Väitöskirjatutkija haussa: Teknologia, etiikka ja lisääntyminen: kiistanalaisuus normalisaation aikakaudella

Haemme Koneen Säätiön rahoittamaan monitieteiseen hankkeeseen Teknologia, etiikka ja lisääntyminen: kiistanalaisuus normalisaation aikakaudella (Technology, Ethics and Reproduction: Controversy in the Era of Normalisation) väitöskirjatutkijaa neljäksi vuodeksi. Hankeen kotipaikka on Tampereen yliopiston Yhteiskuntatieteiden tiedekunta. Hankkeessa tutkitaan lisääntymisteknologioiden etiikkaa: eettistä arviointia, jota tarvitaan lisääntymisteknologioiden hyväksymiseen, sääntelyyn, markkinoistamiseen ja käytön yleistymiseen. Hanke koostuu viidestä alahankkeesta, joissa tarkastellaan erilaisia teknologisia käytäntöjä, joita pidettään vaihtelevasti normalisoituneena osana hoitoja tai eettisesti kyseenalaisina teknologioina. Rekrytoitavan väitöskirjatutkijan tehtävänä on toteuttaa väitöskirjatutkimus etnisten vähemmistöjen lisääntymiseen liittyviä huolia ja lisääntymiseen liittyviä hoitoja käsittelevässä alahankkeessa. Tarkemmin kyse on joko saamelaisten tai romanien lisääntymisterveyden ja -hoidon tutkimisesta etnografisten menetelmien avulla. Väitöskirjatyötä tulee ohjaamaan hankeen johtaja YTT, dosentti Riikka Homanen sekä etnisten vähemmistöjen alahankkeesta vastuussa oleva tohtori Mwenza Blell. Hanke on kansainvälinen, joten sen kielenä on englanti.

Tehtävä alkaa sopimuksen mukaan vuoden 2020 alussa (päivämäärä on joustava).

Väitöskirjatutkijalta edellytetään:

  • Soveltuvaa maisterin tutkintoa (myös maisterin tutkintoa viimeistelevä voi hakea) sosiaalitieteiden tai humanististen tieteiden alalta
  • Kykyä ja motivaatiota itsenäiseen tutkimustyöhön tutkimusprojektissa
  • Kokemusta laadullisesta tutkimuksesta (esim. pro gradu -työssä)
  • Erinomaista Suomen kielen taitoa
  • Vahvaa englannin kielen taitoa
  • Perehtyneisyyttä joihinkin tai kaikkiin seuraavista tutkimusalueista: terveys, terveydenhuolto, lisääntyminen, lisääntymisteknologiat, sukupuolentutkimus, postkolonialistinen/etnisten suhteiden tutkimus, intersektionaalinen tutkimus, tieteen ja teknologian tutkimus, etiikan ja moraalin tutkimus

Lisäksi eduksi katsotaan:

  • Etnografisten ja haastattelumenetelmien tuntemus
  • Kokemus toimimisesta monitieteisissä yhteisöissä
  • Saamentutkimuksen tai (Suomen) romanien tutkimuksen ja kulttuurin/kielen tuntemus

Apuraha

Väitöskirjatutkijalle maksetaan kuukausittain Koneen Säätiön jatko-opiskelijalle määrittämää kuukausiapurahaa 2400 euroa/kk. Lisäksi hankkeessa on varoja tutkimuksen liittyviin muihin kuluihin.

Hakuohjeet

Lähetäthän hakemuksesi Riikka Homaselle, riikka.homanen@tuni.fiHakuaika tehtävään päättyy 10.12.2019 klo 23:59 mennessä. Työhaastattelu valituille hakijoille järjestetään 19.12.2019, jos se vain saadaan kaikille sopimaan.

Hakemukseen tulee liittää englanninkieliset (mieluiten pdf-muodossa):

  • CV ja mahdollinen julkaisuluettelo
    • Muut hakemusta tukevat asiakirjat (esim. suositus ohjaajalta tai vastaava, maisterin tutkintotodistus arvosanoineen, jos sellainen on, yms.)
    • Lisäksi toivomme hakemuksen liitteeksi lyhyen suunnitelman (enintään 2 sivua) siitä, miten hakija toteuttaisi laadullisen tutkimuksen, jossa tarkastellaan lisääntymisen ja hedelmällisyyden merkitystä saamelaisten tai Suomen romanien elämissä ja kokemuksissa. Suunnitelmassa pyydämme perustelemaan, mitkä ilmiöt ja kysymykset ovat mahdollisesti relevantteja puhuttaessa lisääntymisestä ja siihen liittyvistä huolista saamelaisten/romanien maailmassa, ja miten hakija tarkastelisi niitä. Entä miksi ja miten hakija ajattelee eettisen arvioinnin olevan yhteiskunnallisesti tärkeää saamelaisten tai Suomen romanien lisääntymiseen liittyvissä kysymyksissä? Lopullisesta asetelmasta päätetään yhdessä valittavan väitöskirjatutkijan ja hankkeen jäsenten kanssa.

