Postita nyt -mahdollisuus myös opiskelijoille

Moodlen keskustelualueilla on käyttäjien toiveesta nyt mahdollista kaikkien käyttäjien lähettää viestinsä ilman oletusarvoista puolen tunnin viivettä.

Tähän asti kurssialueiden opettajien on ollut mahdollista valita, haluavatko he viestinsä lähtevän oletusarvoisesti puolen tunnin kuluttua viestin kirjoittamisesta osallistujien sähköpostiin, vai heti viestin tallennuksen jälkeen. Nyt tämä sama valintamahdollisuus on kaikilla Moodlen käyttäjillä kurssialueen roolista riippumatta.

Postita nyt -rasti löytyy viestin kirjoitusnäkymästä tekstikentän alapuolelta. Käytännössä Moodle postittaa viestejä viiden minuutin välein. Ohje ja kuva löytyvät sekä Opettajan oppaasta että Opiskelijan oppaasta.

Moodlen yksilötehtäviä selkeytetty

Moodlen aktiviteetit “Usean tiedoston palautus” ja “Yhden tiedoston palautus” on yhdistetty. Opettajan muokkaustilanäkymässa näkyy nyt vain yksi “Tiedostojen palautus” -aktiviteetti yksilötehtävät-pudotusvalikossa. Tällä uudistuksella olemme pyrkineet selkeyttämään aktiviteetti-valikoimaa ja helpottamaan oikean yksilötehtävän valintaa kurssilla. Tiedostojen palautus -aktiviteetilla opettaja voi kerätä opiskelijoilta tiedostomuotoisia tehtäviä, yhden tai useamman. Tiedostojen palautuksella voidaan edelleen tehdä kaikki samat toimenpiteet kuten ennenkin (arviointi, tehtävän ajastus, myöhästyneiden palautusten esto, tiedostojen vaihtaminen palautusajan sisällä jne.).

Uudistuksella ei ole vaikutuksia jo olemassa oleviin tehtäviin eli ne säilyvät ennallaan. Lisäohjeistusta aiheeseen löytyy opettajan oppaasta.

Moodlen yksilötehtävillä voidaan kerätä tiedostoja niin, että ne jäävät vain ko. opiskelijan ja kurssin opettajan näkyville. Palautuskansio-aktiviteettia käytetään avoimeen palautukseen (kaikki opiskelijat näkevät toistensa tehtävät).

Kiitos palautteestanne HY-Moodle:n käyttäjät!

Helsingin yliopiston tietotekniikkapalveluiden käyttäjäkysely toteutettiin maaliskuussa 2010.  Kyselyllä kartoitettiin yliopistolaisten tarpeita, toiveita ja tyytyväisyyttä myös opetusteknologiapalveluita, mukaan lukien Moodlea, kohtaan. Vastauksia kyselyyn tuli kaikkiaan noin 4000 niin opiskelijoilta kuin henkilökuntaan kuuluviltakin (kysely lähetettiin palveluiden eri käyttäjäryhmille: peruskäyttäjät, atk-yhdyshenkilöt & päättäjät). Olemme lukeneet kaikki saamamme Moodlea ja muita verkko-oppimisympäristöjä koskevat palautteet. Lämmin kiitos kaikille palautetta antaneille!

Moodlea koskeva palaute oli pääsääntöisesti myönteistä; erityisesti palvelun teknistä vakautta, monipuolisia työkaluja ja tukipalveluiden toimivuutta kiiteltiin.

Keskeisiksi kehittämisalueiksi kyselyyn vastanneet mainitsivat virtuaalisen työskentely-ympäristön sekavuuden; verkko-opiskelun välineitä on yliopistossamme käytössä useita (Moodle, Blackboard, BSCW, Alma, Wiki, ApuMatti jne.), eikä opiskelijoille ole aina  selvää, mistä kunkin kurssin aineistot ja tehtävät löytyvät. Eri järjestelmien keskinäinen linkittäminen ei välttämättä toimi onnistuneesti, eikä Moodlea ole esimerkiksi interoitu opintohallinnossa käytössä olevan Oodin kanssa. Myös opettajien paikoitellen riittämätön osaaminen Moodlen käytössä ja palvelukohtaisten ohjeiden vaikea löydettävyys sai useita mainintoja.

Mainittuihin kehittämiskohteisiin panostetaan tämän ja ensi vuoden aikana monella eri taholla. Verkko-oppimisympäristöjen määrää ollaan HY:ssa vähentämässä, kun Blackboardista luovutaan vaiheittain vuoteen 2011 mennessä. Moodlen käytön yleistyminen yhdenmukaistaa opiskelijoiden ja opetushenkilöstön verkko-oppimisympäristöä ja yliopistolaisten sähköinen työpöytä Flamma parantanee myös välineiden löydettävyyttä ja linkittymistä toisiinsa. Opetusteknologiakeskus panostaa lukuvuonna 2010-2011 erityisen paljon opetushenkilöstön Moodle-koulutuksiin, joita tarjotaan runsaasti eri muodoissa, jokaisella kampuksella. Opettajien osaaminen Moodlen käytössä tulee kasvamaan koulutuksen ja kokemusten karttumisen myötä. Erityistukea tarjoamme kaikille Blackboardista luopuville & Moodleen syksyn 2010 aikana siirtyville opettajille.

