Reflektoiden

Heipä hei kaikille minunkin puolestani!:) Nyt kirjoitusvuorossa on Sade ja ajattelin kirjoittaa reflektoinnista. Lööppimme oli siis “Primitiiviset tunnereaktiot ovat kriittisen reflektion siemeniä”. 

Minulle ‘reflektio’ erottui lööppimme sanoista eniten. Johtuen varmaankin siitä, että viimeksi pänttäämäni kirja sisälsi kyseisen sanan. Nimittäin VAKAVA-aineiston artikkelissa “Arvot nuorten aikuisten vapaaehtoistoiminnassa” (Henrietta Grönlund, Aikuiskasvatus-lehti 33 (1), 28-33) tarkasteltiin nuorten reflektoimia arvoja. VAKAVA:n sanastossa reflektointi on määritelty seuraavasti: reflektointi= itsearviointi, mietiskely, harkinta (Samalta viivalta 8, Tuuli Asunmaa ja Ismo Pellikka, s.191).

Tämä on ensimmäisiä yliopistokurssejani, mutta sen olen saanut opintielläni jo kuulla, että reflektointi on osa opiskelua. Kurssien pitäjät, yliopiston henkilökunta ja esimerkiksi opettajakoulutuksen kasvatuspsykologian opiskelijat painottavat palautteen antamista ja itsearviointeja. Näin ollen koen, että reflektointia on hyvä alkaa harjoittamaan hyvissä ajoin, esimerkiksi nyt!
Olen laatinut pienen reflektointiharjoitteen. Kyseisen harjoituksen olen esittänyt jo muutamalle kurssitoverille ja itsekin olen sen tehnyt. Esitän seuraavaksi haasteen jokaiselle teistä. Tee harjoitukseni. Yhtäkään vastausta ei tarvitse tänne postata, mutta kannustan siihen. Opimme näin itsestämme ja samalla, muiden vastauksia lukien, toisistamme.
Esitän harjoitteen täällä siinä muodossa, missä sen esitin valitsemilleni testihenkilöille. Näin ollen kysymykset ovat  kaikille samat. Pieniä tulkintaeroja löytyy ruotsinkielisestä versiosta (sellaisenkin halusin yrittää kyhätä, vaikka ruotsi ei olekaan äidinkieleni) sillä kurssi on kaksikielinen! Kysymysten loppuun olen laittanut testihenkilöideni vastauksia. Joten tee ensin harjoite, ja sen jälkeen lue muiden vastaukset. Reflektoinnin iloa 🙂

Vastaa ytimekkäästi seuraaviin kysymyksiin. Alussa on muutama ajatuksia herättävä ja ajatuksen kulkua nopeuttava tehtävä, jonka jälkeen alkaa reflektio osuus. Kysymykset 1A ja 1B toimivat niinsanotusti lämmittelynä. Reflektio tarkoittaa siis mm. omien toimiensa ja ajatustensa pohdintaa. Näillä kysymyksillä haluan saada meitä hieman harjoittelemaan reflektointia. Aiheemme liittyi myös primitiivisiin tunnereaktioihin, joten pääsette myös pohtimaan tunteitanne. Haastan teidät miettimään ja kaivamaan vastauksia mielenne syövereistä:)

Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!:) Ohessa myös ruotsiksi kysymykset, niille jotka vastaavat ruotsiksi, pahoittelut virheistä!!

1.A Mikä tunne/ajatus herää mieleesi seuraavista sanoista:

a) tenttikirja b) karhunpentu c) klovni d) suklaa e) hämähäkki f) doobermanni?

1.B Vastaa nopeasti ja sen pidempää miettimättä, mitä sanat tuovat mieleesi paria sanaa käyttäen:

a) salatut elämät b) Disney c) mopoauto d) minä e) keski-ikä f) Suomi g) kebab

2. Mikä oli viimeisin onnistumisesi/epäonnistumisesi? Kerro syy onnistumiselle/epäonnistumiselle.

3. Mitä olet viimeksi oppinut?

4. Mikä on hyvä opiskelutyyli sinulle ja miksi?

5. Miten voisit parantaa opiskelutyyliäsi?

6. Minkä taidon/asian haluaisit oppia elämäsi aikana ja miksi?

7. Miksi luet kasvatustieteitä?

8. Mikä saa sinut iloiseksi?

9. Oletko koskaan reagoinut johonkin asiaan voimakkaasti ja harkitsemattomasti? Kerro mihin. Jos et ole, seuraavan kerran niin tapahtuessa, pysähdy miettimään miksi reagoit siten miten reagoit.

10. Oletko koskaan kokenut hämmentävää tunnereaktiota? Esimerkiksi suru-uutisen saadessasi olet alkanut nauramaan?

11. Mistä suutut paljon ja miksi?

12. Mitä pelkäät ja miksi?

Och samma på svenska:

1A. Vilken känsla/tanke får du då du hör följande ord:

a) tentbok b) björnunge c) klovn d) chocklad e) spindel f) dooberman?

1B. Förklara med ett eller två ord vad du tänker på när du läser följande ord:

a) salatut elämät b) Disney c)mopobil d)jag e)medelålder f)Finland g)kebab ?

2. När har du senast lyckats/olyckats?

3. Vad har du senast lärt dig?

4. Vad är en bra inlärnings metod för dig och varför?

5. Hur skulle du kunna förbättra dina inlärningsmetoder?

6. Vilken kunskap vill du lära dig under dit liv och varför?

7. Varför läser du pedagogik?

8. Vad gör dig glad?

9. Har du någon gång reagerat kraftigt och utan omtanke på någonting? Nästa gång som du gör det, stanna och fundera varför du reagerat som du reagerade.

10. Har du erfarenhet av förvirrande känslereaktioner. Till exempel, du får dåliga nyheter men du börjar skratta.

11. Vad gör dig arg och varför?

12. Vad är du rädd för och varför?

Tack för dina svar:)

Vastauksia:

2. Viimeisin onnistumineni herättää mieleeni viime luennon (Yrjö Engeström, P1). Opin niin paljon uusia asioita,näkökulmia ja ajatuksia, että mielestäni ajatteluni on parantunut niin paljon, että koen onnistuvani tässä mitä olen ryhtynyt opiskelemaan. Ymmärrykseni on laajentunut ja avartunut niin paljon myös muiden uusien ihmisten kommunikaation ja yhteistyön takia. Koen itseni tällä hetkellä niin onnelliseksi, ja täten koen onnistumisen tunteen. Epäonnistumisen tunne tuli viimeksi juuri äsken, kun olin taas aikataulutustani jäljessä. Olen huono arvioimaan asioiden kulkua, ja yleensä varaan tuleviin tapahtumiin liian vähän aikaa. Se turhauttaa, ja synnyttää epäonnistumisen tunteen. Stressatessani koen epäonnistuvani. (Sandra)

3. Opin tarkemmin mitä kasvatustieteet on, ja mitä/miten sitä voidaan tutkia. (Nainen B)

4. Skriva ner mina tankar, har lättare att komma ihåg dem då (Kira)

5. Muistiinpanotekniikoita opettelemalla. Olen huono tekemään muistiinpanoja, koska ajattelen sen vievän enemmän aikaa, ja sitä kautta syövän ns. “lukuaikaa”. Minun täytyisi osata myöskin tiivistää kokonaisuuksia paremmin, ja hahmottaa asian ydin selkeämmin. PALJON on vielä opittavaa. Ihmisenä emme ole ikinä valmiita. (Sandra)

6. Haluaisin oppia soittamaan pianoa, koska se on jotain, mitä en ole koskaan tehnyt. Se on myös erittäin luovaa ja kaunista. (Nainen B)
7. Tycker att det är intressant och tror att det är rätt väg att gå för att jobba med det jag vill (Kira)
8. Jos olen tuottanut muille ihmisille(erityisesti läheisille) iloa ja onnellisuutta, tulen todella iloiseksi itse! Nähdessäni ympärillä olevien ihmisten ilon, en voi kuvata sitä tunnetta mikä sisälläni herää. Se, että tekee muille hyvää antaa todellakin takaisin! Kun rakkaimpien asiat ovat hyvin, olen iloinen. Innostun toki helposti myös muista asioista. Musiikki, ruoka ja muoti aiheuttavat tietystikin ilon tunteen! (Sandra)

9. En ole. (Nainen B)

10. Vrickade foten för andra gången under samma halvår, gjorde ont och var frustrerande men jag bara låg och skrattade med en ispåse på foten (Kira)

11. Hmmmmm.. Viime aikoina, en ole kokenut mistään että “suuttuisin paljon”. Enemmänkin ärsyynnyn, ja ne johtuvat yleensä mitä pienimmistä asioista:D Esim. netti ei toimi, on sotkuista, aikataulut pettävät, viivästyneet päätöksenteot tai kun jokin ei mee suunnitelmien mukaan. Todellinen suuttuminen tapahtuu, jos koen asioiden menevän epäoikeudenmukaisesti joko itselläni tai jollakin toisella. Epäoikeudenmukaisuus on valitettavan yleistä varsinkin puhuttaessa koko maailmasta. Yksittäistä suuttumisrreaktiota, on kuitenkin vaikea tällä hetkellä kuvailla. (Sandra)

12. En osaa sanoa miksi, mutta pelkään menettää läheiseni. (Nainen B)

Koen itse reflektoinnin hyödylliseksi. Olen hirveän huono pukemaan ajatuksiani sanoiksi, sen ryhmänikin on varmaan jo pannut merkille. Sanottavaa riittäisi mutta järkevää muotoilua en onnistu saamaan aikaiseksi. Mietiskelyn ylöskirjoittaminen tai ääneen sanominen helpottunee ajan myötä.