Lisätietoja: Riikka Homanen, riikka.homanen@tuni.fi, projektin internet-sivut: https://www.riikkahomanen.net/kone-foundation-project/

Sampsa Saikkonen: Ability and authority? Studies on the constructedness and expansion of expertise in the contemporary public sphere

Sampsa Saikkonen will defend his doctoral dissertation entitled “Ability and authority? Studies on the constructedness and expansion of expertise in the contemporary public sphere” in the Faculty of Social Sciences, University of Helsinki, on 16 November 2019 at 12:00. The public examination will take place at the following address: Porthania, lecture hall P674, Yliopistonkatu 3, Helsinki.

Professor Stephen Turner, University of South Florida, will serve as the opponent, and Professor Esa Väliverronen as the custos.

The dissertation will be published in the series Valtiotieteellisen tiedekunnan julkaisuja – Publications of the Faculty of Social Sciences.

The dissertation is also available in electronic form through the E-thesis service.

Helsinki STS seminar Fri 15th November: Stephen Turner

Welcome to the STS Helsinki Seminar Series session on 15 November, 14.15-15.45!

Venue: 3rd floor seminar room, Helsinki Collegium of Advanced Studies (HCAS), Fabianinkatu 24

Stephen Turner, Distinguished University Professor, University of South Florida

Expertise and Complex Organizations

Abstract

Expertise always has a place in social organization. One of the fundamental problems of the employment of expertise derives from the conflict between the fact that experts must be supported and therefore have interests and the need for at least the appearance of disinterestedness that is necessary for their expertise to be persuasive. This requires that experts have a protected status, and that expert systems, which involve the aggregation of expert knowledge for the purposes of decision-making, also be organized in such a way that they are protected from conflicts of interest. This, however, is a problem of organizational design with no standard solution, though there is one common one: redundant structures with different evidence sources. In this chapter examples of the problem are discussed, and the sources of failure are considered. It is shown that the sources of failure are intrinsic to the devices used to protect experts. The example of the failures of the International Monetary Fund in the 2008 and the Greek crises is examined in detail, from an organizational perspective, to show that the flaws that led to expert failure in this case were features that were effective in normal circumstances rather than bugs. This is an important lesson that generalizes to all expert systems. The concluding discussion deals with the implications for reliance on these systems

Stephen Turner is Distinguished University Professor at University of South Florida. He has written extensively in science studies, especially on patronage and the politics and economics of science, and on the concept of practices. His Liberal Democracy 3.0: Civil Society in an Age of Experts, reflects his interest in the problem the political significance of science and more broadly in the problem of knowledge in society. A collection of his essays on this topic, The Politics of Expertise, has recently appeared. Among his other current interests are problems of explaining normativity, especially the conflict between philosophical and social scientific accounts, and issues relating to the implications of cognitive neuroscience for social theory, especially related to the problem of tacit knowledge and mirror neurons. (See full bio and more information at University of South Florida homepage.)

Helsinki STS seminar May 21st: Liina-Maija Quist

Welcome to the spring term’s final session of the STS Helsinki Seminar Series on Tuesday, May 21st 12.15-13.45!

Venue: 3rd floor seminar room, Helsinki Collegium of Advanced Studies (HCAS), Fabianinkatu 24

Liina-Maija Quist, postdoctoral researcher, University of Helsinki
Undersea uncertainties: Ethnographic engagements with maritime worlds in Mexico (and the US)

Abstract
Sea(water) becomes known to humans in diverging ways depending on the senses, technologies, and time through which it is engaged. This talk discusses materiality in the study of politics of marine environments through analysis of embodied knowledge that fishers in Tabasco, Mexico employ in making claims about scientifically uncertain and contested consequences of marine oil exploration. I examine STS-inspired ethnography in creating understandings about the non-verbalized aspects of human-non-human relations and related knowledge. Drawing on theoretical ideas from de la Cadena and Ingold, the talk focuses on the fishers’ mobility at sea and related knowledge claims as ‘excess’, or beyond conventional political discourses, interrogating the multiple and contested meanings that fishers attach to their sea environment, fish and fishing in the context of increased oil extraction operations in Mexico. It illustrates the productivity of anthropologies inspired by STS in analyzing these embodied meanings that are difficult to articulate in words and even more so within a political frame that shapes marine spaces in terms of their contribution to economic progress. Lastly, I reflect upon similar approaches in my incipient work examining the ‘worlds’ of marine scientists based at the Scripps institute of Oceanography in California.

