Mielenkiintoinen tutkimus fuksien kokemuksista yliopisto-opiskelusta

Tampereen teknisessä yliopistossa on tehty mielenkiintoinen tutkimus ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kokemuksista yliopisto-opiskelusta. Tutkimus toteutettiin analysoimalla 600:n opintonsa aloittaneen opiskelijan esseitä, jotka he olivat kirjoittaneet osana yliopisto-opintoihin johdattelevaa opintojaksoa. Tutkimustulosten mukaan mm. opintojen vaativuus yllätti hyvätkin opiskelijat, kun lukiossa omaksutut opiskelutekniikat (viime tipassa valmiiksi) eivät toimineetkaan enää, ja opiskelijat kokivat vaikeaksi ryhdistäytyä ja sopeutua akateemiseen vapauteen. Toisaalta pienryhmissä työskentely koettiin myönteisenä uutena kokemuksena, jota ei juurikaan ollut käytäntönä lukiossa.

Tutkimuksesta tehty raportti löytyy myös verkosta:

Pajarre, E. (2012). Minä DI-opiskelijana – Ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kokemuksia ja odotuksia yliopisto-opiskelusta. Tampereen teknillinen yliopisto. Yliopistopalvelut. Raportti 7.

This entry was posted in Blog posts. Bookmark the permalink.