Observointikoulutus

Observointikoulutus alkaa 21.3.2017. Mukana on 190 varhaiskasvatuksen ammattilaista kahdestatoista kunnasta. Heidän avullaan saadaan monipuolinen ja ajantasainen kuva siitä, mitä varhaiskasvatuksessa oikein tapahtuu. Observoinnin perustana on satunnaistettu tieto siitä mitä tehdään, mitä lapset tekevät ja mihin lapset kohdistavat huomionsa. Kun näihin perustietoihin ankkuroidaan lasten hyvinvoinnin tärkeät ulottuvuudet, kuten fyysinen aktiivisuus, toimintaan sitoutuneisuus, lasten emootiot ja lasten sosiaalinen orientaatio, voidaan lapsen hyvinvoinnin eri puolet ja yhdistelmät kytkeä arjen tapahtumiin. Näitä tietoja voidaan sitten käyttää kehittävänä palautteena toiminnan kehittämiseen. Edelleen observointiedot voidaan kytkeä arvioituihin oppimisympäristön ominaisuuksiin ja johtamisen tapoihin, jolloin voidaan kehittää myös varhaiskasvatuksen laajempia rakenteita.