Haluaisitko nähdä tilastotietoja opiskelijoittesi virtuaalisesta osallistumisesta?

Learning analytics oli kovasti esillä Erik Duvalin esityksissä Hämeenlinnassa 18.-20.4. ITKssa (Interaktiivinen teknologia koulutuksessa –konferenssi), ja oli kiinnostava nähdä, mitä kaikkea oikeastaan voi jo opiskelijoiden toiminnasta seurata, ja erilaisilla verkosta saatavilla palveluilla. Learning analytics tarkoittaa niitä tilastollisia tietoja, joita voidaan automaattisesti koota opiskelijoiden osallistumisesta, esimerkiksi sitä, miten paljon opiskelija osallistuu verkkotyöskentelyyn ja millaisia toimintoja hän tekee tai opiskelijan kontakteja muihin opiskelijoihin tietyssä oppimisympäristössä, ja vaikkapa ryhmän jäsenten työpanoksen jakautumista. Yhden kurssin toteutuksessa nämä tiedot eivät vielä ole välttämättömiä, mutta kun opiskelijoita on satoja tai tuhansia, tilastoille ja niiden visualisoinneille onkin tarvetta.
Kertovatko tilastot sitten oppimisesta? Usein opettajien / kouluttajien harras toivomus on saada tietoa siitä, ”oppiiko opiskelija ja mitä”. Tähän eivät tilastot tietenkään tarjoa apua. Toisaalta on muutenkin melkein mahdotonta antaa vastausta siihen, oppiiko opiskelija. Oppiminen on päänsisäinen juttu, ja tenttivastaukset, oppimispäiväkirjat, kotiesseet yms. antavat siitä vain viitteitä. En siksi pidä näiden tilastollisten tietojen heikkoutena sitä, että ne eivät vastaa oppimisen kysymyksiin. Parhaimmillaan ne nimittäin kuitenkin auttavat arvioimaan opiskelijan osallistumista, ”läsnäoloa” ja verkostoitumista virtuaalisessa opetustilanteessa, ja erityisesti niitä pitäisi opiskelijan itsensä käyttää omien opiskelukäytäntöjensä reflektoimiseen. Opettajan / kouluttajan tehtävä on silloin ohjata opiskelijoita käyttämään näitä tietoja ja – ihanteellisimmillaan – ottamaan opiksi omasta työskentelystään.

Erik Duval toimii muuten avoimesti: hänen Hämeenlinnan alustuksensa ovat saatavilla verkosta kotisivuilta: http://erikduval.wordpress.com/ Learning analytics –aihe oli erityisesti esillä 18.4. esityksessä.

This entry was posted in Blog posts. Bookmark the permalink.