René Descartesin sanoi: “Ajattelen, siis olen”.  Se mitä hän lauseella tarkoitti ei täysin sovi kontekstiimme, mutta mielestäni siinä kiteytyy sanallisesti reflektoinnin kaksi tärkeintä osaa: ajattelu ja siitä pääteltynä kuka olet. Ajatelkaa ja oppikaa tuntemaan itsenne!:) Kivaa kurssinjatkoa kaikille!

-Sade /Primitiiviset tunteet

1,832 thoughts on “Reflektoiden

  1. 1.A Mikä tunne/ajatus herää mieleesi seuraavista sanoista:
    a) tenttikirja – Jännitys
    b) karhunpentu – tekisi mieli silittää
    c) klovni – pieni ärsytys. Olen harrastanut pitkään sirkusta ja monet kysyvät aina ensimmäiseksi. ”Ooksä joku klovni vai?”
    d) suklaa – NAM! Tekee mieli käpertyä sohvalle hyvän leffan ja suklaan ääreen. Onnellisuus, rauhallisuus
    e) hämähäkki – Jos se on tosi suuri ja karvanen ja myrkyllinen, säikähdys ja muutama askel taaksepäin
    f) doobermanni – kiinnostunut. ”hmm, mikäs tää on?”

    1.B Vastaa nopeasti ja sen pidempää miettimättä, mitä sanat tuovat mieleesi paria sanaa käyttäen:
    a) salatut elämät – ala-aste b)
    Disney – lapsuus
    c) mopoauto – turha kapistus
    d) minä – jes! Pääsin yliopistoon!
    e) keski-ikä – paikalleen asettuminen
    f) Suomi – kaunis luonto
    g) kebab – poronkäristyksen epäilyttävämpi muoto

    2. Mikä oli viimeisin onnistumisesi/epäonnistumisesi? Kerro syy onnistumiselle/epäonnistumiselle.
    Ensimmäisenä tulee mieleen fuksiaiset. Onnistuimme koko ryhmän kanssa loihtimaan yllättävän uskottavat asut ja ryhmähenkemme oli mitä parhain!

    3. Mitä olet viimeksi oppinut?
    Opin juuri käyttämään meidän uutta imuria

    4. Mikä on hyvä opiskelutyyli sinulle ja miksi?
    Opin parhaiten visuaalisesti. Teen ajatuskarttoja, kaavioita ja piirrän kuvia oppimastani. Värit selkeyttävät ajatusta päässäni ja auttavat muistamaan. Ryhmätyöskentely ja muiden kanssa opituista asioista keskustelu tukee myös opiskelua ja rikastuttaa omia näkemyksiä ja antaa uusia näkökulmia asioihin.

    5. Miten voisit parantaa opiskelutyyliäsi?
    Olisi hyvä oppia lukemaan nopeammin ja saada käsitys tekstistä pelkästään silmäillen. Huomaan usein perehtyväni turhankin perusteellisesti tekstiin, joka on uuvuttavan aikaavievää.

    6. Minkä taidon/asian haluaisit oppia elämäsi aikana ja miksi?
    Haluaisin oppia (ja opettelen sitä paraikaa) elämään tässä hetkessä. Se on yllättävän haasteellista. Tuntuu, että aina ajatukset harhailevat joko menneessä tai tulevassa, ja on vaikeaa pysähtyä nykyhetkeen. Toisinaan se onnistuu helpommin ja välillä se on erittäin haastavaa. Hetkeen pysähtymisen taidon haluan oppia siksi, että se auttaa keskittymään ja rentoutumaan. Silloin saa myös parhaiten kaiken irti käsillä olevasta hetkestä, kun pystyy kekittymään juuri siihen, eivätkä ajatukset harhaile muualla.

    7. Miksi luet kasvatustieteitä?
    Luen kasvatustieteitä, koska olen kiinnostunut ihmisen elämänkulun mukana tuomista haasteista ja niistä selviytymisestä. Kasvatustieteet tuntuu hyvältä valinnalta myös siinä mielessä, että se avaa paljon erilaisia ovia ja työpolkuja eri ikäisten ihmisten parissa.

    8. Mikä saa sinut iloiseksi?
    Minut saa iloiseksi, kun ihmiset hymyilevät toisilleen kadulla. Silloin ilo ja hyvä mieli tarttuvat toinen toisilleen ja voi tuntea hetkellisen yhteenkuuluvuudentunteen jonkin tuikituntemattoman kanssa.

    9. Oletko koskaan reagoinut johonkin asiaan voimakkaasti ja harkitsemattomasti? Kerro mihin. Jos et ole, seuraavan kerran niin tapahtuessa, pysähdy miettimään miksi reagoit siten miten reagoit.
    Muistan kerran yläasteella lähteneeni luokasta pois itkien ja ovet paukkuen. Olin ahdistunut ja stressaantunut luokassa vallitsevasta huonosta hengestä ja toinen toistensa kiusaamisesta, piikittelystä yms. Siihen aikaan tunteet saattoivat kuohahtaa herkästi ja aivan odottamatta murrosiän takia.

    10. Oletko koskaan kokenut hämmentävää tunnereaktiota? Esimerkiksi suru-uutisen saadessasi olet alkanut nauramaan?
    Joskus kun olen kertonut surullista uutista, minua on saattanut alkaa hymyilyttää tai lähes naurattaa. Luulen, että se on ollut jonkinlainen suojareaktio suruntunnetta vastaan.

    11. Mistä suutut paljon ja miksi?
    En suutu kovin usein, mutta väsyneenä ja stressaantuneena ärsyynnyn herkemmin.

    12. Mitä pelkäät ja miksi?
    Pelkään ahtaita ja suljettuja paikkoja. Se sai alkunsa, kun olin seitsemänvuotiaana partioleirillä ja yön aikana käännyin makuupussissani väärinpäin (pää jalkopäähän). Heräsin yöllä siihen tunteeseen, että en saanut happea. Makuupussin vetoketju oli kiinni ja olin jumissa makuupussini sisällä. Minua alkoi ahdistaa ja aloin hätääntyä. Mielenkiintoista tässä on se, että minulle jäi ahtaanpaikan pelko, mutta makuupusseissa en pelkää nukkua.

    Senja-Riitta/Motivaatioryhmä

  2. Reflektointitehtävä oli loistava! Se herätti vireystasoni ja sai innostuksen tunteen heräämään. Kenties käytin siihen melkein liikaa aikaa, sillä minun pitäisi tehdä muitakin opiskeluun liittyviä hommia, mutta kaikkihan tämä on itseäni varten ja tämä ehkä auttoi minua pääsemään sopivaan pohdiskelevaan tilaan muita tehtäviä ajatellen. En tiedä miten paljon muita lukioita kiinnostaa minun vastaukseni, mutta voisin pistää niistä tänne, kun kerta kirjoitin ne ylös:

    2.
    Onnistuin innostumaan ja löytämään positiivisen asenteen sekä hyviä puolia kaikesta lannistumatta laisinkaan siitä, etteivät asiat ole ehkä menneet täysin suunnitellusti. Elämään hetkessä ja nauttimaan elämän pienistä iloista sekä nähdä muutokset mahdollisuuksina. Pyrin muutenkin positiiviseen elämänasenteeseen. Takapakkia, ahdistusta ja alakuloa on tullut, kun kaikki ei ole mennyt aivan kuten olin toivonut ja suunnitellut, mutta nautin elämästä ja yritän nähdä mahdollisuuksina yllättävätkin asiat.
    3.
    Olen oppinut organisoimaan aikani paremmin ja hyödyntämään itselleni ominaisia tapoja oppia. Viime kevään stressi ja täysi aikataulu pääsykokeineen. Nykyinen itsenäisempi ote kouluun.
    4.
    Sattuipa sopivasti edelliseen, vaikka en ollut edes lukenut tätä. Vahvat mielikuvat on mun juttu, joten piirtelen mielelläni muistiinpanojeni ohessa ja kirjoitan muistiinpanoihin asioita, jotka saa minut itse muistamaan opeteltavaa asiaa, kuten omia kokemuksia tai aiemmin opittuja asioita. Uudestaan ja uudestaan pänttääminen ei ole minun juttuni, mutta rakentavat pohtivat kirjoitelmat auttavat jäsentämään ajatuksia ja tässä suhteessa myös hyvät ajatuksia herättävät keskustelut.
    5.
    Vaikka olen sosiaalinen ja pidän muista ihmisistä ja keskustelemisesta, olen silti loppujenlopuksi aika itsekeskeinen. Otan helposti itselleni yksin paljon asioita kannettavaksi, mikä tuottaa stressiä. Pitäisi oppia paremmin opiskelemaan yhteisöllisesti, sillä se voi antaa paljon enemmän.
    6.
    Tahtoisin oppia luottamaan vaistoihini ja puhumaan asiantuntevan ja vakuuttavan kuuloisesti. Välillä tuntuu, että minulla on paljon fiksuja ajatuksia, jotka osaan muotoilla hyvin paperille, mutta avatessani suuni, en saa puoliakaan oikeasta asiasta sanottua, ja täytän keskustelun monilla täytesanoilla jaaritellen paljon epäolennaista… Lisäksi tahtoisin oppia fyysistä ilmaisua ja kehittyä näyttelijänä.
    7.
    Näen kasvatuksen hyvin tärkeänä osana ihmisen elämää. Lisäksi uskon siihen, että aina voimme kehittää itseämme jossakin asiassa. Minulla on paljon ideoita ja aatteita, jotka liittyvät koulutukseen ja kasvatukseen. Ihmisläheisyys on elämässäni hyvin keskeinen asia ja psykologia on esimerkiksi kiinnostanut lukiosta asti valtavasti. Tahdon saada enemmän tietoa ja oppia itse rakentamaan sekä käsittelemään uutta tietoa ihmisen toimintaan, kasvuun ja kehitykseen liittyen.
    8.
    Minut saa iloiseksi muut ihmiset. Etenkin minulle rakkaat ihmiset. Lapset saavat minut hyvin iloiseksi ja kaunis tuoksuva luonto sekä onnistumisen tunne. Myös etenkin teatteri-harrastus, musiikki, kirjoittaminen ja lukeminen saavat minut iloiseksi. Rauha ja leppoisat hetket, sekä kissat saavat minut myös iloiseksi.
    9.
    Kyllä olen. Useimmiten kyllä vain ollessani väsynyt tai päihtynyt. Parisuhdeasioissa saatan reagoida hyvinkin vahvoilla tunteilla, sillä olen kovin herkkä. Viimeisin mieleen tulevani tilanne oli kuitenkin Espanjassa ystävieni kanssa, erittäin väsyneenä, aloin mököttämään, itkemään ja kiukuttelemaan loukkaantuneena, sillä koin että ystäväni arvostelee toimintatapojani. Aihe kenties osui herkkään paikkaan, olin väsynyt ja ylireagoin. Asia puhuttiin läpi samana iltana. Yleensä kuitenkin mietin hetken, ennenkö sanon asioista ääneen, jotten reagoisi liian impulsiivisten tunteiden vallassa. Mikäli asiat jäävät mietityttämään minua, pyrin keskustelemaan niistä. Loukkaantuessani alan kyllä helposti itkemään, pystymättä pysäyttämään sitä, mutten esimerkiksi suutu kovinkaan usein.
    10.
    En muista kokeneeni… Kenties niitä kuitenkin on joskus ollut.
    11.
    Suutun, jos ihmiset halveksuvat tai sanovat pahasti minulle henkilökohtaisesti merkittävistä asioista, etenkin jos se on tilanteeseen nähden hyvin epäolennaista. Myös, jos minulle tärkeät henkilöt eivät osaa arvostaa minua ja kohtelevat epäkunnioittavasti. Useammin määrittelisin tunteeni kuitenkin loukkaantumiseksi kuin puhtaaksi suuttumukseksi.
    12.
    Pelkään jääväni yksin. Yksinäisyys on erittäin vallitseva tunne välillä tilanteissa, joissa en osaa sitä itsekään käsittää. Hirveintä olisi, että tuntisin itseni pitkäaikaisesti yksinäiseksi ja hylätyksi. Toinen asia, mitä tavallaan pelkään, on että tyydyn vahingossa jonkunlaiseen elämään, jota en halua, vain koska lakkaan uskomasta unelmiini enkä siksi enää yritä tavoitella niitä.

    Tästä postauksesta oli minulle hyvin paljon iloa, joten toivon vastauksistani olevan jotakin iloa tai inspiraatiota jollekulle. 🙂

  3. 1A. a. Kirjasto b. Muistipeli c. Pelleily d. Makea e. Inho f. Pelko
    1B. a. Joskus katsoin, mutta enää en.
    b. Paljon hyviä muistoja lapsuudesta
    c. En oikee ole niitä oikein koskaan ymmärtäny.
    d. Minä olen se, joka tässä istuu ja tuntee itsensä nälkäiseksi
    e. Äitille voisin illalla soittaa
    f. Näen silmissäni vain Suomen kartan ja maan rajat
    g. Ei niin viihtyisä pizzeeria

    2. Sain eilen kirjoitettua valmiiksi opintojen ensimmäisen kurssin tehtäväksi annetun luentopäiväkirjan. Koin onnistumeisen tunnetta siitä, että pystyin suoriutumaan tehtävästä ja voin olla tyytyväinen lopputulokseen. Luentopäiväkirjan kirjoittaminen tuntui miellekkäältä ja sain hyvin kirjoitettua erilaisia ajatuksia ja pohdintoja tuntien luennoista.

    Epäonnistumisen tunteen tunnistan eiliselstä päivästä. Tunsin epäonnistuneeni, kun päivä ei sujunut toivomallani ja suunnittelemallani tavalla. Liian suuret, omat odotukseni saivat pienet päivän vastoinkäymiset ja muutokset tuntumaan epäonnistumiselta. Vaikka ne eivät sitä loppujen lopuksi olleet.

    3. Kolmevuotias lapseni opetti minulle ruokalaulun, jonka oli päiväkodissa oppinut. Sitä ollaankin nyt tämän päivän aikana useaan otteeseen lauleskeltu ja hyräilty

    “Kattila ja vuoka, kohta tulee ruoka. Lusikkaan kun tartun, suureksi mä vartun. Leivän syön, maidon juon, ruokarauhan muille suon.”

    Taas tuli todettua, kuinka paljon me aikuiset voimmekaan lapsiltamme oppia, ihan joka päivä.

    4. Omassa opiskelutyylissäni korostuu itsenäinen työskentely ja opiskelu, sekä muistiinpanojen ja ajatuskarttojen kirjoittaminen.

    5. Luulen, että erilaisten harjoittelun, kokemusten, kokeilujen ja välillä myös epäonnistumisten kautta pystyn kehittämään ja parantamaan opiskelutyyliäni askel kerrallaan, kohti tehokkaampaa opiskelua. Varmasti tässä yliopisto opintojen aikana opin käyttämään uusia opiskelumenetelmiä ja tapoja, joita voin hyödyntää hyväkseni omassa oppimistyylissä.

    6. Haluaisin oppia soittamaan pianoa. Klassinen pianomusiikki on kaunista ja tunteikasta. Pianon soittoa kuuntelemalla tuntuu, kuin sen soitto ylettäisi koskettamaan sieluani. Olisi ihanaa, jos osaisi joskus vielä itsekkin soittaa.

    7. Minua kiinnostaa ihmisen kasvu, oppiminen ja kehitys, niin yksilön kuin yhteiskunnan ja kulttuurin näkökulmasta. Esimerkiksi miten meidän persoonallisuutemme ja identiteettimme kehittyy ja miten paljon ympäröivä yhteisömme siihen vaikuttaa. Kasvatustiede on kaikin puolin laaja-alainen ja monipuolinen ihmistieteiden ala, jolla on niin psykologinen kuin yhteiskunnallinen ulottuvuus.

    8. Kun lapsi herättää minut aamulla antamalla märän pusun poskelle, ennen herätyskellon soittoa. Ja kun keittiössä tuoksuu tuore kahvi tai onnistun kirjastosta löytämään itselleni mielenkiintoisen kirjan.

    9. Mieleeni tulee muutama sellainen tilanne, jolloin olen reagoinut tai meinannut reagoida liian voimakkaasti. Esimerkiksi kun lapsi ei ole suostunut illalla menemään millään nukkumaan. Silloin on joskus tullut vastaan tilanne, jolloin olen saattanut reagoida liian voimakkaasti.

    Olen nyt kuitenkin oppinut ymmärtämään sen, että oma reaktio kertoo aina meistä itsestämme. Tässä tapauksessa sen, että olen itse ollut pitkän päivän päätteeksi väsynyt ja siitä syystä reagoinut liian voimakkaasti. Sitä on hyvä välillä pysähtyä pohtia, miksi minä reagoin tai tunnen juuri tällä tavalla. Koska juuri omat tunteemme ja reaktiomme kertovat meistä itsestämme.

    10. Mieleeni ei näin äkkiseltään tule tilannetta, jossa olisin kokenut hämmentävää tunnereaktiota.

    11. Suuttuminen, se kuulostaa omiin korviini jotenkin niin voimakkaalta ja tunteikkaalta reaktiolta. Mieleeni tulee tilanne, kun itselleni läheinen ihminen on valehdellut. Silloin olen suuttunut ja kokenut itseni loukatuksi ja petetyksi. Mutta en tiedä, olenko silloinkaan kokenut niin suurta suuttumusta, vaan tunne on enemmänkin ollut surullinen ja pettynyt. Suuttuminen on ollut ehkä enemmän se ensimmäinen, ohimenevä tunnereaktio, joka muuttuu pettymykseksi ja suruksi.

    12. Vanhemmuus ja äitinä oleminen oleminen on iso osa elämääni ja omaa identiteettiä. Se on tärkein asia elämässäni ja siksi pelkään välillä, että epäonnistuisin äitinä, hyvänä kasvattajana olemisessa. Pelkon tunne johtuu luultavasti siitä, että asia on itselleni niin tärkeää, tunteikasta ja iso osa elämää.

