Saako joskus luovuttaa?

Kirjaudun sisään verkkokurssin sivuille ja avaan toiveikkaana tentin vastaustilan. Vaikeita kysymyksiä. Aiheita tulisi käsitellä melko laajasti, ja tiedän hyvin, että en ole ehtinyt lukea tenttiin kunnolla. Aivot lyövät aivan tyhjää. Ehtisikö kolmessa tunnissa lukea kolme paksua teosta uudestaan läpi ja vielä vastata kysymyksiinkin? Eipä ehdi.

Mietin, onko tällaisessa tilanteessa parempi vastata vaan jotain, ihan mitä tahansa, että pääsisi tentistä läpi. Ajatus tuntuu väsyttävältä. En halua vastata huonosti. En myöskään halua saada tentistä juuri ja juuri välttävää arvosanaa. Onko tämä luovuttamista, vai omien rajojensa ymmärtämistä?

Päätän suorittaa tentin joskus toisen kerran, kun luotan siihen, että olen oikeasti ymmärtänyt tentittävästä aiheesta jotain.

Rankka viikko

Kurssi Introduction to Development Economics alkoi maanantaina. Jotenkin ilmoittautumisvaiheessa en edes tajunnut miten intensiivinen paketti oli kyseessä. Ma-to ekana viikkona luentoja klo 16:30-19:45 ja samaan aikaan vielä ma-ti ensi viikolla.

Erittäin hyvä kurssi, tuntuu, että tietoa on jäänyt mieleen huomattavasti enemmän jo nyt kuin monilla muilla kursseilla. Yksi syy tähän lienee se, että luennoitsija kannustaa ottamaan osaa eikä vain passiivisena kuuntelemaan. Kun joutuu itse ensin miettimään ja muodostamaan käsityksiä ja sitten vasta saa kuulla, miten asiat oikeasti ovat, jää ainakin minulle herkemmin käsitelty aihe mieleen.

On myös hyödyllistä, että luennoimassa on henkilö, joka pystyy kertomaan esimerkiksi erilaisista toimintatavoista niin, että on itse ne kokenut. Puheenaiheena oli esimerkiksi Public Expenditure Tracking Surveys (PETS). Se olisi voinut kuulostaa kuivalta pelkkänä määritelmänä, mutta ajatus tuli eloon saadessamme kuulla, että niin ja niin monta ihmistä koulutettiin työtä varten. Porukka lähti kymmeniin kouluihin tarkastamaan paljonko valtion myöntämästä rahasta on päätynyt koulussa käyttöön ja sitten vaan laskivat mm. paikallaolevat opettajat vs. palkkalistoilla olevat. Joissain paikoissa korruption takia vain 13 % varoista päätyi tarkoitettuun käyttökohteeseensa, mutta PETS:in avulla päästiin likelle 100 %.

Tavalliset ihmiset otettiin mukaan laittamalla tieto paikallisiin sanomalehtiin: “Valtio on myöntänyt x summan rahaa koulukirjoihin, koulu käyttänyt y summan näihin.” Ihmiset pystyvät tiedon avulla hallinnoimaan tilannetta, kun koulu ei voikaan sanoa, että valtio ei anna rahaa jne.

Nyt on viikonloppu ja voi hieman huilia. Tosin syyskuun alkupuolella olisi saatava kaksi 3000-sanaista tehtävää valmiiksi. Yksi tätä kurssia varten, aihetta en edes vielä tiedä ja yksi varsinaisia opintojani ajatellen: raportti Sierra Leonesta valtion virkamiehen asemasta ajatellen miten kansalaiset saadaan äänestyshalukkaammiksi.

Nautin valtavasti englanninkielisistä kursseista Helsingin avoimessa, arvostan aktiivista otetta luennoitsijalta lähiluennoilla, ja pidän intensiivikurssia tehokkaana suoritustapana!

Back in the game, y’all!

Kesä on kuumimmillaan, mutta opiskelu ei lakkaa osaltani koskaan. Oli mulla ekan kerran työurallani pari viikkoa kesälomaa, kylläkin. Käytin ne tehokkaasti esseen kirjoittamiseen. Syksyn ja talven tuskailin brittiläisen avoimen yliopiston maisteriopintojeni kanssa ja sain kokea muutamia karvaita pettymyksiä mitä esseiden arvosanoihin tuli, mutta lopussa tuli kuitenkin kiitosta. Lopputentti oli järisyttävän suuri, puolen vuoden kaikki hankittu tieto testissä. Vaadittiin tarkkuutta, jollaiseen en ole muualla törmännyt, kun piti muistaa sanatarkasti lainauksia ja jopa sivunumeroita myöten.

