallistuneiden kesken arvotaan kalastusvälineitä.

Lisätietoja Kalastuspäivästä täällä.
Lisätietoja Kalabongauskisasta täällä.

Suomen lasten metsäretkipäivä ja
Ulkoluokkapäivä 17.5.2018

Meidän kevät huipentuu 17.5.2018 Suomen lasten metsäretkipäivään ja Ulkoluokkapäivään! Tällä hetkellä tapahtumapäivään on osallistunut jo yli 15 000 lasta ja nuorta ympäri Suomen, huikeaa! Vielä ehdit ilmoittautua mukaan osoitteessa www.ulkoluokkapaiva.org

ENO: Puunistutuspäivä 18.5.2018

Perjantaina 18.5.2018 vietetään Puunistutuspäivää. ENO – enviroment online, kestävän kehityksen verkkokoulu, haluaa kannustaa kouluja ja päiväkoteja puiden istuttamiseen. Tämän vuoden teemana on istuttaa hedelmäpuu. Hedelmäpuilla juhlistetaan mehiläisiä ja mehiläisten pölytystyötä. Toukokuun 20. päivää  on ehdotettu maailman mehiläisten päiväksi ja hedelmäpuiden istutuksella voi juhlistaa mehiläisiä jo ennakkoon!

Mukaan tapahtumaan voi ilmoittautua täällä.
Lisätietoja tapahtumasta täällä.

Lopuksi haluamme nostaa vielä esiin valtakunnallisen Leikkipäivän, jota vietetään lauantaina 12.5.2018. Leikkipäivän sivuilta löydät hyviä vinkkejä myös ulkoleikkeihin. Metsät tarjoavat niin ikään paljon virikkeitä erilaisten leikkien järjestämiseen.

MLL: Leikkipäivä 12.5.2018

Tämän viikon lauantaina vietetään valtakunnallista leikkipäivää.  Leikkipäivänä eri-ikäiset heittäytyvät yhdessä leikin riemuun. Kuka tahansa voi järjestää oman leikkitapahtuman, ison tai pienen ja ilmoittaa sen sivuillemme www.leikkipäivä.fi.

Lisätietoja Leikkipäivästä täällä.