    Kiitos tästä reflektointi harjoituksesta. Tein itse tämän kotona kaikessa rauhassa ajan kanssa ja suosittelen sitä myös muille! Oli todella mielenkiintoista ja avartavaa pysähtyä hetkeksi aikaa pohtia näitä kysymyksiä. Itsekkin opin ja ymmärsin taas jotain uutta omasta itsestäni! 🙂

  4. 1. A
    a) stress
    b) söt
    c)skrämmande
    d)gott
    e)otroligt äckligt
    f) vanlig hund

    2) Senaste saken jag inte har lyckats med var att sätta tidtabell på när jag borde göra vad. Har haft en otrolig stress under en vecka nu med att få allt gjort i tid och är inte riktigt ännu säker om det ens är möjligt.

    3)Har en introduktionskurs i pedagogik och läste igenom läroplanen för grundskolan i religion. Mycket intressanta punkter.

    4)Lyssna under föreläsningen, läsa igenom ämnet i kursboken samtidigt som jag skriver ner anteckningar.

    5) Skriva anteckningarna bättre, slarvar nämligen ofta.

    6) Att lära mig spela gitarr, älskar gitarrspel helt enkelt.

    7) Önskar att kunna arbeta med barn i framtiden.

    8) Mina vänner, familj och pojkvän.

    9)Har inte i alla fall ännu.

    10) Varje gång min pojkvän far tillbaka och studera till Åland är ja samtidigt glad, sorlig och otroligt pratsam.

    11) Av att man ljuger. På grund av att jag litar på alla och genom att ljuga bräster man detta förtroende som jag har för dem.

    12) Är rädd att något ska hända till mina närmaste.

    Mycket välgjord uppgift, trevligt att du orkade göra detta 🙂
    /Anna – Suomessa paperit ovat ihmistä tärkeämpiä

  5. 1A a) en tjock bok man måste plänttä igenom. urk! b) vill ha den hem. c) cirkus fåne. d)gott! e) iiik! gillar dem ej. f) en hund jag är ofta rädd för (tack vare filmer).

    1B. a) lågstadiet. b) legendarisk c) långsamma. d) Carolina. e) kris. f) tryggt. g) turkiet.

    2. Lyckades ordna en födelsedagsfest en vecka sedan!
    3. Att tänka kritiskt.
    4. Att lyssna på andras tankar och funderingar. Ger mig nya inblickar.
    5. Vara mera aktiv och gå in på djupet.
    6. Bättre förstå mitt barn för att vara en bättre mamma!
    7. Är intressant och vill lära mig om ämnet.
    8. Min flicka.
    9. Sällan.
    10. Jo, men inte ofta.
    11. Människor som elakt utnyttjar andra. Skall tänka nångång på nån annan än sig själv.
    12. Att misslyckas i livet. Vill nå mina mål!

    Lyckad uppgift! Fick mig att reflektera över nuet och det förflutna. Satt hjärnan igång. Bra frågor. Trevligt att du också skrev på svenska 🙂
    Carolina – Suomessa paperit ovat tärkeämpiä

  6. Vilken rolig idé med uppgiften och vad fint att du Sade orkade översätta uppgiften till svenska. Jag kan också finska, men mycket roligare och lättare är det ju att få svara på sitt modersmål, speciellt då man skall reflektera över känslor och reaktioner. Så tack för det!

    1A.a) koncentration b) fluffig c) skrämmande d) gott e) sommarstugan f) vakthund

    1B.a)har aldrig sett på det b) barndom c)komisk d)olika roller e)börjar närma sig f)vackert g)Rixi-baari

    2. Senast som jag lyckats på ett mera avgörnade sätt i mitt liv var väl då jag klarade inträdesproven och blev antagen till allmän och vuxen pedagogiken. Jag kommer inte på vad jag skulle ha misslyckats med på senaste tiden. Har lärt mig att vissa saker kan ta lång tid för mig att förstå eller lyckas med och att det bara gäller att ha tålamod med sig själv.

    3. Lär mig hela tiden massor med nytt på de kurser vi nu har på uni. Och samtidigt har jag lärt mig mycket om mig själv. Snart får jag väl lära mig något om att skriva blogg

    4. För mig fungerar det bra att skriva upp och att rita tankekartor. Om jag måste förklara vad jag läst eller lärt mig för någon annan, så brukar jag minnas det bättre.

    5. Nu tar det jätte mycket tid för mig att lära mig och komma ihåg, borde få en effektivare studiemetod, men vet inte riktigt hur en sådan då skulle se ut.

    6. Jag vill lära mig livet igenom och helst sådant som är relevant för mig och min omgivning. Jag vill lära mig förstå mina medmänniskor och samhället i allmänhet. Jag vill också lära mig utnyttja min kunskap.

    7. Jag är intresserad av människans lärande och utveckling och roll i samhället. Vill gärna jobba med något som känns meningfullt.

    8. Glada människor, mina barn, vackert väder, äventyr, små sköna stunder i vardagen

    9. Jag kan allmänt verka ganska lugn och tillbakadragen tror jag, men jag kan bli jätte arg om jag känner att jag eller någon annan blir orättvist behandlad. Ibland regerar jag kraftigt i sådana stunder, men inte alltid. Om jag färdigt är trött eller irriterad och sedan hamnar i en situation som gör mig arg, så kan jag tappa kontrollen och skälla ut någon.

    10. Tror jag som barn nån gång började skratta då min vän skadade sig, fast jag tyckte det var en skrämmande situation

    11. Småaktighet, fördomsfulla kommentarer som sårar

    12. Rädd för att förlora någon som är nära till mig och rädd att något skall hända mig så att jag inte finns här för mina barn

    -Jenny / suomessa paperit ovat ihmiset tärkeämpiä

    1. Nå just så, här skryter jag om att kunna finska och så skriver jag vårt gruppnamn fel. Alltså “suomessa paperit ovat ihmistä tärkeämpiä” skall det ju vara.
      -Jenny R.

  7. 1A.
    a. Skola
    b. Något gulligt och mjukt
    c. Cirkus
    d. Fazers blå
    e. Korsspindel
    f. Hundvalp

    1B.
    a. Hömppä, Ulla
    b. Skönheten och Odjuret
    c. Går sönder
    d. Jenny
    e. Mamma och Pappa, arbete
    f. Vårt land (nationalsång)
    g. Snägäri

    2. En väldigt viktig sak jag lyckats med var att jag kom in och studera Pedagogik på Helsingfors Universitet. Jag kommer inte direkt på något jag har misslyckats med på den senaste tiden.

    3. Senast idag lärde jag mig nytt på vår föreläsning om olika pedagogiska forskningsperspektiv.

    4. För mig passar både studerande individuellt och i grupp. Det viktigaste är att jag börjar i tid och att jag delar upp det som jag skall lära mig i små bitar.

    5. För tillfället är jag ganska nöjd med min studieteknik, men det skulle kunna vara bra i långa loppet att ha en studiecirkel.

    6. Jag skulle vilja börja läsa Spanska! Har alltid planerat att börja studera det, men det har aldrig blivit av.

    7. Först och främst upplever jag det genuint som ett intressant ämne. En annan stor orsak är att jag tror och hoppas att jag kommer via pedagogikutbildning få ett intressant och motiverande arbete. Med pedagogik som huvudämne kan jag också studera ämnen jag alltid varit intresserad av t.ex. socialpsykologi.

    8.
    -Att få studera och arbeta om/med sådant jag är intresserad av.
    -God psykisk/fysisk hälsa.
    -Goda vänner, god mat och gott vin!

    9. Ibland när jag kommer hem och är hungrig och trött 😀 Men i långa loppet händer det ganska sällan, är en ganska lugn person.

    10. Jo ibland börjar jag faktiskt och skratta fast det skulle vara t.ex. dåliga nyheter, då brukar jag kommentera att ”jag vet inte om man borde skratta eller gråta”.

    11. Egoism, trångsynthet/fördomar och ytlighet.

    12. Att man skulle förlora någon väldigt nära person. Jag är också rädd för höga höjder.

    Tack för en intressant, välgjord och tankeväckande uppgift! Det var också väldigt omtänksamt av dig att sätta svaren på både finska och svenska.

    -Jenny. B (Suomessa paperit ovat ihmisiä tärkeämpiä-gruppen)

  8. 1.A a) kauhistus b) söpö c) hauska ja vähän outo d) herkkua e) yök f) iso koira

    2.B a) draamaa b) Minni ja Mikki c) teinipojat 😀 d) väsynyt mutta nauravainen e) melko vanhat mummut ja papat f) lähikebabpaikan ällöttävä haju

    2. Kun ujo kummityttöni uskalsi rohkeammin olla kanssani. Tämä ei tavallaan ole onnistuminen mutta iloinen asia silti. Epäonnistuminen, hmm, leivoin keksejä joista ei tullut niin hyviä kuin olisin toivonut.

    3. Varmaankin luennolla uusia asioita.

    4. Opin kirjoittamalla ja havainnoillistamalla opittavaa asiaa itselleni. Kuvat helpottavat, sillä silloin näen ne konkreettisesti.

    5. Voisin kokeilla vielä erilaisia tyylejä oppia ja ehkä vain yksinkertaisesti keskittyä paremmin.

    6. Haluaisin oppia paremmin olemaan murehtimatta ja stressaamatta. Se kuormittaa hirveästi, kun stressaa turhista asioista.

    7. Minua kiinnostaa ihmiset ja heidän käyttäytyminen ja tietysti kasvatus ja sen vaikutus ihmisiin.

    8. Hyvä sää, poikaystävän hassut jutut, söpöt asiat kuten pikkusiskoni ja eläinpennut, urheilu, kaverit…

    9. Joskus olen alkanut itkemään, kun on ollut huono mieli, esimerkiksi julkisella paikalla. Kuitenkin silleen suht hiljaa, ettei muut huomaisi.