Olin aivan kipsissä lukiessani muutamia vanhoja koekysymyksiä. Onneksi avoin yliopisto järjesti pitkän viikonlopun Readingin yliopistolla ja siellä vietimme kolme päivää tiukan pänttäyksen vallassa. Tämä toki maksoi jonnin verran, mutta en koe, että rahani olisivat menneet hukkaan. Sain tentistä kiitettävän arvosanan. Lukuviikonloppu toi minulle myös kestäviä opinto-ohjeita hyödynnettäväksi kaikkeen opiskeluun. Siksi ennen tenttiä ovat kaikki kaapin ovet meillä verhoillut keltaisilla muistilapuilla, joihin olen kirjoitellut määritelmiä ja lyhennelmiä teksteistä.

Syksyllä on Helsingin avoimessa development economics tjsp. nimetty kurssi, jonne olen ilmoittautunut. Keväällä näköjään alkavat vihdoin kehitysmaatutkimuksen aineopinnot, joita olen muutamia vuosia odotellutkin. Mullahan alkaisi kohta olemaan sitten kandin tarpeet kasassa ihan täältä kotimaisen avoimen kautta hankittuna, jos nyt sitten ajattelee, että AMK:ssa tekemäni kielisuoritteet sekä tilastotieteelliset kurssit voisivat paikata näiden suorittamattomuutta tällä puolen.

Työpaikaltani tarjoavat itseopiskeltua alan tutkintoa, jonka suorittamiseen menee noin vuosi. Palkka nousee about satasella, kun sen vaan saa kasaan. Toisaalta olen ajatellut myös ylempää AMK-tutkintoa ja tuota ammatilliseen opettajakorkeaan hakemista. Noh, jos kerran jalat Suomen kamaralla vielä joitain vuosia niin mikä etteivät kaikki nämä voisi toteutua?

Syksyllä aloitan erään vapaaehtoistyönkin, olen kovin innoissani. Vastapainoa palkkatyölle, opinnoille ja perheelle. Lämpöisiä kelejä kaikille, minä alan työstää seuraavaa esseetäni Nepalin sisällissodasta ja odottelen ensi kuuta, että pääsen kontaktiluennoille avoimeen!

Viimeinen tentti! Mitä opiskelusta jäi käteen?

Nyt on viimeinen psykologian perusopintojen tentti takana. Taitaa mennä jopa läpi. Otetaan sille! Tai ei otetakaan vielä. Pohditaanpas ensin, mitä opiskelusta jäi käteen.

Kelaudunpa hetkeksi viime syksyyn, jolloin blogissani ilmoitin aloittavani ihmiskokeen itselläni ja testaavani, kykenenkö opiskelemaan omaksi ilokseni ilman stressiä.

Opiskelun stressi ja flow

Omaksi ilokseni onnistuin opiskelemaan, mutta ihan ilman stressiä en suoriutunut. Painetta lisäsi tosin tieto, että aineopintoihin ei voi jatkaa, ellei arvosana perusopinnoista ole vähintään kolmonen.  Ja miksi oikestaan stressiä ei saisi ottaa? Jos hyvistä arvosanoista tulee hyvä mieli, miksipä niitä ei voisi tavoitella. Ehkäpä sopivan paineen siivittämänä saa myös tehtyä asiat loppuun asti, eikä kaadu kalkkiviivoilla.

Jälkiviisas on helppo olla, mutta usein tentin jälkeen tulee fiilis, että luin taas liikaa. Eivät ne luennoitsijat näköjään edelleenkään pieniä yksityiskohtia kysele, vaan laajempia linjoja ja oleellisimpia juttuja. Ja vanha sääntö näyttää pätevän: Se, mitä luennolla käydään läpi, on olennaista myös tentissä.

Väitetään, että ihminen oppii oivaltamalla. Näin varmasti on, mutta en voi silti olla miettimättä, meneekö oivaltamistavoite välillä “överiksi”, jos joistakin luennosta suuri osa kuluu keskusteluun ja lopulta jää epäselväksi, mikä olikaan se tutkittu totuus ja mikä luennoilla istuvien subjektiivinen mielipide. Toisaalta, nämä luennot ovat olleet ne, jotka jäävät parhaiten mieleen. Eikä sitä pitkäkestoiseen muistiin tunnu yleensäkään jäävän kuin pari juttua per luento, hyvä jos sitäkään.

