Tervetuloa promootiotanssiaisiin – ilmoittautuminen maisterifranseesiin käynnissä

Tärkeä osa promootioperinnettä ovat lauantai-iltana Vanhalla ylioppilastalolla järjestettävät Promootiotanssiaiset. Tansseja harjoitellaan toukokuun aikana järjestettävissä harjoituksissa. Promootiohengen nostattamiseen tanssiharjoitukset ovat ylivoimainen tapa, itse tanssiaisista puhumattakaan. Nyt on aika ilmoittautua maisterifranseesin harjoituksiin sekä merkitä muut tanssiharjoitukset kalenteriin!

Tanssiaisillan ohjelmassa tanssitaan perinteikkäät kutsuvieras- ja tohtoripoloneesit, mustien ja valkoisten juhlapukujen värittämä moniosainen maisterifranseesi sekä joukko juhlatansseja valsseineen. Orkesteri soittaa juhlatanssien jälkeen kevyttä musiikkia kaikkien juhlijoiden tanssittavaksi.

Maisterifranseesi on tuoreiden maistereiden ja heidän seuralaistensa esittämä hieno kuviotanssi. Täysmittaiset  franseesit ovat nykyään harvinaisia, joten niihin osallistuminen samoin kuin niiden näkeminen on elämys, johon ei koidu mahdollisuuksia oikeastaan muuten kuin valmistumalla Helsingin yliopistosta. Franseesissa maisterit seuralaisineen tanssivat suurissa neliöissä monipuolisia kuvioita, joiden tempo vaihtelee rauhallisesta kävelystä hurjaan laukkaan. Maisterifranseesiin osallistuvat siihen ilmoittautuneet ja sitä varten harjoitelleet maisterit pareineen.

» Lue täältä lisätietoja tanssiaisten kulusta ja tanssien taustoista.

Tanssiharjoitukset ja franseesi-ilmoittautuminen

Jos haluat osallistua franseesiin, ainakin jomman kumman tanssiparista on oltava läsnä kaikissa franseesiharjoituksissa, sillä jokaisella kerralla moniosaista tanssia rakennetaan hieman pidemmälle. Franseesiharjoituksissa käydään läpi myös muut tanssit. Katso harjoitusten ajat täältä.

Franseesiharjoituksiin ilmoittaudutaan sähköpostitse osoitteeseen franseesi2011 (at) gmail.com ilmoittamalla promovoitavan maisterin sekä mahdollisen tanssiparin nimen viimeistään 30.4. klo 23:00. Voit ilmoittautua myös ilman paria, jolloin tanssinopettajat etsivät parin ensimmäisessä harjoituksessa muiden ilmoittautuneiden joukosta mahdollisuuksien mukaan.

Jos et halua osallistua maisterifranseesiin, riittää, että osallistut yleisiin tanssiharjoituksiin (17.5. tai 1.6.) ja kenraaliharjoituksiin 30.5. .  Tohtori- ja kutsuvieraspoloneesit harjoitellaan tanssiaisten kenraaliharjoituksessa.

Kaikki tanssiharjoitukset on myös merkitty promootion Aikataulu-sivulle.

Tervetuloa mukaan promootiotanssiaisiin!