    10. En muistaakseni.

    11. Suutun helposti kiireessä/stressin alla, jos asiat ei mene niin kuin pitäisi. Silloin ärsyttää, kun on muutenkin kiire ja sitten vielä kaikki asiat levällään.

    12. Joskus pelkään läheisten menettämistä. En kuitenkaan aktiivisesti, sillä en halua miettiä inhottavia asioita.

    Mikaela Mäki – Hiljainen tieto

  9. Heii vitsi olipa hauska juttu! Pakko on toi tehdä, sairastelijalle mietiskeltävää! 🙂

    1.1.A Mikä tunne/ajatus herää mieleesi seuraavista sanoista:
    a) tenttikirja – tekstiuppoaminen
    b) karhunpentu – äidilliset vaistot herää
    c) klovni – kamala painajainen minkä näin pienenä, ja päälleliimatun onnellisuuden ahdistavuus
    d) suklaa – addiktio
    e) hämähäkki – matkustus
    f) doobermanni – etten tiedä tarpeeksi koirarotuja…

    1.B Vastaa nopeasti ja sen pidempää miettimättä, mitä sanat tuovat mieleesi paria sanaa käyttäen:
    a) salatut elämät – vaihda heti kanavaa
    c) mopoauto – teini-iän brassailu
    d) minä – ikuinen mysteeri
    e) keski-ikä – se piste kun ymmärtää että on elänyt elämänsä puolenvälin yli
    f) Suomi – koti
    g) kebab – turkki

    2. Mikä oli viimeisin onnistumisesi/epäonnistumisesi? Kerro syy onnistumiselle/epäonnistumiselle.
    Sairastuin automatkalla, koska en laittanut kaulahuivia. Tiesin että sairastun jos tuuletus puhaltaa suoraan naamaan, mutten siltikään laittanut, koska ajattelin ettei se niin helposti tule. Tulipas.

    3. Mitä olet viimeksi oppinut?
    Mistä tulee Pii-laakson nimitys.

    4. Mikä on hyvä opiskelutyyli sinulle ja miksi?
    Kuunteleminen ja tekeminen. Jos esimerkiksi piirrän samalla kun kuuntelen, keskityn paremmin siihen mitä puhutaan. Ongelma tässä on se että jos luen, ja joku puhuu, keskityn vain siihen mitä puhutaan. Myös se jos teen jotakin luovaa siitä mitä olen oppinut, opin muistamaan asian pitkäkestoisemmin, kun jos vain esim. luen sen päivän lehdestä.

    5. Miten voisit parantaa opiskelutyyliäsi?
    Olemalla aktiivisempi esimerkiksi opiskeluryhmien perustamisessa, niitä tarvitsen oppiakseni paremmin.

    6. Minkä taidon/asian haluaisit oppia elämäsi aikana ja miksi?
    Pari akrobatia temppua, oppia espanjan, kiinan, venäjän ja latinaa ja arabiaa, lista voisi jatkua loputtomiin. Akrobatiatemput on vaan todistaakseni itselleni että niitä voi tehdä ja oppia 🙂 kielet siksi että koen että mitä enemmän osaa ja ymmärtää kieliä, sitä helpompaa on ymmärtää esimerkiksi kielimuuritilanteita, joita tulee jopa vain suomenkielisten välillä. (ja kielen kautta ymmärtää eri tavalla myös erilaisia kulttuureja)

    7. Miksi luet kasvatustieteitä?
    Pidän kasvatusta tärkeänä ja mielenkiintoisena ilmiönä. Kasvatuksen kautta voi vaikuttaa moneen ympäröivään asiaan ja ongelmaan, joka kiehtoo myös.

    8. Mikä saa sinut iloiseksi?
    Erilaiset projektit. Se että saa suunnitella jotakin ja nähdä mitä se saa aikaan.

    9. Oletko koskaan reagoinut johonkin asiaan voimakkaasti ja harkitsemattomasti? Kerro mihin. Jos et ole, seuraavan kerran niin tapahtuessa, pysähdy miettimään miksi reagoit siten miten reagoit.
    Ei tule mitään erityistä mieleen, vain joitakin tilanteita, joissa joku on sanonut jotain kärkkäästi, joka on herättänyt minussa asiaa puolustavan tunnereaktion, jos olen ottanut asian liian lähelle sydäntä.

    10. Oletko koskaan kokenut hämmentävää tunnereaktiota? Esimerkiksi suru-uutisen saadessasi olet alkanut nauramaan?
    Usein. Reagoin shokkiin nauramalla.

    11. Mistä suutut paljon ja miksi?
    Pitää pitkään ärsyttää jotta suuttuisin. Matkoilla kokemukset, joissa minua ei ole autettu tai kuunneltu, ennen kun viereeni on tullut mies selittämään asiaa. Miksi? On turhauttavaa ajatella että jossakin on niin epätasa-arvoista edelleen jne. jne. jne.
    Syvin syy kuitenkin miksi se herättää niin suuren tunnereaktion on se, että turhauttaa ettei kukaan kuuntele ja tuntee itsensä pieneksi ja riippuvaiseksi muista.

    12. Mitä pelkäät ja miksi?
    Etten voi saada lapsia. Se on minulle tärkeää, että pystyn muodostamaan perheen, ja että saan kokea sen miltä se tuntuu kun joku toinen ihminen elää oman kehon sisällä.

    -Pinja /Suomessa paperit ovat ihmisiä tärkeämpiä

  10. Pakko vielä sanoa kun Tiina otit uudet oppimistavat esille!! Voi apua kun tälle kaavoihin kangistuneelle oppijalle kerrottiin että pitää johonkin ihme blogiin kirjoitella ja ties mitä ihmeellisiä vekotuksia oli ympärillä koko ajan jotka vei keskittymisen koko ajan muualle.
    Lähtökohtasestihan aina ideoin ja mietin sitä että miten voisi muuttaa luokkahuoneita mielenkiintoisemmiksi ja oppimista kehittää monipuolisemmaksi ja nykyaikaisemmaksi. Mutta auta armias jos minut itseni laitetaan siihen tilanteeseen, että minun pitäisi itse tehdä muuta kun kuunnella ja kirjoittaa muistiinpanoja.
    Tässä sitten sitä reflektointia, mistä Sade ihanasti kirjoitti. Olin yllättynyt siitä miten reagoin siihen että pitää tehdä jotakin muuta. Stressiähän syntyi, kun ei ollut sitä samaa vanhaa kaavaa ja pitää keksiä miten omat oppimistyylit sitten tähän tapaan saadaan sovellettua.
    Olen itseasiassa ennen kritisoinut kasvatustieteilijöitä siitä että he suunnittelevat sitä, miten toiset oppisivat paremmin, itse välttämättä koskaan luokkaa opettaneena. Sitten Yrjö Engeström sanoi Johdatus kasvatustieteisiin luennolla mielenkiintoisen kommentin, joka tuki kritisointiani: “Neljä tuntiako tämä luento kestää, sehän on liikaa!” ja myöhemmin pilaillen tai ei: “olen varmaan itse ollut mukana tätäkin kehittämässä”.
    Nyt kuitenkin jouduin itse omaan kuoppaani! Aina haaveilin ja suunnittelin luokkahuoneita ja uusia mielenkiintoisia tapoja, ja siinä kun olin, itse siinä tilanteessa ettei kaikki mennyt perinteiseen malliin, minä stressaannuin ja ärsyynnyin. “Miksei voida tehdä ihan normaalisti” ajattelin.
    Sitten ymmärsin oman uudelle avoimmuuden rajat. Jos minulla on jonkinlainen ennakoiva ajatus siitä miten joku asia tulee toimimaan tai menemään, olen avoin uudelle. Mutta jos minulle laitetaan eteeni jotakin uutta ja ilmoitetaan miten tulen toimimaan enkä tiedä asiasta mitään, eikä minulla ole ennakkoajatuksia siitä miten se toimisi, stressaannun enkä osaa ajatella mitään koko asiasta.
    Joten tämä tiedostaen, korjaan oman ryhtini ja pääsin kun pääsin mukaan vähän tähän blogimaailmaankin ja avoimen uteliaasti menen kohti tulevaa, alkushokki on ohi.
    Olenko ainoa, vai onko joku muukin kokenut tälläsiä tunteita?

    1. oho piti mennä kurssiodotusten alle mutta tänne nyt sitten meni haha : )
      -Pinja

      1. Tää sopii just hyvin tän keskustelun alle, koska teet todellista itsereflektointia tässä kirjotuksessa! Yrjöä lainaten oot tainnu löytää itsestäsi toimijuutta, peräti uudelleen konfigurointia? ; ) vai sittenkin poikittaista omaksumista… Joka tapauksessa hyvältä vaikuttaa!