Mutta mitä jäi eniten käteen? Uskon ainakin olevani nyt viisampi ja ymmärtäväni paremmin, millainen olento on ihminen. Eiköhän tässä prosessissa myös itsetuntemus ole lisääntynyt. Sitäpaitsi, toteutin pitkäaikaisen haaveeni: Sain suoritettua psykan perusopinnot.  Aloitin Avoimessa psykan  jo 13 vuotta sitten, mutta en silloisessa elämän tilanteessani jaksanut kuin kaksi kurssia. Nyt vuorotteluvapaalla tälle oli suorastaan tilaus ja opiskelu toi uutta sisältöä ja rakennetta elämääni. Hei, tässähän on paljon hienoja asioita, joille voisi nyt nostaa sen maljan ja laulaa vaikka suvivirrenkin!

 

 

 

 

Lenkkeilyn iloa

Olen löytänyt uudestaan monen vuoden tauon jälkeen juoksuharrastuksen. Tai lenkkeilyähän se lähinnä on, sellaista hölköttelyä. Mutta jostain syystä juokseminen kuulostaa uskottavammalta kuin leppoisassa tahdissa tapahtuva hölkkääminen, eikö?

Viime vuosina olen kyllä yrittänyt pitää yllä edes jonkinlaista säännöllisyyttä liikuntaharrastuksissani. Enimmäkseen olen käynyt kuntosalilla ja spinningissä. Mutta kun lähtee ulos puistomaiseen ympäristöön, hiekkateille hyvät juoksukengät jalassa, hengittää raitista ilmaa ja kuuntelee luonnon ääniä, saa siitä paljon enemmän kuin sisäliikunnasta. Kunto kasvaa lähes huomaamatta, mieli lepää, ajatukset lentelevät vapaina ja raikas metsän tuoksu tuo kesän kosketusetäisyydelle.

Juostessa voi pohtia vaikka tenttikirjallisuuden kiemuroita, tai sitten tyhjentää ajatukset kokonaan arkielämän kiireistä. Musiikkia en yleensä lenkillä kuuntele, koska juokseminen ei ainakaan vielä ole ollut mielestäni tylsää, enkä kaipaa sen rinnalle muuta viihdykettä. Työajatuksienkin annan tulla, jos niitä mieleen juolahtaa – voihan täysin erilainen ympäristö tuoda vaikka uusia oivalluksia ja ratkaisuja, joita ei ole ennen osannut edes kuvitella.

Tämän kesän lenkkeilylle en ole asettanut yhtään mitään tavoitteita. En käynyt naisten kympillä, en tähtää Helsinki City Marathoniin enkä mihinkään muuhunkaan tapahtumaan. Olen kyllä innostunut seuraamaan lenkkipolkujani Sports Tracker -sovelluksella, koska jälkeenpäin on hauska katsoa, minkä muotoisen reitin tuli juosseeksi.

Suorituksen makua en kuitenkaan enää kaipaa. Juokseminen itsessään tuo iloa, ja nimenomaan iloisena harrastuksena haluan sen säilyttää.

Opintoja kiireen keskellä

Kun päätin aloittaa viestinnän perusopinnot Avoimessa yliopistossa tammikuun alussa, en arvannutkaan, kuinka kiireiseiseksi alkuvuosi muodostuisi työn kannalta. Viestinnän johdantokurssille en pystynyt onnistumaan lainkaan, mutta onneksi opintosuoritukset pystyy tekemään vielä jälkikäteenkin – tai vaihtoehtoisesti teen kyseisen kurssin vielä joskus myöhemmin erillisellä maksulla. Sen sijaan kevään toiselle kurssille, joka käsittelee mediaa, organisaatioita ja yhteiskuntaa, olen päättänyt löytää aikaa. Aihe on kiinnostava, olen jo maksanut opinnoista ja haluan oikeasti suorittaa kurssin.

Mielessäni pyörii kuitenkin keskenään ristiriitaisia ajatuksia siitä, kannattaako opiskelu silloin, kun siihen ei voi laittaa ainakaan omasta mielestään tarpeeksi aikaa. Saako tehtävät tehdä periaatteessa huonommin kuin tietää osaavansa? Voiko tenttiin lukea vaikkapa vain puolet materiaalista, jos aika ei kerta kaikkiaan anna periksi kaikkien kirjojen kahlaamiseen läpi edes kerran?

Loppujen lopuksihan opiskelen vain omasta ilostani ja omaksi hyödykseni. En tavoittele tutkintoa enkä edes työpaikan vaihtoa. Eikö nimenomaan tässä tilanteessa täytyisi rima pitää niin korkealla kuin mahdollista?

Human Being vai Human Doing?

