Kouluvalinnan mahdollisuudet Saksassa

Heippa ja hyvää lauantaita kaikille!

Näin viikonlopun kunniaksi siirrytään hiukan kansainvälisempiin tunnelmiin. Otin yhteyttä saksalaiseen ystävääni, sillä olin kiinnostunut hänen koulutuspolustaan Saksassa.

Saksassa kouluvalinta saa aivan toisenlaisen merkityksen kuin Suomessa, sillä neljä vuotta kestävän peruskoulun jälkeen on neljä erilaista jatkomahdollisuutta. Valinta on pakko tehdä, ja erilaisia kouluja riittää. Tarjolla on myös runsaasti erilaisia yksityiskouluja ja painotettuja luokkia. Itse asiassa Eltern-lehden vuonna 2009 tekemän kyselyn mukaan 54% vanhemmista haluaisi valita lapsilleen yksityiskoulun, jos varaa olisi (http://www.wsws.org/en/articles/2011/07/priv-j05.html)

Keskustelua ystäväni kanssa:

minä: Millainen on saksalainen nelivuotinen peruskoulu?
Tomke: Primary school (Grundschule) included learning a language (in this case English) by playing games. Paint pictures, learn the alphabet, basic mathematics, music-lessons with singing, religious stories telled by the teacher etc.
minä: Ja tämän jälkeen siis tehdään päätös seuraavasta koulusta? Mihin kouluun jatkoit peruskoulun jälkeen ja kuinka valinta tehtiin?
Tomke: At the end of primary school teachers gave my parents an advice, wich school I should go next. Based on the advices, my parents and I decided to which school I’m going. (in my case my decision was also based on my older sister who already went to a Gymnasium where I wanted to go). Of course it’s also sometimes important where your friends from school go next. Some students decide to go with their friends, who have often the same school-advices and -wishes.
minä: Minkälaisia yksityiskouluja Saksasta löytyy?
Tomke: My brother for expample went to one that was built up with a religious context. It was a comprehensive school (Gesamtschule) where you could choose different courses with different levels and it was also possible to make the Abitur there. But these private schools are quite expensive I think. You can also search after „Waldorfschule“ to find out more about an alternative school that’s quite popular and known in Germany

Mitä mieltä olet tällaisesta koulutusjärjestelmästä ja valinnanmahdollisuuksista?

Loppuun vielä lainaus How to Germany -sivustolta:
”German public education makes it possible for qualified kids to study up to university level, regardless of their families’ financial status”

Herättääkö tämä jotain ajatuksia?

2 thoughts on “Kouluvalinnan mahdollisuudet Saksassa

1. Kiinnostava aihe! Oon tiennyt jo pitkään että Saksassa koulujärjestelmä on tyystin erilainen kuin meillä Suomessa, mutta en ole kuitenkaan varsinaisesti tiennyt/ottanut selvää, että mitä ne erot on. Tässä ne tuli hyvin esille, varsinkin tuon taulukon kautta!

2. Saksalainen koulupolku ei minulle ole tuttu, mutta kiinnostavaa kuulla miten muissa maissa toimitaan (varsinkin kun nuoret serkkuni juuri muutti Saksaan). Kiva kun kerroit tästä!
    Tuntuu että todella aikaisin pitää tehdä valinta jatkosta. Jos lapsi itse saisi päättää, varmasti kavereiden valinnat painaisivat päätöksen teossa paljon. Aika vieraalta tuntuu myös se, että opettajalla olisi sanottavaa lapsen tulevaisuudesta. Sekä se, että jo 10 vuotiaana tarkastellaan koulumenestystä, tulevaisuutta silmälläpitäen.

Tämä ei kuitenkaan anna kaikille lapsille, tasa-arvoisesti, mahdollisuutta.

Comments are closed.