Liina Maija Quist is a post-doctoral researcher in Environmental Policy at the University of Helsinki. Her research focuses on the politics and science involved in governing marine environments in the Global South and North. Currently, she studies seafarers’ and marine scientists’ every day engagements with environmental, scientific and technological uncertainties. In her PhD thesis (2018), Quist examined ethnographically a marine-environmental conflict between fishers and oil companies in Tabasco, in the Mexican Gulf of Mexico.

Lääketiedekritiikki ja arkinen itsehoiva

Pia Vuolanto, Harley Bergroth, Johanna Nurmi ja Suvi Salmenniemi

Tässä kirjoituksessa tarkastelemme lääketieteen kritiikin ilmenemistä suomalaisten itsehoivakäytännöissä. Tutkimme rokotuskriittisiä vanhempia, vaihtoehtohoitojen käyttäjiä ja digitaalisia laitteita hyödyntäviä itsenmittaajia, joiden esittämä kritiikki kohdistuu lääketieteellisen tiedon tuottamiseen ja tiedon puhtauteen, terveydenhoitohenkilökunnan käytäntöjen arvioimiseen, lääketieteellisten suositusten riittämättömyyteen ja joidenkin itsehoivakäytäntöjen irrationaalisuuteen. Kritiikistä huolimatta haastateltavien keskuudesta on vaikea löytää tiedevastaisuutta.

Ennakoivan, yksilöllistyvän terveydenhuollon diskurssit ja terveydenhuollon tehokkuuspaineet kannustavat ihmisiä kantamaan yhä enemmän vastuuta omasta terveydestään. Erilaiset ennaltaehkäisevät, täydentävät ja vaihtoehtoiset itsehoivakäytännöt ovatkin nykyään näkyvästi esillä myös Suomessa, jossa tutkimukset ovat perinteisesti raportoineet kansalaisten vahvasta luottamuksesta tieteeseen ja terveydenhuoltojärjestelmään. Itsehoivan muodot voidaankin nähdä itsestään vastuuta kantavan terveyskansalaisen toimintana. Tosin, jos itsehoivaan yhdistyy terveysauktoriteettien tai tieteen kritiikki, itsehoivalla voi olla myös negatiivisia seurauksia, esimerkiksi hoitoon hakeutumisen viivästymistä tai lääketieteellisen hoivan ulkopuolelle jäämistä.

Tieteen julkisen ymmärryksen näkökulmasta itsehoivakäytännöissä rakentuva tieteen ja terveysauktoriteettien kritiikki on kiinnostavaa. Näiden käytäntöjen leimaaminen pelkäksi huuhaaksi jättää avoimeksi kysymyksen siitä, mikä tai kuka oikeastaan on ihmisten itsehoivaa legitimoivan kritiikin kohteena, tai miten tieteeseen käytännössä suhtaudutaan. Tutkiessamme suomalaisten itsehoivakäytäntöjä rokotuskriittisten vanhempien, vaihtoehtohoitojen käyttäjien ja digitaalista kuluttajateknologiaa hyödyntävien itsenmittaajien parissa huomasimme, että tieteellä on kaikissa ryhmissä merkittävä rooli tiedollisena resurssina, jota halutaan ”ottaa haltuun”. Tiedevastaisuuden sijaan kaikissa näissä itsehoivakäytännöissä nousee esiin pyrkimys parantaa ja kehittää tieteellistä tiedontuotantoa ja siihen perustuvaa auktoriteettia yhteistyössä tutkijoiden ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Itsehoivakäytäntöjä pyrittiin siis myös (ope)rationalisoimaan arjessa tieteelliseen tutkimustietoon ja tieteelliseen keskusteluun perustuen.