Asetin yhdeksi vuorotteluvapaani tavoitteeksi opetella olemaan vain olemassa. Ensimmäinen kuukausi meni alkusyksystä hienosti. Olin vaan ja menin minne nokka näytti, ilman tavoitteita ja päämääriä. Syksyn pimetessä alkoi kuitenkin tekemättömyys ja päämäärättömyys ahdistaa. Onneksi keksin Avoimen yliopiston ja psykan opinnot. Opiskelu ei ole työllistänyt liikaa, mutta on ollut jotain, mitä tavoitella.

Ihmisaivoille lienee luontaista tavoitella aina jotakin. Muuten menee epämääräiseksi haahuiluksi. Ja jos on liikaa aikaa ja liian vähän tekemistä, ei meinaa saada sitä vähääkään aikaiseksi. Nyt ymmärrän hyvin, mitä tarkoitetaan, kun sanotaan, että yksi työttömyyden pahimpia ongelmia on se, että ihmiset passivoituvat.

Mietin, kuinka paljon tässä on kysymys omasta luonteestani ja kuinka paljon yleismaailmallisesta ilmiöstä? Kaipa tässäkin on ihmisten välisiä eroja. Persoonallisuupsykan harjoitustyötä tehdessäni löysin mielenkiintoisen havainnon ekstroverteistä ja introverteistä ihmisistä. On viitteitä siitä, että fysiologinen peruskiihotustila on luonnostaan korkeampi introverteilla ja matalampi ekstroverteillä. Tämän vuoksi ekstrovertit tarvitsevat enemmän ja voimakkaampia kiihokkeita kyetäkseen saavuttamaan optimaalisen olotilan. Siksi he viihtyvät hyvin esim. sosiaalisissa ja aktiivisissa tilanteissa, kun taas introverteilla nämä tilanteet saattavat nostaa kiihotustason liian korkeaksi ja aiheuttaa ahdistusta. (* … Tuli mieleen, että osaavatkohan introvertit myös nauttia pidempään pelkästä olemassa olosta?

*) Lähteenä: Pervin L.A.: The Science of Personality, 2003

Identiteetin etsintää aikuisiällä

Hei, olen normaali! On kuulkaas ihan asiaankuuluvaa, että ihminen nelissäkymmenissä pohtii, kuka oikeastaan on ja mitä haluaa loppuelämältään. Moni laittaa elämänsä vielä kerran piirustuspöydälle ja katsoo peruutuspeiliin, millaisia valintoja on tullut tehtyä sekä pohtii, millaisia valintoja tulisi tehdä, jotta loppuelämä sujuisi “oman näköisenä”. Osalle saattaa tulla myös paniikinomaisia “nyt tai ei koskaan” – reaktioita. Mm. tällaista opin, kun tein kehityspsykologian harjoitustyötä aiheesta Identiteetin kehitys aikuisiällä.

Entä onko keski-iän kriisi todistetusti olemassa? Tästä ei tunnuta akateemisessa maailmassa oltavan ihan yhtä mieltä. Nykyihmisillä kun elämän suuret tapahtumat ja käännekohdat eivät enää ajoitu niin samoille ikävuosille kuin vanhempiemme ja isovanhempiemme elämässä. Nykyään samassa nelikymppisten kaveriporukassa saattaa olla yksi pienen vauvan äiti, yksi isoäiti ja yksi edelleen elämänsä miestä etsivä ikisinkku.

Näitä pohtiessa tulee väkisin mieleen myös, että kai sitä on aika hyväosainen, kun on varaa pohtia tällaisia ja pyöriä oman napansa ympärillä. Sota-ajan elänyt mummini oli lukenut jostain lehdestä, kuinka joku julkkisnainen kertoi, että hänen miehensä etsii itseään. Mummini ihan tosissaan päivitteli: “Mitä sellainen tarkoittaa? Siis miten joku voi etsiä ITSEÄÄN?”

Päätinpä lukea pääsykokeisiin… Ja lopettaa lukemisen

Innostuin niin Avoimen psykologian opinnoista, että päätin alkaa lukemaan psykan pääsykokeisiin. Kaksi kuukautta jaksoin tankata 450-sivuista tilastotieteen opusta. Eilen printtasin netistä kokeeseen tulevat 10 artikkelia ja niitä silmäiltyäni alkoi näyttää kirkkaalta: Tämä ei olekaan minun juttuni. Artikkelit olivat mm. aiheista Psykofysiikka, Magnetoenkefalografia ja Ihmisaivojen peilausjärjestelmät. Tuli olo, että tämä ei kyllä ole sitä, mitä minä haluan opiskella. Se psykologia, josta minä olen kiinnostunut, ei ole fysiikkaa, tilastotiedettä eikä biologiaa. Voinemme todeta, että pääsykoemateriaali toimi tarkoituksensa mukaisesti: Karsi pois ne, jotka eivät syystä tai toisesta sovellu alalle. Ja luojan kiitos on avoin yliopisto – siellähän voin suorittaa psykasta perusopintojen lisäksi aineopinnotkin!

