Opintotiedotteet

Oppiaineen kokous 7.10.2014

Lukuvuoden ensimmäinen oppiaineen kokous pidettiin tänään! Tässä kolmituntisen kokouksen TOP 3:
1. Sekä opiskelijoiden että opettajien havaitsemat ongelmat uusiin tutkintovaatimuksiin ja kursseihin liittyen on nostettu pöydälle.
Ongelmallisten kurssien uudistuksista keskustellaan tarkemmin ensi talvena ja alkukeväänä, ja päätettävät muutokset tulevat voimaan ensi lukuvuonna. Ennen uudistuksista päättämistä tulee vielä selvittää tiedekunnalta, kuinka suuria muutoksia kursseihin voidaan tehdä. Kokouksessa käsiteltiin muun muassa pakollisia läsnäoloja, pakollisia luentokursseja, kurssikirjoja ja sivuaineopiskelijoiden sijoittumista kursseille (esim. M205:n ongelmat). Henkilökunta on myönteinen muutosten tekemiselle, mutta henkilökunnan ja opiskelijoiden näkökannat eivät tämän kokouksen perusteella ole kaikissa asioissa yhtenevät. Myös henkilökunnan sisällä on eriäviä mielipiteitä opintojen kehittämissuunnasta. Opintovastaavien ja muiden opiskelijoiden aktiivisuutta siis tarvitaan!
2. Valtio-opin henkilökuntaan ja henkilökunnan työnkuviin on tullut muutoksia.
Uusi oppiainevastaava on Ville-Pekka Sorsa. Juri Mykkänen on saanut vakituisen viran. Timo Kivimäki lähtee toiseen yliopistoon vuodenvaihteessa ja hänelle etsitään parhaillaan sijaista. Myöhemmin ilmoitetaan, kuka korvaa Kivimäen opettajatuutorina. Amanuenssi Piia Susiluoto työskentelee nykyään vain 60% tuntimäärällä, mikä asettaa paljon haasteita opintoneuvontaan. Piia ja Ville-Pekka vastailevat viesteihin, minkä ehtivät, mutta esimerkiksi tällä hetkellä vastaamattomia viestejä on parisataa. Kärsivällisyyttä siis tarvitaan myös opiskelijoilta!
3. Jatkokoulutuksen tutkintovaatimukset lukuvuosille 2015–2017 ovat työn alla.
Asialistalla ovat muun muassa tutkintovaatimusten sisältö ja miten tohtoriohjelman ja oppiaineen yhteistyö tulisi järjestää. Jatkossa tullaan tiedekunnan puolelta asettamaan tiukemmin deadlineja väitöskirjojen valmistumiseen, sillä tällä hetkellä listoilla on esimerkiksi paljon henkilöitä, jotka ovat aloittaneet jatko-opintonsa 1990-luvulla tai 2000-luvun alkupuolella, ja joiden väitöskirja ei etene.