Kriittisyys yllättävän samankaltaista eri ryhmissä

Intuitiivisesti teknologiavetoinen itsenmittaaminen näyttäytyy usein lähtökohtaisesti tiedemyönteisenä ja ”harmittomana” toimintana, joka myös sopii yhteen virallisten terveysdiskurssien kanssa. Päivittäisten askelmäärien, unen, sykkeiden tai veriarvojen säännöllisen mittaamisen ajatellaan auttavan ihmisiä pitämään huolta itsestään lääketieteellisten suositusten tai viitearvojen mukaan, ja ihmiset kokevat voivansa datan välityksellä osoittaa itselleen tai esimerkiksi lääkärille jotain omaa kokemusta konkreettisempaa itsestään. Toisaalta, itsenmittaaminen voi avata myös uudenlaisia mahdollisuuksia vahvistaa omia kokemuksia, ottaa terveysasiantuntijuutta omiin käsiin tai ainakin ”pitää etäällä” virallista terveydenhuoltojärjestelmää. Niin kutsutussa Quantified Self -liikehdinnässä tähän kuuluu ihanne siitä, että yksilö voi tieteellistä kirjallisuutta perkaamalla ja dataa systemaattisesti keräämällä luoda itselleen oman terveyden seurantaan ja ylläpitoon tähtääviä metodeja.

Rokotekriittisyyteen ja jossain määrin vaihtoehtohoitoihin taas liittyy lähtökohtaisesti oletus tiedevastaisuudesta ja halu erottautua virallisesta terveydenhuollosta. Tällöin niihin liittyvässä julkisessa keskustelussa korostuvat usein hoitajien tietopohjan epäily, huoli epäeettisestä vallankäytöstä, välinpitämättömyys ja toiminnan vaarallisuus muille. Toisaalta, esimerkiksi erilaisten lääke- ja rokoteaineiden hyötyjen ja haittojen arviointi – niin ikään usein tieteelliseen keskusteluun tukeutuen – on keskeinen osa myös sitä, miten vaihtoehtohoitojen käyttäjät ja rokotekriittiset ihmiset rationalisoivat näitä käytäntöjä omassa arjessaan. Haastattelukertomusten mukaan ihmiset haluavat tuoda esiin lääketieteen hoitoihin tai rokotteisiin liittyviä epäilyksiään terveydenhoitohenkilökunnalle, mutta kynnys tähän on korkea, sillä ”järjestelmän” koetaan tehokkaasti sulkevan ulos vaihtoehtoiset kokemukset ja ajatukset. On kuitenkin huomionarvoista, että tällöinkään tiedettä tai terveysauktoriteetteja ei sinänsä periaatteellisella tasolla vastusteta. Kyse on enemmänkin siitä, miten tiedettä tai terveydenhuoltoa ja niiden vuorovaikutusta kansalaisten kanssa voitaisiin parantaa.

Onkin kiinnostavaa, että nämä lähtökohtaisesti erilaiset ryhmät artikuloivat varsin samankaltaista kritiikkiä koskien terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämistä sekä lääketieteellistä tutkimusta ja terveydenhuoltoa. Kaikissa ryhmissä sekä rakennetaan eroja tieteeseen perustaviin terveysauktoriteetteihin että visioidaan kasvavaa yhteistyötä niiden kanssa. Tässä kirjoituksessa hahmottelemme neljä erilaista, mutta toisiinsa osittain limittyvää kritiikin muotoa haastatteluaineistomme pohjalta. Kritiikin muodot eivät ole jäljitettävissä sellaisenaan kenenkään yksittäisen henkilön tai yksittäisen ryhmän ajatteluun. Tavoitteena on ollut muodostaa jäsentynyt jaottelu kritiikistä, jotta sitä voitaisiin ensinnäkin analysoida yhteiskuntatieteellisessä ja tieteentutkimuksellisessa kehyksessä ja toisekseen ymmärtää yhteiskunnallisena ilmiönä. Tutkimuksemme kiinnittyy tieteen julkisen ymmärryksen tutkimukseen, jonka myötä emme ole kiinnostuneita arvioimaan ihmisten kritiikin tieteellistä todenmukaisuutta, vaan ymmärtämään sitä, miten suhdetta lääketieteeseen ja terveydenhuoltoon rakennetaan arjessa.

