Järjestelmästä toiseen, osa 3: toiveiden mukaan ollaan menossa

Helsingin yliopistossa on ollut opetuskäytössä rinnakkain kaksi verkko-oppimisympäristöä: Blackboard ja Moodle. Näistä Blackboardista ollaan luopumassa siten, että se on edelleen opettajien saatavilla, mutta ei enää opetuskäytössä. Tämä merkintä on kolmas osa sarjassa, jonka edelliset osat löytyvät täältä:

Tietotekniikkakeskus toteutti keväällä 2010 asiakastyytyväisyyskyselyn, jossa kysyttiin henkilökunnan ja opiskelijoiden mielipiteitä myös oppimisympäristöistä. Vastauksia tuli noin 3900. Sain käyttööni oppimisympäristöihin liittyvät vapaamuotoiset kommentit, joita oli 273. Listassa opettajien ja opiskelijoiden kommentit olivat sekaisin, mutta tekstistä pystyi usein päättelemään, kumpaa näkökulmaa vastaus edusti. Tein kommenteista lyhyen yhteenvedon, joka löytyy liitteestä (pdf). Alla on lisäksi yhteenvetona näkemykseni saadusta palautteesta.
Continue reading Järjestelmästä toiseen, osa 3: toiveiden mukaan ollaan menossa

Joustavuuden ja yhteisöllisyyden yhdistäminen

Sulautuvan opetuksen seminaarin aamupäivän luentojen sisällöistä mieltäni jäi askarruttamaan Morten Flate Paulsenin ajatukset ja esitys joustavuuden ja yhteistoiminnan yhdistämisestä. Norjalaisen NKI Distance Educationin kursseille voi ilmoittautua joustavasti milloin vain.

Jokaiselle opiskelijalle tehdään myös henkilökohtainen opintosuunnitelma. Suunnitelmaa seurataan järjestelmällisesti ja opettajan palaute luvataan antaa alle kahdessa vuorokaudessa. Myös opettajan antaman palautteen laatua seurataan ja mitataan. Huonoon laatuun puututaan huomauttamalla ja ohjeistamalla opettajia.

Continue reading Joustavuuden ja yhteisöllisyyden yhdistäminen

Lisääkö sormitietokone oppimista?

University of Melbournen Trinity Collegessa testattiin iPadin käyttöä opiskelu-, opetus- ja tutkimuskäytössä, ja kokeilun perusteella 72% henkilökunnasta ja 80% opiskelijoista suosittelivat iPadin käyttöä muille. Suunnitteilla on jakaa koko henkilökunnalle ja kaikille opiskelijoille iPadit. (Via slashdot.)

Kyseessä ei siis ole tieteellinen tutkimus vaan raportti. Tuntuu uskottavalta, että kaikki ovat tyytyväisiä sormitietokoneisiin, mutta lisääkö niiden käyttö oikeasti oppimista?

Oppimisympäristöt siirtyvät pilveen

Blackboardia voi käyttää ilmaiseksi pilvipalveluna. Samoin Instructuren Canvas-ohjelma on ilmainen yksittäisille opettajille. Engrade tarjoaa oppimisympäristön ydintoiminnot ilmaiseksi pilvipalveluna, ja sen ympärille voi liittää haluamiaan webbipalveluita. EduFeedr on ilmainen palvelu, joka luo oppimisympäristön blogien ympärille.

Tapahtuuko keskitetyistä palveluista exodus ilmaisiin verkon palveluihin hieman samaan tapaan kuin kävi sähköpostille?

Quo vadis Suomi? -ajatuksia Online Educa 2010 konferenssista

Kävin joulukuussa jo 16 kertaa järjestetyssä Online Educa Berlin –konferenssissa, joka järjestäjien mukaan oli ”suurin ja mahtavin” kautta aikojen. Olen itse ollut edellisen kerran Berliinissä 2000-luvun alussa ja siihen verrattuna  nyt oli mukana osallistujia 108 maasta ja silmiinpistävää oli ainakin afrikkalaisten ja pohjois-amerikkalaisten osallistujien määrän kasvu.  Konferenssi onkin muuttunut eurooppalaisen opetusteknologiaosaamisen näyttämöstä täysin maailmanlaajuiseksi estraadiksi.

Konferenssin avauspuheenvuorossa nostettiin Suomi ja suomalainen menestys PISA-tuloksissa  näyttävästi esiin, ja hetken aikaa kuljimme rinta rottingilla ylpeänä suomalaisuudesta. Ylpeyteni koki kuitenkin päivien mittaan kolauksen, sillä aika paljon meillä suomalaisilla on kuitenkin tekemistä oppimateriaalien avoimuudessa, kansallisessa videomateriaalipalvelussa tai mobiileissa oppilaitosratkaisuissa.
Continue reading Quo vadis Suomi? -ajatuksia Online Educa 2010 konferenssista

Verkko-opetuksen tuki: mikrotukea vai pedagogista kehittämistä?

Helsingin yliopistossa opetusteknologiakeskus on jo kymmenen vuoden ajan ollut opetushenkilökunnan keskitettynä verkko-opetuksen tukena. Samoihin aikoihin perustettiin erikseen opetuksen kehittämistä johtava ja opetusta tutkiva Yliopistopedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksikkö eli YTY käyttäytymistieteellisen tiedekunnan yhteyteen. OK:n tukena tiedekunnissa ja laitoksilla on toiminut ryhmä verkko-opetuksen tukihenkilöitä lähes koko OK:n 10-vuotisen olemassaolon ajan, ja YTY:n tueksi tiedekuntien opetuksen kehittämisestä vastaamaan saatiin myöhemmin pedagogisten yliopistonlehtoreiden verkosto.

Continue reading Verkko-opetuksen tuki: mikrotukea vai pedagogista kehittämistä?

Oppimisympäristöjen markkinaosuudet USA:ssa

Michael Feldstein kirjoitteli joulukuun lopussa kaksiosaisen artikkelisarjan oppimisympäristömarkkinoiden transitiosta USA:ssa. Mielenkiintoinen lähitulevaisuuden kysymys on, pystyykö Blackboard pitämään WebCT- ja ANGEL-asiakkaansa, jotka ovat lähivuosina pakkomigraation edessä, vai jatkuuko avoimen lähdekoodin vaihtoehtojen (Moodle ja Sakai) nopea kasvu.