Lisää innovatiivisuutta opettajankoulutukseen!

Helsingin yliopisto järjesti 7.2. konferenssin opettajankoulutuksen kehittämisestä, otsikkona Towards sustainable research and pedagogies in teacher education. Konferenssin aihepiiriä käsitteli erinomaisesti professori Viv Ellis, ja hän mm. pohti, miksei opettajakoulutus ole kovin innovatiivista ja hän toivoi sitä lisää.

Kuunnellessani esitystä tuli mieleeni, aika subjektiivisesti, että esimerkiksi meidän Opettajana virtuaaliluokassa -hanke edustaa juuri sellaista innovatiivisuutta, jota valmistuvat opettajat tarvitsevat. Varsinkin kielten opettajien täytyy osata opettaa myös virtuaalisesti ja verkossa, sillä niukat kielten lähiopetustunnit eivät tarjoa kaikille valmistuville töitä, mutta myös muut opettajat erittäin todennäköisesti tarvitsevat virtuaalisen opettamisen osaamista.

Myös meidän Opettajana virtuaaliluokassa -hankkeemme oli mukana konferenssissa, ja siellä oli tilaisuus esitellä hankkeita kuin messuilla ikään. Esittelin tekeillä olevia suunnittelumalleja (design patterns), joilla  tarkoitus on tukea opettajaa virtuaalisen opetuksen suunnittelussa. Teemme näistä malleista helppokäyttöisiä, verkosta avoimesti saatavilla olevia powerpoint-dioja (tms.). Kaksi tällaista suunnittelumallikokeilua oli ensi kertaa esillä konferenssissa, ja oli mukava huomata, että konferenssiin osallistuneet, hyvin monenlaisista oppilaitoksista ja yhteisöistä tulleet osallistujat olivat kiinnostuneita suunnittelumalleista ja pitivät niitä tarpeellisina. Myös jatkoyhteistyötä syntyi!

Liisa Ilomäki