Puhtaan valkoista ja mustaa – vinkkejä promootiopukeutumiseen

Askarruttaako promootion pukukoodi? Kuinka valkoinen on vitivalkoinen? Tässä muutamia ohjeita ja vinkkejä varusteiden hankintaan.

Ennen kaikkea promootiotilaisuudet ovat juhlatilaisuuksia, joissa miehillä tulee olla frakki ja naisilla pitkä iltapuku. Naispromovendi tarvitsee sekä mustan (tohtoripromovendit) tai puhtaan valkoisen (maisteripromovendit) puvun, ja yhden värikkään iltapuvun. Aktipäivänä puvussa on oltava pitkät hihat, joten esimerkiksi jakku tai muu pukuun sopiva erillinen yläosa on kätevä. Miespromovendin asu on frakki, johon tarvitaan sekä valkoinen että musta liivi.

Vaikka ohjeet on annettu naisille ja miehille erikseen, rajattomuuden hengessä promovendit seuralaisineen voivat noudattaa kumpaa tahansa pukeutumisohjeistusta. Toivomme kuitenkin, että valittua ohjeistusta noudatetaan yhdenmukaisesti läpi promootiotapahtumien.

Floran päivänä ja retkipäivän purjehduksella pukukoodi on vapaampi, mutta asusteeksi tarvitaan ylioppilaslakki. Muita promootioon liittyviä asusteita ovat tohtorinhattu ja -miekka sekä maisterinsormus. Tohtoripromovendeillä tulee olla tohtorin hattu ja miekka, mutta maisterinsormuksen virkaa voi myös ajaa muu kultainen sormus. Asusteita ja niiden hankkimista koskevia lisätietoja omalla sivullaan.

Promootiossa tarvittavia asuja ei ole pakko hankkia omaksi, vaan ne voi myös vuokrata kohtuullisen hintaan (esimerkiksi frakin varusteineen saa viikoksi alle 150 eurolla). Juhlapukuja tarjoavia yrityksiä löytää parhaiten hakukoneella. Lisäksi toimikunta on neuvotellut promootioon osallistuville joitakin alennuksia asusteista ja puvuista.

Myös edellisissä promootioissa mukana olleilta voi löytyä sopivia pukuja ostettavaksi, lainattavaksi tai vuokrattavaksi – kannattaa siis paitsi kysellä tutuilta, myös seurata promootion Facebook-sivun keskustelua aiheesta tai Kauppakorkeakoulun ylioppilaskunnan Promootiokirppis-tapahtumaa.

Yksityiskohtaiset pukeutumisohjeet löydät pukeutumisohjeista ja erityisesti pukeutumisohjetaulukosta, josta on helppo poimia omalta riviltään promootiovarusteiden muistilista. Hyvä paikka pukeutumisideoiden metsästykseen on vuoden 2006 promootion valokuvakooste.

Jos vielä harkitset osallistumista, ethän harkitse pitkään, sillä ilmoittautuminen promootioon on käynnissä enää tämän viikon ajan! Ilmoittautuminen päättyy ensi sunnuntaina (17.4.). Promootiosihteerimme Jussi Nuortimo (promootio2011-info at helsinki.fi tai p. 050 312 1017) vastaa mielellään kaikkiin promootiota ja pukeutumista koskeviin kysymyksiin.

p.s. Sen vitivalkoisen paras mittari on valkoinen A4-paperi.

Divya Yoga Retreats