Neljä kritiikkiä

Ensimmäinen kritiikin muoto kohdistuu lääketieteellisen tiedon tuottamiseen ja tiedon puhtauteen. Kritiikki koskee etenkin tieteellisen toiminnan puolueettomuutta ja eettisyyttä. Haastateltavat osoittavat lääketieteellisen tutkimuksen vinoutumia ja epäkohtia. He kritisoivat esimerkiksi kaupallisten toimijoiden, etenkin lääkeyritysten, osuutta tutkimuksen tekemisessä ja tutkimuksen periaatteiden määrittelyssä, tai lääke- ja elintarviketeollisuuden intressien näkymistä siinä, millä tavalla tutkimusten tulokset esitetään. Heidän näkemystensä mukaan erityisesti ylikansallisilla yrityksillä on liian paljon valtaa sen määrittelemisessä, mikä on oikeanlaista, tärkeää tai eettisesti hyväksyttävää tutkimusta tai miten ihmisten tulisi huolehtia itsestään. Tällainen kritiikki on eettistä ja moraalista rajatyötä, jossa lääketiedettä arvioidaan sosiaalisessa ja poliittisessa kontekstissaan kriittisen ulkopuolisen tarkkailijan asemasta käsin. Tutkimusta ja siihen perustuvaa tietoa saatetaan tällöin siis syyttää taloudellisten intressien tuottamasta vinoutuneisuudesta, tai jopa suoranaisesta korruptoituneisuudesta.

Toisessa kritiikin muodossa on kyse terveydenhoitohenkilökunnan käytäntöjen arvioimisesta. Haastateltavat tarkastelevat asiantuntijoiden työtä ja käytäntöjä ja kritiikki kohdistuu sekä terveydenhuollon ammattilaisiin että laajemmin terveydenhuoltojärjestelmään. Terveydenhuollon ammattilaisten koulutusta ja ammattikäytäntöjä kritisoidaan siitä, että ne tuottavat kyvyttömyyttä tai haluttomuutta kohdata ihmistä yksilönä ja kokonaisvaltaisella tavalla. Haastateltavat kokevat, että terveydenhuollon ammattilaiset sivuuttavat tunteiden ja kokemusten merkityksen paranemisprosesseissa ja korostavat ammattikäytäntöjen ylivertaisuutta. Ajoittain tämä johtaa siihen, että haastateltavat päätyvät välttelemään kohtaamisia terveydenhuoltohenkilökunnan kanssa. Tämän seurauksena heidän sosiaaliset verkostonsa voivat muodostua ammattilaisia tärkeämmäksi viiteryhmäksi ja tiedonlähteeksi. Vaikka osalla haastateltavista on kokemusta rakentavasta vuorovaikutuksesta terveydenhuollon ammattilaisten kanssa, he kokevat, etteivät ammattilaiset voi julkisesti keskustella vaihtoehtoisista hoitomuodoista ja terveyskäsityksistä.

Kolmas kritiikin muoto kohdistuu lääketieteellisten suositusten riittämättömyyteen ja kyvyttömyyteen kohdata asiakkaat yksilöllisesti. Tällöin korostetaan kullekin yksilölle räätälöidyn lääketieteen hyötyjä ja merkitystä. Lääketieteelliset suositukset näyttäytyvät tästä katsannosta käsin epätäydellisinä ja epätäsmällisinä. Suosituksiin perustuvat käytännöt eivät haastateltavien mukaan riittävästi huomioi henkilökohtaisia tiedonkeruun mahdollisuuksia, kuten itsenmittaamisen käytäntöjä tai henkilökohtaisten kokemusten keräämistä. Asiakkaan omaa tiedonkeruuta ei käytetä riittävästi hyväksi terveydenhuollon päätöksenteossa. Monissa haastatteluissa korostuu, että asiakkaat keräävät ja yhdistelevät tietoa monista eri lähteistä, kuten omista, läheisten tai tuttavien kokemuksista, Facebook-ryhmistä, blogeista, internetsivustoilta, virallisista suosituksista, lääketieteen ja muiden tieteenalojen tutkimuksesta, vaihtoehtoisen terveystiedon koulutustilaisuuksista sekä tiedettä popularisoivista artikkeleista ja -kirjoista. Tässä kritiikin muodossa on nähtävissä voimakas halu osallistua terveyttä koskevan tiedon tuottamiseen esimerkiksi digitaalisten laitteiden avulla tai kokemustiedon keruun kautta. Haastateltavista jotkut olivat tarjonneet omaa numeraalista tai kokemuksellista aineistoaan terveydenhuollon käyttöön, mutta pettyneet, kun eivät saaneet sen käytölle vastakaikua. Haastateltavat korostivat myös, että tutkimustiedon pitäisi olla avointa kaikille kansalaisille.