Myös Moodlen etusivulle linkitetyt opettajan ja opiskelijan oppaat pyritään pitämään aina ajan tasalla, itseopiskelua mahdollisimman hyvin tukemassa. Lupaavana toimenpiteenä mainittakoon myös Moodlen ja Oodin integrointi, jonka suunnittelutyötä on Helsingin yliopistossa pikku hiljaa käynnistetty. Tulevaisuuden tavoitteena on integroinnin avulla parantaa Moodlen ja Oodin yhteiskäyttöä esimerkiksi kurssien ilmoittautumistietojen osalta, jolloin opiskelijoilta ei vaadittaisi kaksinkertaista rekisteröitymistä kursseille (kuten nykyisin).

Tietotekniikkapalvelut toteuttaa vastaavan käyttäjäkyselyn muutaman vuoden välein. Moodlea koskevaa palautetta ja kehittämisideoita voi kuitenkin milloin tahansa lähettää osoitteeseen atk-oppimisymparistot (ÄT) helsinki.fi.

Opettaja, kerro tarina vaihdostasi Blackboardista Moodleen

Keräämme opetusteknologiakeskuksessa opettajien kokemuksia verkko-oppimisympäristöistä liittyen oppimisympäristön vaihtoon Blackboardista Moodleen. Kutsumme siksi teidät opettajat kertomaan omat tarinanne, miten oppimisympäristön vaihto tapahtui ja miltä se tuntui. Tavoitteenamme on hyödyntää tarinoita vertaiskokemusten, hyvien käytäntöjen ja ideoiden jakamisessa opettajien kesken tukien näin opetuksen kehittämistä. Toivomme myös, että tarinasi on käytettävissä mahdolliseen tutkimuskäyttöön, mistä johtuen tutkimuslupaa kysytään tarinan palautuksen yhteydessä.

Julkaisemme julkaisuluvan antaneiden opettajien tarinoita tai osia niistä vertaisesimerkkeinä ja ideoita tuomaan Opettajan oppaassa.

Palauta tarinasi elomakkeella. Voit kirjoittaa tekstin tuon vastauslomakkeen tekstikenttään tai tiedostoon, jonka palautat vastauslomakkeen liitteenä, ja jättää tarinasi joko nimettömänä tai nimelläsi varustettuna.

Haluamme kiittää vastaajia, joten arvomme kaikkien vastanneiden kesken 10 kpl kahden leffalipun pakettia Finnkinon teattereihin. Jos haluat osallistua arvontaan, täytä nimi- ja yhteystietosi lomakkeen lopussa. Tunnistetietoja ei julkaista tarinan yhteydessä ilman kirjoittajan suostumusta.

Palauta tarinasi viimeistään 31.8.2010.

Kaikista vastauksista kiittäen!

Anni ja Mari opetusteknologiakeskuksesta.

Muistutus Oldmoodlen käyttäjille: sovi kurssisi kopiointi

Vanhan Moodlen käyttö päättyy 1.6.2010, minkä jälkeen opettajilla ja opiskelijoilla ei ole sinne pääsyä. Osoitteesta http://oldmoodle.helsinki.fi käyttäjät tullaan ohjaamaan sivulle, josta pääsee kirjautumaan opetuskäytössä olevaan Moodleen (1.9)http://moodle.helsinki.fi.

Muistutukseksi opettajille: kurssialueen pohja on kopioitava 1.9 Moodleen, jos sen käyttöä haluaa jatkaa 1.6.2010 jälkeen! Tilaa kurssialueen kopiointi tästä.

Huomioitavaa kopiointia suunnitteleville opettajille:

  • Kurssialueita kopioidaan tilausjärjestyksessä, tilauksen yhteydessä pyydettyinä ja vahvistettuina ajankohtina. Mitä aiemmin kopiointipyyntö tulee, sitä helpompi se on toteuttaa ajallaan.
  • Jos kopiointi tehdään ennen 1.6.2010, kurssialueen käytössä on parhaimmillaan noin 15 min. katko, minkä jälkeen alue löytyy osoitteesta http://moodle.helsinki.fi/ ja sen käyttö voi jatkua.
  • Huomaathan, että jos pyydät kopiointia, kun oldmoodle on jo suljettu, alueen käyttöön tulee vastaavan mittainen katko. Kopiointeja voidaan tehdä kesällä lähinnä viikoilla 22 ja 26 (31.5.-4.6. ja 28.6.-2.7.). Muulloin kopiointeja pyritään tekemään kesälomat huomioiden kesän aikana, mutta ei 17.7.-1.8.!
  • Kaikki ajoissa pyydetyt kopioinnit saadaan tehtyä syksyn opetuksen alkuun mennessä.

HUOM. Mikäli sinulle on epäselvää, missä Moodlessa kurssisi on, saat sen selville näin:

  • Mikäli kurssisi osoite alkaa näin “https://moodle-server.it.helsinki.fi/moodle/course/” on kurssi vielä vanhassa Moodle-versiossa (1.6) ja se pitää siirtää, jos pohjaa haluaa käyttää (toimintaohjeet yllä).
  • Mikäli kurssisi osoite alkaa näin “https://moodle.helsinki.fi/course/” on kurssisi jo olemassa Moodle 1.9:ssa, eikä minkäänlaisia kopiointitoimenpiteitä tarvita!