Opiskelijalta: Työharjoittelukertomus Konfutse-instituutista

Olin syyslukukauden työharjoittelussa Helsingin yliopiston Konfutse-instituutissa korkeakouluharjoittelijana. Kiinnostuin harjoittelupaikasta, koska kiinan kielen opintosuunnan neljännen vuoden kandiopiskelijana koin olevani juuri työpaikkailmoituksessa kuvailtu henkilö. Valikoiduin tehtävään Zoomin välityksellä järjestetyn työhaastattelun kautta, minkä jälkeen pääsin aloittamaan työt syyskuun lopussa. Päätehtäväni oli suunnitella Konfutse-instituutin opettajien kanssa kiinalaisten merkkien opiskeluun tarkoitettu itseopiskelukurssi Moodleen.

Vaikka työ oli kokopäiväistä, pandemian takia työskentelin lähinnä etänä, minkä vuoksi työajan aikatauluttaminen oli joustavaa. Kotoa työskentely sopi minulle kuitenkin hyvin, koska kävin samaan aikaan joitakin kursseja, jotka myös kaikki toteutettiin etäopetuksena. Oppitunnilta pystyi siirtymään suoraan töihin, mikä oli kätevää – ja säästää aikaa, kun ei tarvitse siirtyä perinteiseen tapaan keskustakampuksen rakennuksesta toiseen.

Konfutse-instituutin Helsingin yliopiston toimipiste sijaitsee Topelian A-rakennuksen ensimmäisen kerroksen päässä. Pääsin käymään välillä ihan paikan päälläkin toimistolla, sillä lokakuussa yliopiston henkilökunta siirtyi takaisin kampukselle ja joitakin tilaisuuksia pystyi taas järjestämään kasvotusten turvavälejä ja maskisuosituksia ylläpitäen.

 

 

Helsingin yliopiston Konfutse-instituutin henkilökunta 10.12.2021. Kuvassa kirjoittaja toisena ylävasemmalta.
Kuva: Li Maosen

Jännitin aluksi perjantaipalavereihin osallistumista, sillä kiinan kielen käytännön puheharjoittelu on opiskelujen aikana jäänyt vähemmälle. Ihan kaikkea puhuttua en aina ymmärtänytkään, mutta uudelleen varmistamalla tai viimeistään vaihtamalla englantiin viesti meni usein perille molemmin puolin.

Haluankin kiittää koko Konfutsen henkilökuntaa kärsivällisyydestä ja joustavuudesta tässä asiassa. Kiinan kieli on vielä työn alla, mutta tämän työharjoittelun ansiosta on otettu taas askelia kauemmas luokkahuoneesta ja eteenpäin kohti tosielämän kielenkäyttötilanteita. Sellainenkin yksinkertainen asia kuin sähköpostin kirjoittaminen kiinaksi ja siihen liittyvät kielelliset konventiot olivat minulle uusia, mutta tämä on taito, jota pääsen varmasti hyödyntämään tulevaisuudessa.

Itse työ oli omaa erikoisalaani ja siksi myös aidosti mieluisaa. Nettisivujen ja materiaalin suunnittelussa tiedonhaku, tiedon järjestely ja sen esittäminen kauniissa visuaalisessa muodossa yhdistyivät kiinan kieleen ja erityisesti kiinalaisiin merkkeihin, joiden opiskelusta on tullut vähän yllättäenkin lempiosani kiinan ja japanin opintoja. Tuntui oikeastaan oudolta, että voisin tehdä työkseni samaa, mitä teen huvikseni vapaa-ajalla, ja saada siitä vielä palkkaakin!

Sain melko vapaat kädet Moodle-alustan suunnitteluun, joten aluksi piti opiskella muutamia käytännön asioita. Kävin ensin yliopiston tarjoamia Moodle-koulutuksia ja harjoittelin tehtävien ja materiaalin luomista itsenäisesti, minkä jälkeen koin tuntevani sivuston toiminnat jo melko hyvin. Sain opettajilta sähköpostitse oppituntien materiaalit ja tehtävät, joita muokkasin tarvittaessa pyynnöstä ennen Moodleen siirtämistä. Lisäksi loin kuvitusta tehtäviin ja kurssin Moodle-sivulle. Mikäli tulevaisuudessa hakeudun opettajaksi toisen asteen oppilaitokseen tai korkeakouluun, on Moodlen käyttö jo valmiiksi hallussa.

Learning Chinese Characters (KK-KII003) -opintojakso on toteutettu yhteistyössä Kielikeskuksen kanssa ja lähtee käyntiin kevätlukukaudella 2022. Kurssi on suunnattu kiinan alkeisopiskelijoille, mutta se voi toimia hyvänä muistinvirkistyksenä edistyneemmillekin kielenpuhujille, joiden Kiinan kielitietouden kurssista on jo vierähtänyt aikaa, tai niille, jotka eivät ole kiinan opintojen yhteydessä aiemmin tutustuneet merkkien historiaan, kehitykseen, rakenteeseen ja komponentteihin. Suosittelen siis kurssia kaikille kiinnostuneille.

 

 

 

 

Syksyn HSK-kokeet käynnissä Porthaniassa 20.11.2021.
Kuva: Ellinoora Ilmivalta

 

Merkkikurssin suunnittelun lisäksi osallistuin kahteen Konfutse-instituutin järjestämään tilaisuuteen, joista toinen oli koevalvojan pesti syksyn HSK-kokeissa (汉语水平考试 hànyǔ shuǐpíng kǎoshì) eli kiinan kansainvälisisissä taitotasotesteissä, joihin yksi kokelas oli matkustanut Rovaniemeltä asti. Toinen tapahtuma oli etänä suoritettu kiinan kielen opettajakoulutus, jossa oli tänä vuonna osallistujia poikkeuksellisesti Suomen lisäksi myös Baltian maista.

Harjoittelussa antoisinta oli kiinan käyttäminen työkielenä. Sain myös motivaatiota jatkaa kielitaitoni kehittämistä. Kenties tärkein kokemus työharjoittelussa oli onnistumisen tunne, jonka sain huomattuani, että panostani arvostetaan. Olin myös itse tyytyväinen työnjälkeeni ja koin, etten ainoastaan pärjännyt, vaan olin itsevarma osaamisestani. Työharjoittelu vahvisti luottamustani tulevaisuuden työelämään sekä työllistymismahdollisuuksiin.

Ellinoora Ilmivalta / 艾利