Neljännessä kritiikin muodossa tehdään rajaa omien rationaalisiksi koettujen käytäntöjen ja irrationaalisten itsehoivakäytäntöjen välillä. Haastateltavat saattavat viitata yhteisössä toimiviin muihin henkilöihin, joiden tietämystä ja tapoja toimia pidetään äärimmäisyyksiin menevinä tai epäuskottavina. Haastateltavat pitävät tiedettä ja sille ominaista skeptistä kriittisyyttä korkeassa arvossa, ja toisia kritisoidaankin eritoten siitä, että heidän itsehoivakäytäntönsä sivuuttavat tieteellisen tiedontuotannon perusperiaatteet. Näin toisten voidaan osoittaa tukeutuvan esimerkiksi salaliittoteorioihin, kun taas oma toiminta nähdään rationaalisena kritiikkinä, joka perustuu loogiselle ja huolelliselle harkinnalle. Haastateltavat tuovatkin esiin, että kentällä toimii paljon tietämättömiä ”amatöörejä”, ”salaliittoteoreetikkoja” tai ”hörhöjä”, joiden pitäisi ottaa tiede vakavammin ja ylipäätään muodostaa kritiikkinsä rationaalisemmin argumentein.

Luottamusta tieteeseen kritiikistä huolimatta

Lopuksi haluamme korostaa, että haastateltavien keskuudesta on hyvin vaikeaa löytää suoranaista tiedevastaisuutta. Analyysimme perusteella tieteellä on erittäin merkittävä rooli arkipäivän itsehoivassa ja siihen liittyvissä terveyden edistämisen käytännöissä. Tämä on linjassa sen kanssa, että suomalaiset ylipäätään vaikuttavat luottavan tieteeseen ja sen instituutioihin (Tiedebarometri 2016), ainakin periaatteellisella tasolla. Lääketieteelliseen tietoon ja sen pohjalta laadittuihin terveyssuosituksiin ja terveydenhuollon käytäntöihin kohdistuva kritiikki vaikuttaa tämän analyysin perusteella olevan varsin kaukana lääketieteen hylkäämisestä tai tietämättömyydestä. Haastateltavat kokevat olevansa varsin tietoisia tieteellisen tiedonkeruun käytännöistä ja ongelmista, ja kritiikki kumpuaa osittain halukkuudesta olla mukana eettisten käytäntöjen muokkaamisessa ja itse tiedontuotannossa. He myös purkavat auki tieteellisen toiminnan sosiaalista luonnetta, joka on heidän mukaansa altis taloudellisille, kulttuurisille ja poliittisille vaikutteille siinä missä muutkin ihmisten väliset kanssakäymisen muodot.

Analyysimme avaa uudenlaisia lähtökohtia itsehoivakäytäntöjä käyttävien henkilöiden kohtaamiselle terveydenhuollossa. Julkisuudessa itsehoivakäytännöt saatetaan leimata huuhaaksi eikä niiden käyttäjien näkökulmaa ja suhdetta tieteeseen huomioida. Tällainen asennoituminen vaikeuttaa dialogia kriittisten ryhmien ja terveydenhoitohenkilöstön välillä. Itsehoivan käyttäjien yhteistyöhalukkuutta kannattaisi hyödyntää sen sijaan, että heidät jätetään yksin lääketiedettä koskevien kriittisten pohdintojen kanssa.

* * * * *

YTT Pia Vuolanto toimii tutkijana Tampereen yliopiston Tiedon, tieteen, teknologian ja innovaatioiden tutkimuskeskuksessa. VTT Johanna Nurmi, tohtorikoulutettava Harley Bergroth ja professori Suvi Salmenniemi toimivat Turun yliopiston Sosiaalitieteiden laitoksella. Kirjoitus liittyy tutkimukseen, jota tehdään Suomen Akatemian rahoittamassa hankkeessa Tracking the Therapeutic: Ethnographies of Wellbeing, Politics and Inequality (linkki: http://trackthera.utu.fi/ ) ja Aaltosen säätiön hankkeessa Terveys, tieto ja asiantuntijuus: Vaihtoehtohoitoihin ja rokotteisiin liittyvä lääketiedekriittisyys 1900-luvun alusta nykypäivään (linkki: http://blogit.utu.fi/laaketiedekriittisyys/ ).