        1. Hahhah, ehkä löydän vielä tavan jolla voin uudelleen konfiguroida ajatukseni, sitä tässä yritetään ainakin 😉

    2. Et ole yksin ajatustesi kanssa! Sama fiilis tuli minullekin. Taidan myös olla kaavoihin kangistunut, sillä tämän kurssin uudenlaiset opetusmenetelmät tuntuivat vierailta. Aloin stressaamaan heti – suotta. Tämä blogimaailmahan on mielenkiintoinen…

      Peppiina/Teknologia kouluissa

  11. Mahtava reflektointitehtävä! Juuri sopiva kevennys työntäyteiseen tiistai-iltaan! Ennen reflektointia kuitenkin vastauksena Pinjan edelliseen kommenttiin… Itselleni tuli samankaltaisia tuntemuksia kuullessani kurssiin liittyvistä, minulle täysin uusista käytännöistä, kuten juurikin tämä blogi, tutkijatentti etc. Aluksi stressasi ja vähän ärsyttikin se, että tutkivan työtavan oppimisen lisäksi joudun opettelemaan aivan uusia keinoja ja välineitä.. Nyt kun kurssi on lähtenyt käyntiin, olen koittanut suhtautua avoimin mielin uusiin menetelmiin. Luotan siihen, että uudet tavat ja oppimismenetelmät tuottavat aina uusia näkökulmia ja uudenlaista oppimista. Toistaiseksi en osaa ottaa kantaa ovatko nämä uudet tavat itselleni sopivia, vai eivät… se jää nähtäväksi : )

    ja nyt reflektoimaan!

    1.A Mikä tunne/ajatus herää mieleesi seuraavista sanoista:

    a) tenttikirja – ahdistus
    b) karhunpentu – hellyys
    c) klovni – suspicious
    d) suklaa – mässäily
    e) hämähäkki – paniikki
    f) doobermanni? – hali!

    2. Mikä oli viimeisin onnistumisesi?
    Uuden reseptin kokeileminen! Ruuanlaittajana olen aika tylsä, aina tulee laitettua samoja ruokia. Välillä innostun kokeilemaan jotain uutta vaihtelevalla menestyksellä. Tällä kertaa seurasin reseptiä raadollisesti ja maistuvat pöperöt tuli!

    3. Mitä olet viimeksi oppinut?
    Tänään luennolla opin valtavasti uutta tutkimuksen tekemiseen liittyen. Muun muassa monia uusia käsitteitä.

    4. Mikä on hyvä opiskelutyyli sinulle ja miksi?
    Minulle sopii suhteellisen rento opiskelutyyli, omaan tahtiin eteneminen… Olen helposti stressaantuva persoona, joten lukusuunnitelmat ym eivät ole koskaan aiheittaneet muuta kuin haittaa.

    5. Miten voisit parantaa opiskelutyyliäsi?
    Välillä menee ehkä liiankin rennoksi, pieni kovistelu olis silloin tällöin paikallaan.

    6. Minkä taidon/asian haluaisit oppia elämäsi aikana ja miksi?
    Ylipäänsä haluaisin osata paljon kieliä! Olen aina pitänyt kielten opiskelusta ja kielistä on elämässä aina hyötyä… Koskaan ei tiedä kenet tulee tapaamaan ja mitä kieltä voisi tarvita.

    7. Miksi luet kasvatustieteitä?
    Minua kiinnostavat kaikki oppimiseen,opetukseen, kasvuun ja kehitykseen liittyvät kysymyset, ja kasvatustiede pyrkii tutkimaan niitä mahdollisimman monista eri näkökulmista.

    8. Mikä saa sinut iloiseksi?
    Pienet arkiset asiat ja hyväntahdon eleet, kuten kaverin tarjoama kahvi tai ystävällinen palvelu R-kioskilla. Ja koiranpennut.

    9. Oletko koskaan reagoinut johonkin asiaan voimakkaasti ja harkitsemattomasti?
    Ensimmäisenä tulee mieleen itkukohtaukset luontodokumentteja katsoessa. Ymmärrän kyllä, että kaikki on osa elämän kiertokulkua, mutta on se silti julmaa, kun lauman heikoin tulee syödyksi.

    10. Oletko koskaan kokenut hämmentävää tunnereaktiota? Esimerkiksi suru-uutisen saadessasi olet alkanut nauramaan?
    Nyt ei tule mieleen mitään vastaavaa tilannetta…

    11. Mistä suutut paljon ja miksi?
    Harvoin tulee suututtua kovasti. Lähinnä suutun välillä itselleni, esimerkiksi omalle saamattomuudelle tms.

    12. Mitä pelkäät ja miksi?
    Pelkään korkeita paikkoja aika itsestäänselvistä syistä; sieltä voi tippua!

    Julia/ Tämäkö koulutuksellista tasa-arvoa?

  12. Pinja en usko että oot ainoo noiden fiilisten kanssa! Mutta toisaalta se on ihan luonnollista, koska ihminen joutuu aina jonkin asteiseen “shokkiin” kun totuttuja tapoja ja kaavoja muutetaan. Mielestäni Anthony Robbins on sanonut aika osuvasti puhuessaan tutun&turvallisen ja uuden&tuntemattoman ristiriidasta:

    “Pidätkö yllätyksistä?” “Tottakai” “Hevonpuppua! Pidät niistä yllätyksistä joita olet itse toivonut. Niitä joita et itse valinnut, kutsut ongelmiksi!”

    Tää kuvaa mun mielestä sitä, kuinka vaikeeta meidän on astua ulos mukavuusalueelta ja olla rehellisesti avoimia uusille asioille ja ottaa ne vastaan objektiivisesti ja sellasina kun ne on. Ja jollain tapaa ymmärrän ehkä tän viikon teemankin eli “primitiiviset tunnereaktiot ovat kriittisen reflektion siemeniä” tätä kautta. Ensin, kun joku ei mee totuttuun tapaan, reagoit niin, että “apua, en osaa, AHDISTAA, AHDISTAA, AHDISTAA!!!”. Et tunne mitään muuta kun suunnatonta ahdistusta. Sen jälkeen kumminkin alat pohtia, että onko oikeesti mitään syytä ahdistua uusista toimintatavoista (alat siis kriittisesti pohtimaan omaa toimintaasi/reaktioitasi). Nehän on vaan ERILAISIA kuin vanhat toimintatavat ja niiden käyttö vaatii opettelua, mutta onhan ne vanhatkin tavat täytynyt opetella. Ja yleensähän uusilla toimintavoilla on joku syy: niiden on tarkotus olla jollain tapaa edellisiä parempia. Tavallaan nousee sinne norsunluutorniin sen “tunteen yli” ja tarkastelee sitä asiaa asiana eikä sen oman tunteensa ja omien lasiensa kautta.

    Esimerkiksi tän kurssin ekalla kerralla ahdistuin itekin aluksi, kun aattelin, että voi ei kaiken maailman leluja ja blogeja ja vielä joku tutkijatenttikin. Sisällä mun pieni suorittaja-hikke huusi, että “eiiiiiiii haluun takasin tenttikirjat, joita voin päntätä yksin kammiossa kannesta kanteen ja vetästä sitten femman tentistä ja kun paperi on valvojalla niin huokasta ja unohtaa kaiken”. Mutta sitten mietin ja tajusin, että täähän on ihan mahtavaa kun saa jakaa ajatuksiaan ja todella kehittää ajatteluaan ja kyseenalaistaa uskomuksiaan. Tää on nimenomaan sitä toiminnallista ja käytännön elämässä oppimista, että ei vaan päntätä jotain isoja tenttipaketteja ja opetella kirjasta sitä, miten tehdään tutkimusta, vaan että oikeesti päästään keskustelemaan näistä asioista ja tekemään asioita KÄYTÄNNÖSSÄ ja saadaan tuoda mukaan myös oma panos.
     

  13. Ja pakko tehdä vielä tää reflektointitehtävä, vaikutti niin kivalta kun luin muiden vastauksia:D

    1.A Mikä tunne/ajatus herää mieleesi seuraavista sanoista:

    a) tenttikirja – paksu
    b) karhunpentu – pörröinen
    c) klovni – ivallinen nauru
    d) suklaa – tekis mieli
    e) hämähäkki – anna mä tapan sen
    f) doobermanni? – kuola

    2. Mikä oli viimeisin onnistumisesi?
    Tein tänään hyvän jalkahoidon eli tein yhden yksinäisen mummelin iloiseksi. Mummeli tokasi vaan, että “nyt keveni jalat ja mieli”.

    3. Mitä olet viimeksi oppinut?
    Olin eilen yhdellä hyvinvointiluennolla ja opin siellä paljon terveyteen liittyvää, mutta parhaiten mieleeni jäi ajatus siitä, että aina kun tavoittelen jotakin asiaa/titteliä/what ever en tavoittele itse asiaa, vaan tunnetta jonka uskon tavoitteeni saavuttamisen minulle tuovan.

    4. Mikä on hyvä opiskelutyyli sinulle ja miksi?
    Opin parhaiten kun kirjoitan, sillä kirjoittamalla saan parhaiten asiat jäsenneltyä päässäni. Monesti saatan kirjoittaa vaikka sanomalehden kulmaan muistettavia asioista, jonka jälkeen muistan ne vaikken enää vilkaisekaan lehteä. Opin myös tekemällä asioista jollain tavalla omakohtaisia tai viemällä niitä käytäntöön.

    5. Miten voisit parantaa opiskelutyyliäsi?
    Olemalla vähän nopeampi ja fokusoituneempi. Välillä ei tarvita kuin artikkelin ensimmäinen lause ja meitsi googlaa tunnin.

    6. Minkä taidon/asian haluaisit oppia elämäsi aikana ja miksi?
    Rauhallisuuden, koska teen asioita välillä vähän liiankin juosten kusten.

