Koodien tarkistaminen onnistuu nyt CodeRunner-lisäosalla

CodeRunner-kysymystyyppi koodien tarkastamiseen on asennettu Moodleen. CodeRunner-kysymystyypin avulla voit tehdä tenttiaktiviteettiin automaattisesti tarkastettavia ohjelmointitehtäviä. Coderunner tukee valmiiksi seuraavia kieliä: Python2, Python3, C, C++, Java, PHP, JavaScript (NodeJS), Octave ja Matlab. CodeRunner soveltuu erityisesti ohjelmoinnin aloitusvaiheen kursseille, jolloin on tärkeää, että opiskelija saa heti suoraan palautetta omasta koodistaan sekä sen tyylistä, riippuen siitä, miten tarkoiksi ohjelmaan syötettävät testit on kehitetty. Lisäksi täysin oman testausmenetelmän koodaus on myös mahdollista, mutta aivan aloittelijalle tätä ei suositella.

Peruskäytössä opiskelija syöttää kysymyksen vastauslaatikkoon oman koodinpätkänsä tai ohjelmansa, ja CodeRunner ajaa tämän jälkeen testikoodin virtuaalipalvelimella ja vertaa annetun mallikoodin sekä opiskelijan koodin tulosteita. Seuraavassa vaiheessa voidaan rajoittaa esimerkiksi tiettyjä funktioita pois käytöstä tai pyytää opiskelijaa tekemään koodi vain tietyllä määrällä rivejä. Oman tyyppisen kysymyksen luomisen jälkeen voit myös esimerkiksi verrata tekstiä annettuun mallitekstiin, riippuen miten monimutkaiseksi oman kysymystyyppisi kirjoitat.

Alkuvuodesta on tulossa CodeRunneriin liittyvä työpaja, jossa on tavoitteena tutustua kysymystyyppiin tarkemmin. Kysy lisätietoja ja esitä toiveita sähköpostilla osoitteella moodle @ helsinki.fi

Lue lisää Opettajan ohjeista
CodeRunner-ohjelman kotisivut (englanniksi)