STTS:n kysely nuorille STS tutkijoille

Suomen tieteen- ja teknologiantutkimuksen seura haluaa tukea nuoria STS-tutkijoita. Siksi olemme laatineet lyhyen kyselyn tilanteen kartoittamiseksi ja tukitoimien ideoinnin pohjaksi. Kysely on englanniksi, mutta siihen voi vastata myös suomeksi tai ruotsiksi. Vastausaikaa on 31.5.2019 asti.
Toivottavasti jaksat vastata lyhyehköön kyselyymme! Pyydämme myös apua kyselyn levittämisessä nuorille tutkijoille, joiden tutkimus liittyy tieteen- ja teknologiantutkimukseen (väitöskirjatutkijat ja enintään viisi vuotta sitten väitelleet).
Kyselyn tulokset julkaistaan Suomen tieteen- ja teknologiantutkimuksen seuran verkkosivuilla.
Lisätietoja
Minna Saariketo
minna.saariketo at aalto.fi
+358404194447
Jaakko Taipale
jaakko.taipale at helsinki.fi
+358503185267

Questionnaire for junior STS scholars in Finnish universities

Finnish Society for Science and Technology Studies is looking for ways to support junior scholars working in Finnish universities in the field of STS. With this survey we want to map the current situation and get ideas for new, suitable, and needed activities. You can answer the survey in English, Finnish, or Swedish. The survey will be available until May 31st.
So let us know about your experiences as a junior STS scholar (doctoral researcher/dissertation defense within the last 5 years) and please circulate the survey in your networks!

 

Results from the survey will be published on the website of Finnish Society for Science and Technology Studies.

 

 

Please don’t hesitate to contact us if you have any questions or need more information
Minna Saariketo
minna.saariketo at aalto.fi
+358404194447
Jaakko Taipale
jaakko.taipale at helsinki.fi
+358503185267

STS Helsinki Seminar April 26th: Nik Brown

Join us for the third session of the STS Helsinki Seminar Series on:

Friday, April 26th from 12.15-13.45

At: U35, Unioninkatu 35, seminar room 114. Note, we will be in a different location than usually!

Nik Brown, Professor of Sociology, University of York

Materialities of air care: a biopolitics of breath, buildings, bodies and bugs

This paper outlines an ‘aerography’ of respiratory life in the context of lung infection treatment by focussing conceptually and empirically on the embodiment and architectural materialisation of breath, breathing, air and atmosphere. It builds on an in-depth anthropology of three respiratory lung infection clinics treating patients with cystic fibrosis, a disorder characterised by life-long chronic respiratory infections, inflammation of the lungs. For most people with CF, breath and breathing are not to be taken for granted. Instead, respiration becomes an uncommon matter of conscious effort, determined resolve and atmospheric management. Here, the involuntary and implicit nature of breath is made explicit, surfacing above the taken-for-granted. To take an aerographic perspective is to attend more carefully to questions of air and atmosphere by challenging and reversing a sensorial hierarchy that privileges visibility, touch and solidity (Iragaray 1999). Any threat to breath and breathing is an ‘elemental’ source of abject dread and no more so than for the embodied lives of those for whom breath has become perilous (Williams 1989). Instead of an afterthought, an aerography asks ‘why not begin with air’ (Jackson and Fannin 2011), with the immaterially absent presence of the invisibly intangible? The question of air is, as Sloterdijk notes, a matter of sphereology, of being located and positioned ‘in’ some definite atmosphere or aerosphere. It prompts us to think about the nature of life enveloped ‘inside’ or encased in contrasting biospheres of relative exposure and protection, endangerment and safety (buildings, architectures, vehicles, rooms, households, neighbourhoods, air quality zones, worlds, hemispheres). Aerography prompts reflection on air’s movement, its ‘management’ or flow within ‘architectures of air currents’ (Wagenfeld 2008). In the context of infectious contagion, the air has become materially spatialised in physical sites of concern that call into question the biotic and ecological life of building design, layout and geometry (Kelley and Gilbert 2013). The biotic, and its capacity to select for resistance, newly refocuses attention on the mutually implicated microbiomes of buildings entangled with the microbiomes of bodies, respiratory tracts, nasal cavities, mucosal membranes, lungs, guts, hands and skin.

Nik Brown is professor in sociology at the University of York working across Science and Technology Studies (STS) and the Sociology of Health and Illness (SHI). He has several decades of research and scholarship experience working first on the regulation and governance of the biosciences. He has examined the political and moral economies of stem cell biobanks and umbilical cord blood banking. Nik’s most recent areas of interest include the biopolitics of infections and anti-microbial resistance (AMR). He has published widely on the biopolitics of immunity including a forthcoming monograph (‘Immunitary Life: The biopolitics of Immunity’, Palgrave-Macmillan, 2018).