    7. Miksi luet kasvatustieteitä?
    Ajattelin muuttaa maailman. Tai ainakin yhteiskunnan. Tai koululaitoksen.

    8. Mikä saa sinut iloiseksi?
    Huumori

    9. Oletko koskaan reagoinut johonkin asiaan voimakkaasti ja harkitsemattomasti?
    Joo, tätä tapahtuu etenkin aamusin

    10. Oletko koskaan kokenut hämmentävää tunnereaktiota? Esimerkiksi suru-uutisen saadessasi olet alkanut nauramaan?
    Näitä on varmaan aika useita, mutta muistan kun olin kuudennella luokalla liikka-tunnilla ja meillä oli telinevoimistelua. Meidän liikkamaikkana oli semmonen about kuuskybänen täti ja se näytti jotain temppua puomeilla ja sit se vaan tipahti lattialle ja pää kolahti lattiaan. Se oli niin koomisen näköstä, etten voinut olla nauramatta, vaikka tiesin että nyt on tosi kyseessä. Kyllähän siitä sairaalareissu tuli, mutta loppujen lopuks loppu hyvin kaikki hyvin.

    11. Mistä suutut paljon ja miksi?
    Epätasa-arvosta ja kiusaamisesta ja minä-minä-minä-asenteesta

    12. Mitä pelkäät ja miksi?
    Pelkään jollain tapaa antaa vain asioiden olla

  14. Ensinnäkin hauska reflektointitehtävä! 🙂 Tuli aluksi vähän höpsö olo sitä tehdessä, mutta se kummasti auttoi jäsentämään asioita omassa päässäni.

    Kirjoitit lopussa, ettet aina osaa laittaa sanoiksi kaikkia hienoja ajatuksiasi. Tähän ongelmaan varmaan itse kukin törmää aika ajoin. Ja juuri puhuimme oman ryhmämme kanssa tänään siitä miten erilaisia ihmiset ovat tässä aiheessa. Toiset osaavat kuvata vaivattomasti sitä miten ajattelevat tietyt asiat, toiset taas osaavat kirjoittaa ajatuksensa ja osa piirtää tai soittaa ajatuksiaan.
    Miten eri lailla ihmiset ilmaisevat itseään ja miten harmillisen yksipuolisesti yhteiskunta arvottaa ilmaisukykyjä. Toisinaan tulee sellainen olo, että jos olen hiljaa, niin se on yhtäkuin etten ajattele.
    Itse törmään hyvin usein siihen, etten kykene muuttamaan (omasta mielestäni :D) maailmaa mullistavia ajatuksiani rationaalisiksi tai “myyviksi” lauseiksi, joten ne herkästi jäävät kertomatta. Tästä syystä olin hyvinkin innoissani tämän kurssin erilaisista oppimismahdollisuuksista ja opetustavoista! Miten hienoa, päästään jokainen kirjoittamaan blogia ja saadaan vielä mahdollisesti vastauksia omiin kirjoituksiin 😀 Voisihan jostakin aiheesta vaikka tehdä piirustuksenkin ja laittaa sitten kuva tänne muiden ihmeteltäväksi.

  15. 1.A
    a) tenttikirja – lukion oppikirjaa paksumpi
    b) karhunpentu – suloinen ja pörröinen nallekarhu
    c) klovni – värikäs pelle
    d) suklaa – hemmoitteleva herkku
    e) hämähäkki – hyi nyt tuli kylmät väreet, seuraava sana kiitos
    f) doobermanni – kuulostaa hassulta
    1.B
    a) salatut elämät – tylsyyden huippu
    b) Disney – huoleton lapsuus
    c) mopoauto – vaarallinen kapistus
    d) minä – ylioppinut yliopistossa
    e) keski-ikä – nuoruus ohi
    f) Suomi – sininen ja valkoinen
    g) kebab – rasvaista ja ällöttävää
    2. Koin onnistumisen tunteen, kun kävin juoksulenkillä. Luentoläksyjen ja flunssan takia urheilu oli jäänyt sivummalle, joten pitkästä aikaa oli ihanaa tehdä onnistunut lenkki. Juoksin tutun lenkin suunnilleen samassa ajassa kuin ennenkin, joten onnistumisen fiilis oli mahtava, kun tajusin, ettei kuntoni ollut rapistunut…
    3. Olen oppinut luennoilla todella paljon mielenkiintoisia asioita.
    4. Olen visuaalinen oppija, joten opin parhaiten tekemällä värikkäitä muistiinpanoja ja miellekarttoja. Lähestymistapani on siis syväsuuntautunut, sillä työstän uusia asioita mielessäni ennen kuin kirjoitan ne paperille. Miellekartoista ja muistiinpanoista tulee näin omannäköisiä ja ne jäävät siis hyvin mieleen. Toisaalta käytän myös pintasuuntautunutta lähestymistapaa, kun alleviivaan värikkäillä tusseilla tärkeimpiä asioita ja käsitteitä oppikirjasta, samalla yrittäen muistaa ne ulkoa. Tämä tapa on osoittautunut omalla kohdallani erittäin tehokkaaksi, kun ei ole ollut paljon aikaa käytettävissä.
    5. Voisin oppia tehokkaammin käyttämään sekä syvä- että pintasuuntautunutta lähestymistapaa. Miellekarttani saisivat rönsytä enemmän, jotta muistaisin myös yksityiskohtia. Samalla minun pitäisi keksiä joku muu tapa oppia asioita ulkoa kuin alleviivaaminen, sillä lainattuja kirjoja ei saa alleviivailla toisin kuin lukion oppikirjoja…
    6. Haluaisin oppia stressaamaan vähemmän ja olemaan rennompi. Olen ollut aina koulussa turhan pikkutarkka, mikä on vienyt aikaa. Haluaisin oppia ottamaan täällä yliopistossa rennommin niin, ettei jokaiseen itsenäiseen tehtävään menisi liikaa aikaa. Tämä reflektointitehtäväkin on vienyt tähän mennessä jonkin verran aikaa, hups…
    7. Kasvatustiede on laaja-alainen ja kiinnostava ala, joka yhdistelee minua kiinnostavia lukion oppiaineita kuten psykologia. Haluaisin päästä vaikuttamaan kasvatukseen liittyviin asioihin, sillä minulla on paljon mielipiteitä liittyen ajankohtaisiin kysymyksiin. Kasvatustieteiden ihmisläheisyys on itselleni tärkeää, sillä haluan päästä tulevaisuudessa tekemisiin erilaisten ihmisten kanssa.
    8. Minut saa iloiseksi joka päivä pieniltäkin tuntuvat asiat. Esimerkiksi se, että herään auringonpaisteeseen tai että poikaystävä kutittaa minua, saa minut todella iloiseksi. Yksikin hymy riittää pelastamaan koko päivän.
    9. Murrosikäisenä reagoin liian voimakkaasti esimerkiksi koripallomatsissa häviämiseen. Pelasin tuolloin tosissani koripalloa, joten itku oli herkässä tiukan häviön jälkeen. Menestyminen oli tärkeää ja huonosti mennyt matsi tuntui melkein maailmanlopulta. Nykyään en muista reagoineeni mihinkään asiaan ainakaan kauhean voimakkaasti.
    10. Olen nauranut yhden kerran kertoessani surullista uutista. Olin ihan järkyttynyt reaktiostani, sillä yleensä hallitsen tunteeni hyvin. Ehkä tämä oli vain jonkinlainen suojareaktio.
    11. Kiusaaminen suututtaa minua. Kun kuulen esimerkiksi pikkusiskoltani hänen luokkalaisestaan, jota kiusataan pupun hampaiden takia, tunteeni kuohahtavat. Kiusaaminen on ehkä maailman turhin asia, joka vain aiheuttaa usein molemmille osapuolille pahaa mieltä.
    12. Pelkään kuollakseni ampiaisia. Minua ei ole koskaan pistänyt ampiainen, joten kuvittelen pistosta johtuvan kivun olevan jotain ihan sietämätöntä. Olen kuullut ’’kauhutarinoita’’ mummiltani, jonka jalka on ampiaisen pistosta turvonnut kaksinkertaiseksi – tosin hän onkin vaarallisen allerginen ampiaisille. Jo pelkkä ampiaisen surinan kuuleminen tai näkeminen viiden metrin päässä saa sydämeni hakkaamaan epänormaalin nopeasti.

    Kiitos Sade tästä reflektointitehtävästä! Tehtävän tekeminen rentoutti yllättävästi, suosittelen siis lämpimästi muitakin tekemään tämän! 🙂

  16. Helt otroligt trevligt att du orkade översätta till svenska, känns konstigt att svara på svenska på alla finska inlägg. 🙂 Och väldigt bra övning! Mina svar:

    1A.
    a) Tentbok – Stress! Varifrån oc h när skall jag få tag på den då?
    b) Björnunge – Mamma-björn finns säkert nära
    c)Clown – Cirkus
    d) Choklad – Nam 😀
    e) Spindlar – Helt söta, skulle gärna få äta upp lite mer flugor hemma hos oss…
    f) Doberman – Bra med duktiga ägare, kan gå påtok…

    1B
    a) Salatut elämät – meh
    b) Disney – söta figurer
    c)mopobil – störande trafikstoppare
    d)jag – ingen aning
    e)medelålder – 40-åring
    f)Finland – skog, sjöar
    g)kebab – snabbmat

    2. När har du senast lyckats/olyckats?
    Idag, lyckades väldigt bra med hästen, och misslyckades med att koncentrera mig på vissa skoluppgifter…

    3. Vad har du senast lärt dig?
    Att det inte är en bra idé att sätta mat i ugnen och glömma bort det… (Visserligen visste jag ju nog om det, men är tydligen alltid bra att blir påmind om vissa saker..)

