Helsingin Sanomien liikehistoria: “Suuri affääri”

Helsingin Sanomia afäärinä käsittelevässä, lehden liikehistoriaan paneutuvassa tutkimuksessa Niklas Jensen-Eriksen ja Elina Kuorelahti tarkastelevat journalistisen toiminnan ymmärtämisen kannalta keskeisiä kaupallis-teknologisia kehityslinjoja. Tärkeää näkökulmaa voi perustella Päivälehden ensimmäisen päätoimittajan voimakastahtoisen lesken Maissi Erkon hengessä (1931):

”Se on suuri affääri ja se täytyy hoitaa affääri prinsiippien mukaan tai sitten täytyy olla joku magnaatti joka on valmis uhraamaan vuotuisesti suuria summia sen hyväksi.”

Vekselien varassa elänyt ja ”pelottaviin kultamarkkasummiin” kohonneita tappioita kerännyt Päivälehti onnistuttiin vaivoin muuttamaan kannattavaksi yritykseksi, joka nousi lopulta Helsingin Sanomien muodossa valtakunnan päälehdeksi. Johtavan aseman puolustaminen on edellyttänyt laatujournalismin lisäksi onnistuneita strategiavalintoja, ilmoitushankintaa, koneiden ostoa ja muita investointeja, levikin laajentamista sekä tuloksekasta omistajaohjausta.

Suuri affääri. Helsingin Sanomien yrityshistoria 1889–2016 tarkastelee Sanoma Oy:n muuttumista pienehköstä yrityksestä ensin kansalliseksi instituutioksi ja sitten kansainväliseksi mediajätiksi.