STS Helsinki Seminar March 18th

Join us for the second session of the STS Helsinki Seminar Series on:

Monday, March 18th from 12.15-13.45

At: 3rd floor seminar room, Helsinki Collegium of Advanced Studies (HCAS), Fabianinkatu 24

Andrea Butcher, postdoctoral researcher, University of Helsinki

Tackling antimicrobial resistance in biosocially demanding settings: the challenge for low-income regions

Bioscientific research of antimicrobial resistance is increasingly focusing on the role of environments, specifically anthropogenically-created sites of environmental pollution, in AMR evolution and acceleration. Such emphasis invites examination of the socioeconomic and material agencies driving the creation of such sites. Drawing upon field research of urbanisation and food production dynamics in South Asia and West Africa, the paper will examine how AMR risks relate to the various demands placed upon human and non-human agents in an ecology of development practices that include economic growth, urban infrastructural development, food production techniques and healthcare facilities. It will consider how social science and STS approaches can be applied to AMR knowledge generation, in which antibiotic use is but one determinant.

Andrea Butcher is postdoctoral researcher in Sociology at Helsinki for the sociological component of AMRIWA (Antimicrobials in West Africa), a project producing knowledge of how AMR genes flow between people, animals and environments in West African regions. Andrea’s background is the anthropological study of the nexus of development, environment and religion in the Indian Himalaya. Since 2017, she has been engaged in the social study of microbes, initially examining socioeconomic drivers for potential antibiotic use in Bangladesh’s aquaculture sector.  Her previous research at the University of Exeter examined antibiotic use and AMR flows in Bangladesh’s shrimp and prawn export aquaculture. She is a member of the Helsinki-based research group Cultures of Cultures: Antimicrobial Resistance in Global Contexts.

CFP: Materiality, Science, and Technology – Reflections on Time

Call for papers for a panel at the “On Time: Biennial Conference of the Finnish Anthropological Society 2019”:

Materiality, science, and technology – reflections on time

Temporalities, temporal orientations and time are inseparable, but often underanalysed, part of the study of materiality and matter. During the anthropocene, human impact over time on matter is undeniable, and yet but one example of the ways in which politics, ethics and matter intersect. The panel focuses on materiality, the liveliness of matter, that cannot be understood without the effects of time: how connections, infrastructures, or timescapes are shifting, and being shifted in science and technology. In the study of materiality, the knowledge that is produced about the time/matter nexus, and ‘how we know what we know’ is often the focal point of inquiries, which opens up intriguing possibilities for what we want to address and discuss in this panel. Recent discussions have addressed expectations, anticipations, future imaginaries, potentiality and temporalities; how these notions relate to the materialities encountered and engaged within our fieldworks will be discussed in this panel. We encourage presentations paying attention to materialities and temporalities, cycles as well as futures and pasts, in knowledge making practices, and the time and materiality that present themselves in the knowledge making we ourselves do as ethnographers. We welcome papers that present and discuss either empirical cases of material vitality (for example, but not limited to, changing views of microbes, decaying research infrastructures, politics around stem cells, loops in archeogenetic knowledge, paradigm shifts in knowledge etc) or reflect methodologically or theoretically the topic and scope of this panel.

Panel conveners:
Salla Sariola, University of Helsinki. salla.sariola[a]helsinki.fi
Heta Tarkkala, University of Helsinki. heta.tarkkala[a]helsinki.fi

The proposals should comprise abstracts of 250–300 words and be submitted directly to the panel convenors. Please include your university affiliation and contact information when submitting the proposal.

Deadline for paper proposals: April 1st, 2019. Acceptance notifications will be sent by April 15th, 2019.

The website for “On Time: Biennial Conference of the Finnish Anthropological Society 2019” can be found at:

http://www.antropologinenseura.fi/en/events/anthropology-conference-2019/

And the full call for papers at:

http://www.antropologinenseura.fi/wordpress/wp-content/uploads/Call-for-papers.pdf

The Finnish Anthropological Society Conference is organised in co-operation with the discipline of Social and Cultural Anthropology at the University of Helsinki and the Finnish Literature Society. The keynote speaker of the conference is Ghassan Hage, and the 2019 Edvard Westermarck memorial lecture will be given by Laura Bear on the eve of the conference (August 28). General inquiries regarding the conference can be addressed to timeFAS2019@gmail.com.