Päätöstä eilen pohtiessani mielessä pyöri monta asiaa. Päällimmäisenä vaivasi se, että ehdin käyttämään meneillään olevasta vuorotteluvapaastani kaksi kuukautta tähän lukemiseen. Lisäksi nolotti, että ehdin jo kertoa niin monelle lukevani psykan pääsykokeisiin. Tarkemmin pohdittuani tulin siihen tulokseen, että tämä on ollut minulle erittäin tärkeä prosessi läpikäydä. Eipä tarvitse myöhemmin pohtia, olisiko pitänyt. Muistui mieleeni myös aiemmista taloustieteen opinnoistani käsite “uponneet kustannukset”. Tulevaisuuden päätöksiä ei koskaan tulisi perustaa siihen, mitä on jo menneisyydessä tullut tehtyä. Vain tulevaisuus on edessä ja elämättä… Ja so what, jos olen kertonut muille ihmisille lukemisestani. Minullahan oli  hyvin perusteltu syy lopettaa lukeminen.

Ehdin lukemisputkeni aikana pohtimaan myös moraalisia kysymyksiä: Olisiko minulla oikeus viedä joltain nuorelta opiskelupaikka, kun minulla on jo yksi korkeakoulututkinto ja hyvä työpaikka? Tähän en löytänyt yhtä oikeaa vastausta. Toisaalta se on väärin, mutta ihmisellä pitää kai olla oikeus myös muuttaa elämänsä suuntaa vielä “keski-iässäkin”.

Mutta kuulkaas – nyt paistaa upea keväinen aamuaurinko ja minulla on vielä vuorotteluvapaastani neljä kuukautta jäljellä. Taidanpas lähteä Kaivarin rantaan kävelemään ja aurinkoon lueskelemaan – ilman tavoitteita ja päämääriä!

Takatalvi?

Kevään kolmas luento on alkanut ja toinenkin lauantaitentti on jo takana. Nyt se lauantaiaamukin tuntui jo ihan siedettävältä, tosin ajatus liikkui huomattavan tahmeasti. Liekö takatalvea ajoittain aistittavissa ikkunan molemmin puolin. Vaikka antropologian johdatuskurssi oli äärimmäisen mielenkiintoinen ja tenttikirjakin hyvä, en meinannut millään saada luettua tenttiin. Nuokuin todella vakavasti tenttikirjan päällä ja ajatukset karkailivat mikä minnekin. Sitkeästi puurtamalla sain kuin sainkin kirjan ja aineistot luettua läpi edellisenä iltana ja tentissä ilokseni huomasin, että jotain ainakin oli jäänyt kirjastakin mieleen. Mutta kyllä otti koville.

En ole koskaan itse kärsinyt kevätväsymyksestä, ennemminkin olen hidastunut syksyisin alkavasta pimeydestä, mutta nyt täytyy kai jo harkita tuota toistakin selitysmallia. Opiskeluintokin oli jo vähän aikaa aika nollassa, mutta onneksi mielenkiintoiset luentokurssit kykenevät herättelemään ajoittaisesta apatiasta. Nyt on siis meneillään johdatus yhteiskuntafilosofiaan. Taas kerran erittäin mielenkiintoista ja näin vaalien alla myös hyvin ajankohtaista!

Viestinnän opintojen aloittaminenkin kohtasi takatalven, kun huomasin, että alkava kurssi on vaihtoehtoinen toisen, syksyllä alkavan kanssa. Molemmat aiheet olisivat kyllä hyödyllisiä ja mielenkiintoisia, ja aikani pähkäiltyäni päädyin valitsemaan sen syksyllä alkavan. Asiaan voi myös vaikuttaa se, että loppukeväästä ja alkukesästä näyttää tulevan opintojen suhteen todella kiireistä aikaa, muutama luento menee osittain päällekkäin ja aika intensiivisiä kolmen tunnin luentoja on luvassa. Voimia siis kaivataan, ehkäpä takatalvesta voi ottaa ilon irti ja keräillä vielä hetken voimia horrostamisesta ennen kevään koitoksia.