    4. Vad är en bra inlärnings metod för dig och varför?
    Få göra saker själv. Visst kan jag läsa om något och komma ihåg det passligt till ett prov, men sedan glömmer jag bort det om ett par månader…

    5. Hur skulle du kunna förbättra dina inlärningsmetoder?
    Bra fråga. Öva kanske? Testa mer olika sätt att lära sig.

    6. Vilken kunskap vill du lära dig under dit liv och varför?
    Jag skulle vilja lära mig isländska (såhär det första som kom i hand efter att ha gjort isländska-läxor…). Eftersom jag tycker om Island, och antagligen kommer att fara fler gånger dit.

    7. Varför läser du pedagogik?
    Eftersom jag gärna vill bli lärare/barnträdgårdslärare/förskolelärare/sånt och jag inte tänkte på att ta mig till någon mer specifierad utbildning. (smart…)

    8. Vad gör dig glad?
    Hästarna och sambon 🙂 (oftast i alla fall…)

    9. Har du någon gång reagerat kraftigt och utan omtanke på någonting? Nästa gång som du gör det, stanna och fundera varför du reagerat som du reagerade.
    Ibland, oftast när jag är trött och har huvudvärk. Som tur händer det inte så ofta.

    10. Har du erfarenhet av förvirrande känslereaktioner. Till exempel, du får dåliga nyheter men du börjar skratta.
    Inte vad jag kommer på?

    11. Vad gör dig arg och varför?
    Oj. Egentligen blir jag sällan riktigt arg, men har nog en hel del saker som jag verkligen inte tycker om. Det mesta är väl allt det vanliga: rasism, inskränkta människor, mobbning etc.etc.

    12. Vad är du rädd för och varför?
    För att det skulle hända något åt någon som står mig nära, för att jag tycker om dem. (Och så har jag lindrig klaustrofobi, ingen aning om varför.)

    Tack igen en gång 🙂

    Alexandra/Suomessa paperit ovat ihmistä tärkeämpiä

  17. 1.A Mikä tunne/ajatus herää mieleesi seuraavista sanoista:

    a) tenttikirja
    täytyy aloittaa ajoissa!
    b) karhunpentu
    karhunpoika sairastaa- lastenlaulu tuli jostain syystä mieleen
    c) klovni
    kauhuelokuvat
    d) suklaa
    nam makeaa!
    e) hämähäkki
    araknofobia
    f) doobermanni?
    uljas koirarotu

    1.B Vastaa nopeasti ja sen pidempää miettimättä, mitä sanat tuovat mieleesi paria sanaa käyttäen:

    a) salatut elämät
    Seppo
    b) Disney
    Ariel
    c) mopoauto
    teinit
    d) minä
    yliopisto-opiskelija!
    e) keski-ikä
    kriisi
    f) Suomi
    sininen
    g) kebab
    rasvainen

    2. Mikä oli viimeisin onnistumisesi/epäonnistumisesi? Kerro syy onnistumiselle/epäonnistumiselle.
    Viimeisin onnistumiseni kun sain hetki sitten tehtyä kaikki rästissä olevat kouluhommat valmiiksi! Syy: sain vihdoinkin (viime tipassa) itseäni niskasta kiinni ja ah miten hyvältä nyt tuntuukaan.

    3. Mitä olet viimeksi oppinut?
    Eri mitta-asteikkoja ja tilastollisia käsitteitä

    4. Mikä on hyvä opiskelutyyli sinulle ja miksi?
    Muistiinpanojen teko ja värikoodaaminen. Kirjoittaessani paperille asiat jäävät parhaiten mieleeni siksi, että teen itse jotain. Värit auttavat hahmottamaan kokonaisuuksia.

    5. Miten voisit parantaa opiskelutyyliäsi?
    Aikatauluttamalla paremmin, ettei viimeiset päivät ennen palautusta olisi niin työntäyteisiä.

    6. Minkä taidon/asian haluaisit oppia elämäsi aikana ja miksi?
    Puhua asioista suoraan ja heti kun ongelmia ilmenee.

    7. Miksi luet kasvatustieteitä?
    Ala on ihmisläheinen, todella mielenkiintoinen ja työllistyminen monipuolista

    8. Mikä saa sinut iloiseksi?
    Ystävät, poikaystävä, oma koti, aurinko, hyvä ruoka, siisteys

    9. Oletko koskaan reagoinut johonkin asiaan voimakkaasti ja harkitsemattomasti?
    Varmasti olen, mutta nyt en keksi

    10. Oletko koskaan kokenut hämmentävää tunnereaktiota? Esimerkiksi suru-uutisen saadessasi olet alkanut nauramaan?
    Olen. Se johtuu shokista! Primitiivisistä tunteista. 😀

    11. Mistä suutut paljon ja miksi?
    Siitä, jos läheisiäni kohdellaan epäreilusti. Siksi, koska välitän heistä.

    12. Mitä pelkäät ja miksi?
    Vaikea kysymys. Syvää merta, koska ei tiedä mitä pohjalla on.

  18. Lukiessani muiden vastauksia tuli itsellenikin monia asioita, joita en tullut vastatessa ajatelleeksi. Esim. kieliä tahtoisin oppia. Minulla on aivan surkea kielipää ja olen ehkä liiankin jämähtänyt siihen asenteeseen, etten opi kieliä helposti… Siitä pitäisi päästä yli!

    On myöskin ihana huomata, miten erilaisia me kaikki olemme, erilaisine tavoitteine, pelkoine ja odotuksineen. Ihmisyys ja elämä on niin kiehtovaa! (siksi kai sitä sitten täällä ollaan, jotta sitä oppisi ymmärtämään lisää :P)

    1. 1.A Mikä tunne/ajatus herää mieleesi seuraavista sanoista:

      a) tenttikirja
      – villasukat, sohva, himmeä lukuvalo ja suupieliä repivät hakotukset 🙂

      b) karhunpentu
      – Karhuveljeni koda, Disney

      c) klovni
      – sirkus, pelottavaa

      d) suklaa
      – himo

      e) hämähäkki
      – mökki ja metsä

      f) doobermanni
      – koirarotu ja kouluttamisen tärkeys, omistajan vastuu

      1.B Vastaa nopeasti ja sen pidempää miettimättä, mitä sanat tuovat mieleesi paria sanaa käyttäen:

      a) salatut elämät
      -höpönlöpöä

      b) Disney
      – lapsuus

      c) mopoauto
      – liikenneturvariski

      d) minä
      – Tuuli, elämä, rakkaus

      e) keski-ikä
      – työ, perhe, koti

      f) Suomi
      – maa, kieli, koti

      g) kebab
      – Saksa, kana, döner

      2. Mikä oli viimeisin onnistumisesi/epäonnistumisesi? Kerro syy onnistumiselle/epäonnistumiselle.
      -Korkeakouluharjoittelupaikan löytäminen on viimeisin suuri onnistumiseni. Pääsin itselleni parhaaseen kuvittelemaani paikkaan täysin uskalluksen ja aloitteellisuuden ansiosta.

      3. Mitä olet viimeksi oppinut?
      – Työ palkitsee tekijänsä

      4. Mikä on hyvä opiskelutyyli sinulle ja miksi?
      – Osallistuva, kenties seminaarimuotoinen ja keskusteleva tyyli. Tällöin on helpoin sisäistää asioita, sillä ne saa sidottua johonkin konkreettisempaan yhteyteen, kuten kurssilla käytyyn keskusteluun.

      5. Miten voisit parantaa opiskelutyyliäsi?
      – Aikatauluttamalla sen paremmin.

      6. Minkä taidon/asian haluaisit oppia elämäsi aikana ja miksi?
      – Olen aina halunnut oppia soittamaan kitaraa, ihan vain omaksi iloksi.

      7. Miksi luet kasvatustieteitä?
      – Pyrin niin sanottuun tavoitteelliseen opiskeluun, jossa tekemiseni lopulta johtava haluttuun päämäärään. Kasvatustieteet tukevat tulevaisuuden tavoitteitani työelämässä.

      8. Mikä saa sinut iloiseksi?
      – Ystävät, rakkaat, rauha, toisten onneliisuus, onnistuminen ja hyvä ruoka 🙂

      9. Oletko koskaan reagoinut johonkin asiaan voimakkaasti ja harkitsemattomasti? Kerro mihin. Jos et ole, seuraavan kerran niin tapahtuessa, pysähdy miettimään miksi reagoit siten miten reagoit.
      – Olen nousuut puolustamaan ystävääni verbaalisen agressiivisesti tavalla joka oli itsellenikin uusi. Ei asiaton, vaan todella puolistava ja jopa hyökkäävä. En ole tottunut korottamaan ääntäni saatikka suuttumaan.

      10. Oletko koskaan kokenut hämmentävää tunnereaktiota? Esimerkiksi suru-uutisen saadessasi olet alkanut nauramaan?
      – Saatan pillahtaa itkuun mitä ihanimmasta asiasta.

      11. Mistä suutut paljon ja miksi?
      – Jos läheisinäni loukataan.

      12. Mitä pelkäät ja miksi?
      – Ennen pelkäsin loukkuun jäämistä ja vapauden menettämistä. Enää tunne ei ole yhtä voimakas.

Comments are closed.